Er e-208 noe å satse på?

Startet av Kenfil, mandag 12. mai 2025, klokken 21:05

« forrige - neste »

Kenfil

Hei.

Først av alt, jeg liker utseende og kjørestilen på bilen, men jeg liker best første utgaven (2019 til 2023), jeg synes det er en av de flotteste el-bilene som er på markedet, den nye er flott den også, men det er noe med første gen. jeg liker bedre... men... til spørsmålene... jeg leser at det er noen problemer med bilen som gjør meg litt usikker, først er det appen, noen klager så mye på denne at jeg tolker det som at det er best å ikke engang laste denne ned på telefonen, slik at en da slipper all den frustrasjonen, er det virkelig så gale, eller er det kun noen «mandags utgaver» dette gjelder? Jeg snakket med en (nybil)selger som kunne informere at det snart kommer en ny app, denne er vel tiltenkt fremtidige modeller, er det noen som vet om denne også kan benyttes på første gen.?
Det andre jeg lurer på er jo 2G problematikken, hva er det første gen. av e-208 mister når nettet forsvinner? Jeg ser det ofte er snakk om app styringen (nevnt over) og call / sos funksjonen, men hva annet vil forsvinne? Hva med navigasjonssystemet?
Tredje er jo batteritap vinterstid, jeg kjøpte første gen. Leaf i 2012, jeg vet at teknologien er blitt bedre, men det er vanskelig a skyve fra seg en slik erfaring 😂, leafen kunne gi meg 50 km på de værste dagene på vestlandet(-16*C) med alle strekene på batteriet, det blir da en reel effekt på snaue 30% av oppgitt rekkevidde, ettersom jeg forstår kan en forvente 50% av oppgitt på e-208 på de værste vinterdagene på vestlandet, stemmer det? (170 km)?
Til slutt, leafen røk tilslutt på grunn av rust, 12 år gammel 😫, er det erfart rust problemer på e-208?
-Hvit Leaf levert 26 November 2012, solgt til en rustsveiser som så for seg mange timer arbeid for å få den gjennom EU kontrollen 27/07-24.
-Rød 2021 mod. Tesla model 3 anskaffet 24/05-25.

Syklist

Vi har søstermodellen Opel Corsa-e og ser ingen tegn til rust foreløpig. Skal du på langtur vinterstid hjelper det å la bilen stå koplet til før avgang. Varmepumpa bruker mye strøm ved oppstart i kaldt vær.

Dersom du kjøper brukt, er det lurt å spørre forrige eier om ladevaner, siden PSA/Stellantis bilene av de årsmodellene ikke har/hadde mulighet til å begrense lading til 80%. (Vi timer det med ladestart og ladestopp  Appen har vi valgt å ikke installere.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Contango

Appen er dårlig men mye bedre enn ingenting. Litt usikker på hvorfor akkurat den bilen skulle være utsatt for rustproblemer. Du får sjekke hva slags rustbehandlingsprogram Stellantis har. Det å ikke kunne begrense ladingen til under 100% gjør at batteriet over tid antagelig degraderes fortere enn normalt. Synes forøvrig at bilen var veldig morsom og at rekkevidde vinter  ;D var helt OK. Kan ikke sammenlignes med Leaf som hadde voldsom batteridegradering for de som hadde vært mye fulladet i varmt vær. Stellantis har i alle fall vannkjøling av batteriet. Det har ikke Leaf.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA