Låg ladehastighet på heimeladar

Startet av ossy, torsdag 27. februar 2025, klokken 18:22

« forrige - neste »

ossy

Har ein id3 2025 modell, 58 kwh batteri. Ladar heime med ein Defa Solid ladeboks, på ein 25 amp kurs. Ladar innstilt på 20 amp, skal gi 4,6 kw. I beste fall har eg oppnådd 4,2. Har vore heilt nede i 2,9 kw inn på bil. Jo lågare utetemp til lågare tal.

Alle målingar på kursar gir tilfredsstillande resultat.

Nokon som har tilsvarande erfaringar?

Har vore i kontakt med Møller bil. Internt i vw var dei visst i gong med ein oppdatering til desse modellane, angåande problem med ladehastighet. Men gløymde å spørja om dette gjaldt ac eller dc lading.

Svk

Kan være bil eller lader ikke liker kulde.
Mange som sliter med ladehastighet når det er varmt også.
Lader den like lavt hele tiden?
Den setter ikke opp farten etter en liten stund?

ossy

Ladar like lågt heile tida ja, setter ikkje opp farten etter ei stund.

Øyvind.h

Vanligste årsaker til redusert ladehastighet er;
1. Ladekabel ikke satt helt i ladeport. Er den ikke helt inne vil ikke låstappen slå inn, og bilen lader men med kraftig redusert hastighet (virker ikke å være tilfellet her da ladehastigheten er lavere)
Løses ved å trykke pluggen skikkelig inn, eventuelt fjerne snø/is som blokkerer fra å sette pluggen helt inn.

2. Sjekk valget "redusert AC ladehastighet" i appen. Forsøk eventuelt å skru valget på og av. Antakelig ikke årsaken her, men verd å sjekke.

3. Når du lader og bilen oppgir 2,9kW, forsøk å aktivere klimatisering i appen. Stiger effekten bilen trekker fra lader så er redusert effekt inn på batteriet grunnet kaldt batteri/høy SOC.

Ut over det kan du eventuelt sjekke ladehastighet gjennom ladeøkten, eksempelvis sjekke om den starter lavt og deretter stiger. Jeg har ikke noe erfaring med 58kWh pakken til VAG, men har merket at lading i kulde kan gi redusert AC ladeeffekt i hvert fall i starten av ladeøkten.

Om du er litt teknisk interessert kan det være et alternativ å kjøpe en ODB dongel og koble til bilen. Da kan du på telefonen sjekke alt fra batteritemperatur og batterihelse, til status og effekt på batterivarmer og cellespenning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Virker egentlig som alt er i orden. Men man må være klar over at bilen vil benytte endel av effekten til å varme batteriet om det er kaldt, og eventuelt om man samtidig har på forvarming. Tross alt, den klarer ikke dra totalt mere ut, enn det kontakten kan levere!

Altså trekkes det likt fra anlegget, men er forskjell på hva bilen mener kommer inn på batteriet. Dette er tydeligvis tilfellet slik jeg leser caset, ved at andel gått til lading går ned dess kaldere det er ute.

Kanskje er det billigst å lade med en gang man kobler til, fremfor å følge prisene så nøye, dersom det uansett fører til lavere effekt inn på batteriet om det har rukket å bli godt kaldt først!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ossy

Men ingenting innstillingar som tyder på at batteriet blir varma med straum under lading.

automat

Du skriver at alle målinger på kurser gir tilfredsstillende resultat. Hva ligger det i dette?

Jeg mistenker lav spenning i huset. 20A ved 210V gir 4,2kW. Ved 19A må man ha 220V for å få 4,2kW.

På hytta er jeg siste hus i strømnettet, lengst unna transformatorstasjon. Og jeg kan se kan se ganske store variasjoner i spenningen avhengig av mitt og naboers strømforbruk. Særlig om vinteren når det er kaldt og strømforbruket er høyt.

Enkelte biler skrur ned ladehastighet hvis nettspenningen er lav og varierende. Om VW gjør det, så kan det muligens forklare ladehastigheten på 2,9kW.

Jeg vil begynt med overvåking av nettspenningen i huset. Nå er jo den kalde tida med høyt strømforbruk over, så det kan jo hende man ikke får noen relevante resultater før neste vinter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ulvis

Sitat fra: ossy på søndag 16. mars 2025, klokken 07:57Men ingenting innstillingar som tyder på at batteriet blir varma med straum under lading.
Det blir kanskje ikkje varma med varmeelement men ladinga utvikler varme i battericellene så etter lang tid aukar temperaturen i batteriet og BMS i bilen vil tillate høgare straumstyrke i ladinga. Så dess kaldere det er ute dess lengre bilen har stått parkert , dess kaldare er batteriet og dess lavare straumstyrke inn vil BMS akseptere.
Lad batteriet straks etter køyring medan det fortsatt er "temperert".

Eg har forøvrig null peiling på VW :-)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA