Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motors sommerdekktest 2025

Startet av Orbit, tirsdag 08. april 2025, klokken 13:31

« forrige - neste »

Orbit

I denne testen fraråder Motor å kjøpe dekk som er spesialtilpasset elbiler, angivelig på grunn av presset for å ha høyest mulig rekkevidde levert fra fabrikk. Stemmer dette med andres erfaringer? "Joker"-dekkene de har med i testen har lavere mønsterdybde (5,9 - 6,2 mm) enn resten (6,8 - 8,0), som hjelper på forbruket men gir lettere vannplaning.

Skal jeg gjette ut fra dekkmønster og spesifikasjoner, så er jokerne (som Motor ikke vil navngi) spesialutgaver av disse:

https://www.motor.no/aktuelt/sommerdekktest-2025-styr-unna-spesialdekkene/307937
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Daniel_0007

Kommer jo helt ann hvor man bor og, i Bergen er jo det viktig med å unngå vannplaning, i det glade sørland så funker kanskje øko dekkene vel så bra.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. april 2025, klokken 13:31I denne testen fraråder Motor å kjøpe dekk som er spesialtilpasset elbiler, angivelig på grunn av presset for å ha høyest mulig rekkevidde levert fra fabrikk. Stemmer dette med andres erfaringer? "Joker"-dekkene de har med i testen har lavere mønsterdybde (5,9 - 6,2 mm) enn resten (6,8 - 8,0), som hjelper på forbruket men gir lettere vannplaning.

Skal jeg gjette ut fra dekkmønster og spesifikasjoner, så er jokerne (som Motor ikke vil navngi) spesialutgaver av disse:

https://www.motor.no/aktuelt/sommerdekktest-2025-styr-unna-spesialdekkene/307937
Fint du startet denne tråden Orbit :+1:
Jeg så testen og det er en god test synes jeg

Fint at de også skriver dette under som jo er noe alle tenker på

Kopi:


Ta andre valg
Oppsummert:

Økonomi eller sikkerhet? Hva er viktigst?

Det er et vanskelig valg for forbrukerne, spesielt med store dimensjoner og dyrere dekk.

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 08. april 2025, klokken 16:33Ta andre valg
Oppsummert:

Økonomi eller sikkerhet? Hva er viktigst?

Det er et vanskelig valg for forbrukerne, spesielt med store dimensjoner og dyrere dekk.

Det er en viktig presisering da. Det er selvfølgelig ikke enten eller heller. Sist jeg skulle kjøpe vinterdekk var dekkene på første og andreplass i Motors test dobbelt så dyre som dekkene på tredjeplass. Jeg syns de på tredjeplass var et godt kompromiss.

Det kan jo faktisk være hundrevis av kroner i måneden å spare, selv om man ikke velger det billigste kina-dekket.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Denne testen ble for øvrig også diskutert i denne tråden, som handler om støy:
https://elbilforum.no/index.php?topic=57469.msg1162862#msg1162862

Da var Daktari enig med testerne at Pirelli Scorpion var gode greier, både på ID4 og iX, og bråkte mye mindre enn Bridgestone Turanza han hadde hatt på ID4.

Pirelli Scorpion er i hvert fall en av mine favoritter når jeg skal velge dekk neste gang til Model Y LR, 2021. Men så nå at jeg enda hadde litt vel mye spor igjen på mine knallharde dritt-dekk fra Hankook...har kjørt over 90.000km...umulig å slite ut...(fordelt på vinter/sommer).
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Ut fra testen ser hovedforskjellen mellom eco/vanlige dekk til å være at høyere mønsterdybde på gir mindre risiko for vannplaning - men det er jo heller ingen overraskelse. Så å kjøpe ecodekk med lite mønsterdybde (som nye) er som å starte med lett brukte vanlige dekk, noe en ikke ønsker å betale ekstra for! Omvendt, dersom en vil beholde vannplaningsegenskapene med vanlige dekk, må de byttes allerede ved 5-6 mm mønsterdybde.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. april 2025, klokken 11:48Pirelli Scorpion er i hvert fall en av mine favoritter når jeg skal velge dekk neste gang til Model Y LR, 2021. Men så nå at jeg enda hadde litt vel mye spor igjen på mine knallharde dritt-dekk fra Hankook...har kjørt over 90.000km...umulig å slite ut...(fordelt på vinter/sommer).
Hvilken modell er dette? "Dritt-dekk" fordi de er harde, eller også andre ting? Jeg ser selv på Hankook iON evo som et alternativ når sommerdekkene snart må skiftes ut (og disse har mer "normal" mønsterdybde på 6,8 mm som nye)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Håvar

Fikk min levert med Hankook Ventus s1 evo3. Jeg har kjørt bilen ca 35kkm og det er 3,5-4mm igjen på dekkene.
Må nok ha nye dekk ila sommeren, det blir ikke Hankook. Lukter på Pirelli her også
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

#7
Sitat fra: Orbit på onsdag 09. april 2025, klokken 14:05Ut fra testen ser hovedforskjellen mellom eco/vanlige dekk til å være at høyere mønsterdybde på gir mindre risiko for vannplaning - men det er jo heller ingen overraskelse. Så å kjøpe ecodekk med lite mønsterdybde (som nye) er som å starte med lett brukte vanlige dekk, noe en ikke ønsker å betale ekstra for! Omvendt, dersom en vil beholde vannplaningsegenskapene med vanlige dekk, må de byttes allerede ved 5-6 mm mønsterdybde.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. april 2025, klokken 11:48Pirelli Scorpion er i hvert fall en av mine favoritter når jeg skal velge dekk neste gang til Model Y LR, 2021. Men så nå at jeg enda hadde litt vel mye spor igjen på mine knallharde dritt-dekk fra Hankook...har kjørt over 90.000km...umulig å slite ut...(fordelt på vinter/sommer).
Hvilken modell er dette? "Dritt-dekk" fordi de er harde, eller også andre ting? Jeg ser selv på Hankook iON evo som et alternativ når sommerdekkene snart må skiftes ut (og disse har mer "normal" mønsterdybde på 6,8 mm som nye)


Det eneste jeg er direkte misfornøyd på Hankook Ventus S1 Evo 3 med er støy på dekkene. Men når jeg leser Motors test så skal de jo være så stille på bene strekker, men vibrere i svinger. Har ikke prøvd bilen med andre sommerdekk så vet jo ikke hvordan de er i forhold til andre på den bilen. Jeg har aldri opplevd vibrering i svinger. Så da vet jeg jo ikke om jeg kan stole på noen ting de skriver (ref test fra 2023: https://www.motor.no/tester/motors-sommerdekktest-2023-hankook-ventus-s1-evo3-k127/243547 ). Synes forøvrig dekkene er veldig bra på svingete veier, men kan være fordi Model Y 2021 har stive fjærer, har 255 brede dekk, og 45 profil, og lavt tyngdepunkt, som i praksis betyr at den er dritgodt på vingete veier, og kan presses veldig mye uten å "glippe".

Når jeg leser tester om Pirelli Scorpion så får jeg et lite håp om at de og kan kompensere bitte litt for fjæring/demper som er for stivt på dårlig vei. Men har ikke enorme forhåpninger på dette punktet.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA