2025.8.x

Startet av sjokomelk, onsdag 26. mars 2025, klokken 07:00

« forrige - neste »

What-a-watt

SitatMen pluss for at triptelleren endelig har fått tilbake desimaltall.

Trippteller har jeg aldri brukt, og derfor imponert over at dette ble oppdaget!  ;) (Hva bruker man trippteller egentlig til?)

Handyman

Jeg nullstiller den ene hver gang jeg bytter hjul. Kan da sammenligne forbruk sommer/vinter, og holde oversikt over hvor mange km hjulsettene har rullet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Noen som har kjørt den testen av batteritilstand? Tror den er ny på 2025.8, evt var den litt mer gjemt før.
'21 3LR

Radial

Sitat fra: OlaM på torsdag 10. april 2025, klokken 10:07Noen som har kjørt den testen av batteritilstand? Tror den er ny på 2025.8, evt var den litt mer gjemt før.

Testa rwd'n min fra Kina med LFP til 94%. 23k og 2 år. Sies tid er mer relevant enn kilometer.. egentlig fornøyd, forventa minst 10% degradering på noe som lades 100% hver gang😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på torsdag 10. april 2025, klokken 20:35...forventa minst 10% degradering på noe som lades 100% hver gang😄
Hvorfor? ... når det jo nettopp er det LFP skal for begrense degradering. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på torsdag 10. april 2025, klokken 22:50
Sitat fra: Radial på torsdag 10. april 2025, klokken 20:35...forventa minst 10% degradering på noe som lades 100% hver gang😄
Hvorfor? ... når det jo nettopp er det LFP skal for begrense degradering. 
Begrenser ikke degraderingen med å lade til 100 %. Tvert i mot. Men den skal tåle det bedre enn andre kjemier.

Det som dog er hovedgrunnen for å lade til 100 %, er for å hjelpe bilen å beregne riktig kapasitet på batteriet, pga at det er vanskeligere på en LFP-batteripakke enn de fleste andre kjemier.

Men også de batteriene degraderes noe mer om man stadig lader til 100 %, og spesielt om den blir stående lenge med så mye på batteriet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 10. april 2025, klokken 23:25Det som dog er hovedgrunnen for å lade til 100 %, er for å hjelpe bilen å beregne riktig kapasitet på batteriet, pga at det er vanskeligere på en LFP-batteripakke enn de fleste andre kjemier.
Ja det er slik jeg har forstått det også. Og Google på spm&svar sier det samme som deg :+1:

Should I charge my LFP battery to 100% every day?
For example, Tesla suggests charging LFP Model 3 batteries to 100% at least once per week so the vehicle can have an accurate range and charge reading.

EVs with NMC compositions, however, receive recommendations to set a charge limit between 80% - 90% for daily use to maintain battery health for longer periods of time.

Handyman

Sitat fra: RJK på torsdag 10. april 2025, klokken 23:25
Sitat fra: Handyman på torsdag 10. april 2025, klokken 22:50
Sitat fra: Radial på torsdag 10. april 2025, klokken 20:35...forventa minst 10% degradering på noe som lades 100% hver gang😄
Hvorfor? ... når det jo nettopp er det LFP skal for begrense degradering. 
Begrenser ikke degraderingen med å lade til 100 %. Tvert i mot. Men den skal tåle det bedre enn andre kjemier.

Det som dog er hovedgrunnen for å lade til 100 %, er for å hjelpe bilen å beregne riktig kapasitet på batteriet, pga at det er vanskeligere på en LFP-batteripakke enn de fleste andre kjemier.

Men også de batteriene degraderes noe mer om man stadig lader til 100 %, og spesielt om den blir stående lenge med så mye på batteriet!
Du har helt rett. Takk for pressisering. Mitt svar er jo faktisk misvisende. Jeg skulle formulert meg annerledes. Jeg mente at; det er jo nettopp det LFP skal takle bedre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Radial på torsdag 10. april 2025, klokken 20:35
Sitat fra: OlaM på torsdag 10. april 2025, klokken 10:07Noen som har kjørt den testen av batteritilstand? Tror den er ny på 2025.8, evt var den litt mer gjemt før.

Testa rwd'n min fra Kina med LFP til 94%. 23k og 2 år. Sies tid er mer relevant enn kilometer.. egentlig fornøyd, forventa minst 10% degradering på noe som lades 100% hver gang😄

Interessant! Skal gjøre det selv en dag det passer og sammenligne med estimatet til S3XY buttons commanderen.
'21 3LR

Electric cars in Norway

#24
Sitat fra: OlaM på fredag 11. april 2025, klokken 11:04
Sitat fra: Radial på torsdag 10. april 2025, klokken 20:35
Sitat fra: OlaM på torsdag 10. april 2025, klokken 10:07Noen som har kjørt den testen av batteritilstand? Tror den er ny på 2025.8, evt var den litt mer gjemt før.

Testa rwd'n min fra Kina med LFP til 94%. 23k og 2 år. Sies tid er mer relevant enn kilometer.. egentlig fornøyd, forventa minst 10% degradering på noe som lades 100% hver gang😄

Interessant! Skal gjøre det selv en dag det passer og sammenligne med estimatet til S3XY buttons commanderen.
Men vil man egentlig det da? Tenk om det er bad news osv
Da blir jo helgen litt som Houston, we have a problem hvis det er dårligere enn hva man forventer.. best å droppe det da og heller anta at alt er helt ok og party stemning 🥳

You can now run a Battery Health Test to measure your battery's energy retention compared to when it was new. Running this test may recalibrate the energy estimate, which could affect your displayed range. Go to Controls > Service > Battery Health.

https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/versjon/2025.8/utgivelsesnotater

Radial

Bad news, tja, heller ærlige fakta enn fake rekkevidde...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

OlaM

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 11. april 2025, klokken 18:15Men vil man egentlig det da? Tenk om det er bad news osv

Du har et poeng. Jeg klarte Bergen - Oslo i ett på bart, småkaldt føre når bilen var ny, og også nå nylig, men med litt mindre gjenværende rekkevidde. Så jeg er definitivt fornøyd. Eneste som er litt kjipere nå enn da er at hvis man velger å lade underveis, så betyr ikke 4 ledige plasser på skjermen nødvendigvis 4 ledige båser, men kanskje kø og et kaos av VWer på kryss og tvers.
'21 3LR

Radial

Litt morsomt, jeg kom hjem med 4% igjen i går og tenkte natten kunne passet bra for en ny test. Meeeen nå fikk jeg ikke mulighet for å ta en ny test gitt... Ikke lest mer opp på hvorfor, men man kan altså ikke ta ubegrensede tester fra bruker-menyen om ikke annet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA