"Oppgradering" til brukt GTX

Startet av heiahans, mandag 17. juni 2024, klokken 18:51

« forrige - neste »

TJV

På ID.4 er lyset plassert på innsiden av speilet, "mellom" speil og vindusrute (kanskje dårlig forklart. Da kan ikke andre trafikanter se om sin bil er blitt oppdaget. De fleste biler har vel varslingslyset plassert i selve speilglasset.

Men slikt basic utstyr er vel ikke basic utstyr på ID.4 i 2024 ?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2024, klokken 18:48Blindsonevarsler er helt basic utstyr i en moderne bil. Med visning der der en naturlig sjekker ved feltskift (ved speil).

Som medtrafikant setter jeg pris på bilene som viser detektert hindring med lys i speilet. Da vet jeg når jeg kommer opp på siden av bilen at den har det utstyret, og at det reduserer sannsynlighet for at bilen i det andre feltet gjør noe som får konsekvenser for meg. Rett og slett en fin ekstra trygghet jeg setter pris på i trafikken. Lyset viser at bilen er klar over hindring. Dermed vil forsøk på å blinke over i min fil resultere i tydelige advarsler i bilen. Og et fint sikkerhetsnett for meg som sjåfør, selv om jeg ikke kan huske å ha gjort den typen feil. Derimot har jeg en 2 år gammel video av en trailer som forsøker å legge seg inn i kollektivfeltet der jeg lå. Den burde hatt blindsonevarsling, selv om den ikke hadde noe å gjøre i kollektivfeltet uansett.

Min egen erfaring er at jeg snur hodet og kikker før jeg skifter felt. Kan ikke huske jeg selv har hatt bruk for blindsonevarsel når jeg gjør slik. Ser man derimot kun i speilet og på blindsonevarslet - ja da trenger man selvfølgelig et varsel der. Det kan være dersom man har helseproblemer med stiv nakke osv - så jeg anerkjenner at man KAN ha bruk for dette ustyret. Men som så mye annet - det er ofte kjekt å ha, men gir ikke så mye ekstra. Hadde det vært viktig sikkerhetsutstyr så hadde det vært standard i alle biler levert i EU. At det ikke er det ennå - til tross for at teknologien har vært der i årevis - viser vel også at de som sitter å ser på dette ikke vurderer det som kritisk

Øyvind.h

Sitat fra: TJV på torsdag 08. august 2024, klokken 19:39På ID.4 er lyset plassert på innsiden av speilet, "mellom" speil og vindusrute (kanskje dårlig forklart. Da kan ikke andre trafikanter se om sin bil er blitt oppdaget. De fleste biler har vel varslingslyset plassert i selve speilglasset.

Men slikt basic utstyr er vel ikke basic utstyr på ID.4 i 2024 ?
Dessverre ikke standardutstyr. Og ja - skulle ideelt sett hatt lyset synlig også for medtrafikanter, men det er i det minste godt synlig og korrekt plassert for fører der det sitter nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TJV

Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. august 2024, klokken 19:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2024, klokken 18:48Blindsonevarsler er helt basic utstyr i en moderne bil. Med visning der der en naturlig sjekker ved feltskift (ved speil).

Som medtrafikant setter jeg pris på bilene som viser detektert hindring med lys i speilet. Da vet jeg når jeg kommer opp på siden av bilen at den har det utstyret, og at det reduserer sannsynlighet for at bilen i det andre feltet gjør noe som får konsekvenser for meg. Rett og slett en fin ekstra trygghet jeg setter pris på i trafikken. Lyset viser at bilen er klar over hindring. Dermed vil forsøk på å blinke over i min fil resultere i tydelige advarsler i bilen. Og et fint sikkerhetsnett for meg som sjåfør, selv om jeg ikke kan huske å ha gjort den typen feil. Derimot har jeg en 2 år gammel video av en trailer som forsøker å legge seg inn i kollektivfeltet der jeg lå. Den burde hatt blindsonevarsling, selv om den ikke hadde noe å gjøre i kollektivfeltet uansett.

Min egen erfaring er at jeg snur hodet og kikker før jeg skifter felt. Kan ikke huske jeg selv har hatt bruk for blindsonevarsel når jeg gjør slik. Ser man derimot kun i speilet og på blindsonevarslet - ja da trenger man selvfølgelig et varsel der. Det kan være dersom man har helseproblemer med stiv nakke osv - så jeg anerkjenner at man KAN ha bruk for dette ustyret. Men som så mye annet - det er ofte kjekt å ha, men gir ikke så mye ekstra. Hadde det vært viktig sikkerhetsutstyr så hadde det vært standard i alle biler levert i EU. At det ikke er det ennå - til tross for at teknologien har vært der i årevis - viser vel også at de som sitter å ser på dette ikke vurderer det som kritisk


Ryggekamera/sensor ble vel først påbudt for å registrere bil her i landet for noen dager siden. https://www.motor.no/aktuelt/eu-nye-sikkerhetskrav-til-godkjenning/279230

 I USA ble det påbudt i 2019 mener jeg å huske.

Så det er vel tydeligvis først nå blitt kristisk utstyr i følge de som bestemmer.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

kvakke

Jeg sniker meg inn i denne tråden siden vi også er på vei til å oppgradere fra ID3 1st til en svært velutstyrt ID4 GTX 2023, også for å få firehjulstrekk. Vi har hytte på fjellet og vinteren ifjor var ikke spesielt gøy.

På ID3 har vi online tjenester til 2027 eller noe slikt uten å betale for det, er det det samme på ID4? Eller bør vi budsjettere med at dette koster penger?

Hvordan er ID4 ellers som vinterbil? Vinteren ifjor kunne by på ufine forhold for den stakkars bilen som måtte stå ute på fjellet. Det er jo en annen type dørhåndtak på denne, har de noe problemer med is og slikt?

daktari

Online--tjenester varer like lenge fra leveringsdato. Så er det en liten "hack" der man etter utløpsdato kan lage ny bruker (ny epost bare) og få nye år gratis.

Null problem med dørhåndtak på ID. 4 på vinter.

Fremkommelighet, bl.a. i 2024-snøstormene i Oslo var helt knall. Man har en knapp for permanent 4wd.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

kvakke

#21
Sitat fra: daktari på torsdag 08. august 2024, klokken 23:36Online--tjenester varer like lenge fra leveringsdato. Så er det en liten "hack" der man etter utløpsdato kan lage ny bruker (ny epost bare) og få nye år gratis.


Liten oppdatering her, jeg plukket opp bilen i dag. We connect får jeg gratis til april neste år, etter det er det 1800kr i året, reiseassistent får jeg til mai, etter det er det 1200kr for to år.

Det må vel være basert på når bilen først ble registrert (april ifjor), da virker det som det ikke vil fungere å lage ny brukere?

Synes 1800kr i året for å kunne kontrollere temperatur og lading fra en app er litt drøyt, men det er jo noe man må ha.

Reiseassistenten må jeg nok gjøre meg litt bedre kjent med før jeg vet om det er verdt prisen. Dere som bruker den, er dere fornøyd?

TJV

Reiseassistent? Er det karttjenester, sende ruteforslag fra appen til bilen og den slags? Betale 600kr i året for kun det?
Har jo Apple CarPlay, og kan fint klare meg uten å sende reisemål fra appen til bilen, det gjør jeg vel 3-4 ganger i året.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

kvakke

Sitat fra: TJV på torsdag 15. august 2024, klokken 01:37Reiseassistent? Er det karttjenester, sende ruteforslag fra appen til bilen og den slags? Betale 600kr i året for kun det?
Har jo Apple CarPlay, og kan fint klare meg uten å sende reisemål fra appen til bilen, det gjør jeg vel 3-4 ganger i året.

Kanskje dårlig oversatt av meg. Mente travel assist.

Øyvind.h

Forsøkte å lese litt om reiseassistent med anonymiserte data, men usikker på om jeg ble noe klokere.
Har hatt travel assist både med we connect og med we connect plus, og jeg tror ikke jeg har merket noe særlig forskjell.

Ser ut til at det er gratis i 2 år, og deretter kan du forlenge for ett eller to år. Ved to års forlengelse koster det 1650,-, så 825,- per år eller 69 per måned.

Jeg ville nok latt den trafikkdata-assistenten utløpe. Rett nok har vi spart mye tid på bilens varsling om kommende trafikale utfordringer på ruten, men faktisk usikker på om det er bilen eller Google maps som varsler. Og google maps har du jo uansett kostnadsfritt, med trafikkdata og navigasjon, alternative ruter osv.

For øvrig enig med andre kommentarer her om vinteregenskaper. God fremkommelighet, gode lys, god komfort, ikke rammeløse dører etc. Synes det har vært en veldig god vinterbil. Retningsstabil og forutsigbar. Bilen har valg for fast 4wd/traction mode, men har ikke vært borti situasjoner hvor det er nødvendig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kenlee

Hei, låner denne tråden jeg også. Vurderer en brukt gtx. Noen som kan si noe om svingradius er ekstremt mye dårligere enn bakhjulsdrift?
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

daktari

Svingradius på rwd er eksepsjonelt bra, og veldig god på GTX.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

kenlee

Sitat fra: daktari på søndag 27. oktober 2024, klokken 18:47Svingradius på rwd er eksepsjonelt bra, og veldig god på GTX.

Supert, takk. Har bare prøvekjørt rwd og den var som du sier eksepsjonelt bra.

Noen andre tips eller noe man burde se etter ved kjøp av en brukt gtx?
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

daktari

Nei, det kommer vel mest an på utstyret du ønsker, og hva du vil betale for det.

Personlig ville jeg hatt Travel assist som første pri. Så 360-kamera med store skjermen.
El. Seter på 3.plass.
Ratt varme og setevarme er et must.

2023 kom med ekstra parksensor med park. assist og auto filskift på motorvei, gøy men ikke så viktig. Men også grått istedetfor mørkeblått interiør i årgangene før.

Pass på at den er oppdatert til v3.2, helst nyere (3.5 eller 3.7).
Kanskje unngå biler som sliter dekkene skjevt.
Soltaket er kjekt for de i baksetet, men kan kirke, kanskje lurt å unngå.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA