Valg av bil

Startet av Bensinkanna, onsdag 15. oktober 2025, klokken 17:59

« forrige - neste »

Bensinkanna

Skal kjøpe en bil nr 2 og lurer litt ang valg av bil. Tenkte legge minst mulig i det, og har sett noen fiat 500 på finn. 2015 med undre 100.000km Noen som kjenner til disse? Er det greie biler. Evt andre tips til biler i samme prisklasse: 50.000 ish😃

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Bensinkanna på onsdag 15. oktober 2025, klokken 17:59Skal kjøpe en bil nr 2 og lurer litt ang valg av bil. Tenkte legge minst mulig i det, og har sett noen fiat 500 på finn. 2015 med undre 100.000km Noen som kjenner til disse? Er det greie biler. Evt andre tips til biler i samme prisklasse: 50.000 ish😃

Synes de ser veldig kule ut, men kjenner ikke til hvordan de er å eie.
Det som kjennetegner 10 år gamle elbiler er jo ofte at rekkevidden begynner å bli veldig kort. Sånn sett ser ikke Fiat 500 så ille ut. Har jo f.eks. Kia Soul som er litt større for baksetepassasjerer osv, men der er rekkevidden veldig kort på de rundt 50.000. Så kanskje Fiat 500 er best.
Tesla Model Y                         2021-

syklisten

Anbefaler virkelig en Soul, men da ville jeg ha sett på 2018-modell eller nyere. De har 30kwh batteriet og ikke den svakheten med kjøling som 27kwh (2017 og eldre) modellen hadde, som var det som tok knekken på batteriet/rekkevidden.
Men da må du legge på litt mer penger, eller prute veldig heftig.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

RJK

Finner noen Nissan leaf i prisleiet 55K og lavere (kan nok kanskje prutes ned i rett under 50K).

2018-modeller under 60K, så finner man stort sett en av tvillingene Peugeot iOn, Citroen C-Zero og Mitsubishi iMiev (ingen av sistnevnte i dag), Renault Twizy og Smart Fortwo.  

https://www.finn.no/mobility/search/car?fuel=4&price_to=55000&registration_class=1&sales_form=1&sort=YEAR_DESC
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Loff

Har sett litt på Out of spec Renew på youtube, der er det diverse reparasjon av 500 og andre elektriske "Compliance Cars" som f. eks Toyota RAV4. Det er dårlig med support og deler dersom ting sviktar, så det er litt styr og/eller dyrt å halde ein slik bil på vegen.
50 laks er ikkje så ille da, du risikerer jo ikkje meir enn verditapet på eit år eller to kontra nybil..
Kan du leve med kort rekkevidde er det jo mange driftssikre bilar som er greie å skru på som f. eks i-MiEV, Leaf osv.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Daniel_0007

Hvorfor ikke egolf? Deler en del med vanlig golf som er lett å få tak deler til.
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 16. oktober 2025, klokken 12:11Hvorfor ikke egolf? Deler en del med vanlig golf som er lett å få tak deler til.
Pass på rust battpakke .Første gen

RJK

Sitat fra: Svk på torsdag 16. oktober 2025, klokken 12:32
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 16. oktober 2025, klokken 12:11Hvorfor ikke egolf? Deler en del med vanlig golf som er lett å få tak deler til.
Pass på rust battpakke .Første gen
Sensorproblematikken i tillegg...! 😶
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bensinkanna

Det er vel mobile som fører fiat og evt kan skaffe deler. Legger heller i mere kroner kontra kjøpe noe som bare er sorgen. Har de nevnte bilene som golfen og leafen mer solide batteripakker? Vet ikke hvorvidt fiaten er kjent for det, men likte den både intr og ekstr. Men så er det ikke det som burde være den avgjørende faktoren heller

kaiat

Den generasjonen 500e ble bare solgt i USA og alle er derfor bruktimportert derfra. Du bør derfor ta høyde for at din lokale Fiat-forhandler kan mangle korrekt diagnoseutstyr og kunnskap om disse bilene. Slitedeler bør vel være likt fossilversjonene og skulle nok være greitt å få tak i. Elbilmek har vel vært borti disse bilene en del tror jeg, så der bør du kunne få hjelp i tilfelle.

Skal du ha den som en litt morsom nr.2-bil, kan 500e være et ok valg det. Vær obs på at disse bilene ikke har hurtiglading, men det er det kanskje ikke behov for på en nr.2-bil.

Bensinkanna

Skjønner. Har ikke behovet for hurtigladnin, men hadde jo klart vært greit og ha. Man vet aldri. Så hvis ikke disse fiatene er kjent for at batteriet takker for seg etter 10 år er den veldig aktuelt, men de fleste 10 år gamle batteripakker kan vel sikkert uansett være like risikable og ha?

edyrli

#12
Har du litt å gå på?
De 2 billigste Seat Mii på finn ligger på 83 og 88.000
De har ganske bra rekkevidde. (260km) CCS lading (dog noe treg) og er relativt nye (2020 modeller).
Det er en fantatisk bybil og det har vært veldig lite problemer med min.

Loff

Mulighet for hurtiglading er kanskje ikkje noko du treng ofte, men det er jammen kjekt å ha i blant. Langtur med i-MiEV er null problem (ca 50 % økt tidsforbruk kontra fossil) mens langtur med Buddy er ekspedisjon..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Bensinkanna

Kan gå opp i pris, men hadde håpt og gjøre det billigst mulig. Sikter man på 50 så ender det fort på 100k😅 skal sjekke ut seaten. Men er golfen uten varmepumpe og foretrekke eller gå for en som er nyere med pumpe?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA