Første bil: Model Y, Kona eller MG?

Startet av CarlJonassen, søndag 01. september 2024, klokken 21:35

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Moas på torsdag 05. september 2024, klokken 20:05
Sitat fra: THE på tirsdag 03. september 2024, klokken 09:03Jeg ville IKKE kjøpt en 2020-2022 Tesla model 3til 310-330k.
Tja, kjøper du en pre-Highland så får du også med:
-Ekte parkeringssensorer (ikke Tesla "nightmare" Vision)
-Girspake
-Blinklysspake m.fl.
-Ikke ISA varsler
-De beste tm3 lysene før de rare Highline utgavene

Og med 2022 så ser det ut som barnesykdommene fra tidligere modeller også er borte :+1:

Alt har en verdi, også senere på bruktmarkedet. Kanskje bruktprisene blir som gode og dårlige vin-årganger?
F.eks. er de rare rattene til nyere Model S ikke så "hotte" på bruktmarkedet så vidt jeg vet..?
 
Det var jo nettopp på grunn av girskift på skjerm, blink og viskerknapper på rattet jeg anbefalte TS å ta seg en god prøvekjøring med nye TM3 før han bestemte seg. Personlig så likte jeg betjeningen både på TM3 Highland og på nye TMX med Yoke ratt, og det ville ikke vært noe som gjorde utslag for om jeg valgte bil med eller uten spaker.

Det jeg synes var veldig mye bedre på nye TM3 enn den gamle er støydemping, fjæringskomfort og kjøreopplevelse, men jeg prøvekjørte AWD og ikke RWD. ISA er et problem på alle nye biler, med slik jeg har forstått det er det et trykk på skjerm for å slå av på Tesla? Jeg visste ikke dette, og holdt på å bli gal av pipingen da jeg prøvekjørte. Jeg må også si at jeg har ikke kjørt gamle TM3 etter at matrix-lys ble aktivert, og det var lyst da jeg prøvekjørte den nye versjonen av TM3, personlig synes jeg i alle fall utseendet på bilen med de nye lyktene er MYE bedre. Mangel på parkeringssensorer er jeg bekymret for, og selv om jeg prøvde å framprovosere trøbbel ved parkering under prøvekjøring klarte jeg det ikke, men det var med nyvasket bil, tørt føre og dagslys. Jeg hadde nok betalt ekstra for ultralydssensorer som et supplement om det var mulig, men tror ikke det hadde vært avgjørende for å velge bort TM3 highland for min del.

Når det gjelder 2WD vs 4WD så er det et spørsmål om behov. En bil med 2WD gir signal mye tidligere ved glatt føre, og med 4WD kan det komme veldig overraskende på at det er glatt siden du ofte ikke merker det før det slipper skikkelig. Jeg har kjørt 25 år med 2WD, både bakhjulstrekk og forhjulstrekk før jeg kjøpte bil med firehjulstrekk. Primært er det fremkommelighet som gjør at jeg valgte 4WD da jeg ble lei av å legge på kjettinger flere ganger pr helg når jeg var på hytta vinterstid bl.a. Det er heller ingen stress å møte biler i smale bratte bakker med firehjulstrekk, og det var et stressmoment med 2WD når jeg kjørte uten kjetting. Spørsmålet er hvor mye det betyr å kjøre problemfritt i disse situasjonene, eller om man har et kjøremønster som aldri har behov for 4WD, som sikkert er tilfelle for mange også. Jeg ville ikke vært bekymret for å kjøpe TM3 med RWD, men for mitt bruk hadde jeg kjøpt kjettinger som lå på fast plass i frunken hele vinteren, akkurat som jeg hadde kjettinger i bagasjerommet på tidligere bil med FWD.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Moas

#31
Sitat fra: RJK på mandag 02. september 2024, klokken 14:51https://elbil.no/test-av-nye-hyundai-kona/

Kona 2024:


TM3:

Siden bildene her er vel ment å argumentere for Kona har litt bagasjeplass(?), så kan også ta med at tm3 har ganske godt lagringsplass i tillegg til bildene dine. Bare hullet under bagasjelokket alene kan ta to kofferten. Det er dessverre en kapasitet som ikke Kona har. Den beste av de mindre koreanerne er i så fall Kia, spesielt eSoul, som er en skikkelig luring når det gjelder volum, her kan man stable kofferter ganske bra i høyden pga. designet.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Suverin

Sitat fra: Moas på fredag 06. september 2024, klokken 13:01Bare hullet under bagasjelokket alene kan ta to kofferten. Det er dessverre en kapasitet som ikke Kona har
Sånn ut av nysgjerrighet, hvilke kofferter har du da? Får ikke plass til en av koffertene mine oppi TM3- hullet mitt engang ;) Kan mose en bag nedi der dog.

SurSnasen

Sitat fra: Moas på fredag 06. september 2024, klokken 13:01så kan også ta med at tm3 har ganske godt lagringsplass i tillegg til bildene dine. Bare hullet under bagasjelokket alene kan ta to kofferten. Det er dessverre en kapasitet som ikke Kona har. Den beste av de mindre koreanerne er i så fall Kia, spesielt eSoul, som er en skikkelig luring når det gjelder volum, her kan man stable kofferter ganske bra i høyden pga. designet.

Lurer, som suverin, på hvilke kofferter det da gjelder. Her i huset ble en TM3 anskaffet i 2019. Noen få uker senere var det duket for første langtur. Og en umiddelbar "ups". For her var det noen som hadde glemt å teste hva man _faktisk_ fikk inn gjennom brevsprekken på forhånd. Og med noen flinke pakkesjeler i husholdningen endte det med et gedigent magaplask da koffert nummer to ikke på noen som helst måte kom seg inn gjennom brevsprekken med koffert nummer en allerede inne. Ergo i all hast ut for å shoppe en 90-liters duffelbag. Da gikk det. Så da ble det duffelbag og en stk koffert i stedet på den turen.
Men om du snakker om kabinkofferter så går det fint. 

RJK

Sitat fra: Moas på fredag 06. september 2024, klokken 13:01
Sitat fra: RJK på mandag 02. september 2024, klokken 14:51https://elbil.no/test-av-nye-hyundai-kona/

Kona 2024:


TM3:

Siden bildene her er vel ment å argumentere for Kona har litt bagasjeplass(?), så kan også ta med at tm3 har ganske godt lagringsplass i tillegg til bildene dine. Bare hullet under bagasjelokket alene kan ta to kofferten. Det er dessverre en kapasitet som ikke Kona har. Den beste av de mindre koreanerne er i så fall Kia, spesielt eSoul, som er en skikkelig luring når det gjelder volum, her kan man stable kofferter ganske bra i høyden pga. designet.
Nei, min kommentar var en faktaopplysning, ment for å korrigere en påstand som var feil.

En ting er antall liter. En annen ting er hvor lett plassen er å utnytte, som du allerede har fått noen tilbakemeldinger på.

Men problemstillingen var det med mulighet for å frakte ski innvendig, og samtidig bruke inntil 4 sitteplasser.

Kona og TMY fikser det greit, det gjør ikke TM3. Og det er jo nyttig info for endel av oss.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, en bør heller pakke i bager i TM3. Når det er sagt så fikk vi overraskende mye inn i den bilen. Men klart, Model Y har plass til mye mer. Rommet under bakerste gulvplate bak og rommer i frunken er mye større i Model Y og.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Volumet av bagasje var aldri noe problem når vi hadde Model 3, og vi pakker kun i bagger/sekker når vi drar på langtur uansett.

En gang fylte vi opp I-Pacen og endte opp med å flytte det over til Model 3 for å få med litt mere.

Men det er fryktelig tungvint de gangene man skal hente litt uformelige ting, da må man frem med tilhenger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA