Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til 250k.

Startet av IK, torsdag 09. mai 2024, klokken 18:00

« forrige - neste »

IK

Hei!
Kjører kia soul ev 30 kwh. Tenker å oppdatere til en nyere elbil. Budsjet er 250k.
Vil ha nyest mulig bil med tanke på garanti og slitasje mtp km stand.
Tenker på Kona SR/39 kwh 2023 og på Citroen e-C4 2022. Begge kan kjøpes for 250 k ish.

Kona frister med at denne er relativt problemfritt (tenker like god som kia), med lav forbruk, OK app til forvarming, takrails. Likevel er  SR "trend" versjon ganske ribbet,lite
bagasjerom, litt rar design. Hyundai merkeverksted heller får ikke  mye skryt mtp feilretting i garantiperioden.

C4 er finere bil med 18' felger. God komfort og lydisolering. Mer plass, dog 15 cm lengre bil. Ser ut som denne har mye utstyr i feel pack, "shine" er enda bedre. Ganske nært er det en  Citroën merkeverksted som har  veldige gode tilbakemeldinger ang.kundepppfølging. Det som trekker ned er ikke- fungererende app. Veldig dårlig på å estimere rekkevidde. En del feil på disse bilene så vidt jeg forstår.
Det er flere eierundersøkelser på elbil24.no og der ser ut som Kona -eiere er mer fornøyd enn eC4 eiere.

Hva synes dere er beste valget?
På forhånd takk.

IK

Og nei , budsjett skal ikke strekkes, så snakker vi 260 k maks.

OC-Freak

Brukt MG 4 er jo ett alternativ hvis lang garanti er viktig da de har 7 år.

Eks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=351298024 - Dette er 64KWh utgave.

Det finnes 51KWh standard range og om du pruter litt/følger med litt burde det være fullt mulig å få 64KWh utgavene også til rundt 250k da nypris har sunket til 299k nå (jeg kjøpte min for 346k tror jeg det var for ca ett år siden....).


IK

Mg4 luxury kunne jeg like   men denne koster brukt min 280-290k. Standard  utgave har ikke varmepumpe engang.

OC-Freak

#4
Den jeg linker til ligger jo for 260k på finn. Luxury med to hjulsett.

Og med nypris på 299k så burde det være mulig å prute brukte modeller ned til rundt 250k

nilsen33

Jeg ville sett på nye Citroen e-C3 til kr 219 000. Da får du splitter ny bil.

syklisten

Sitat fra: nilsen33 på fredag 10. mai 2024, klokken 09:09Jeg ville sett på nye Citroen e-C3 til kr 219 000. Da får du splitter ny bil.

Jeg hadde denne på blokka selv, men ble skuffet når jeg fikk vite at de takrails-ene bare er til pynt. Man kan ha 80kg på taket, men takstativet festes med slike klør som går inn over døra.
I tillegg hadde jeg ventet med å bestille inntil den er Euro NCAP testet, men det er kanskje bare meg.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

egleh

Sitat fra: IK på torsdag 09. mai 2024, klokken 18:00Tenker på Kona SR/39 kwh 2023 og på Citroen e-C4 2022. Begge kan kjøpes for 250 k ish.
prøv de grundig før du velger! har sittet i begge og komfortmessig synes jeg e-c4 er mye bedre enn kona, vesentlig mindre dekkstøy og bedre plass. når det gjelder feil er nok ikke e-c4 klasseledende på det, men det er vanskelig å sammenlikne for det virker litt som stellantis har mer "småfeil" enn andre, dvs sånne du kan kjøre videre med. sånn helt anekdotisk så har de to jeg kjenner med kona begge hatt alvorlige feil, den ene fikk havari på batteriet den andre måtte bytte motor pga ulyder i lager. i prisklassen du kikker på ser jeg også du kan få en del kinesere, ser på youtube at en elbilmekaniker som reparerer mange forskjellige merker hyller spesielt mg5 for god holdbarhet 


https://youtu.be/pSrKtJb8Aso

IK

Sitat fra: nilsen33 på fredag 10. mai 2024, klokken 09:09Jeg ville sett på nye Citroen e-C3 til kr 219 000. Da får du splitter ny bil.

Litt skummelt å kjøpe helt ny modell :) Vil gjerne kjøpe en bil som var noen år i produksjon.

IK

Sitat fra: egleh på fredag 10. mai 2024, klokken 10:20
Sitat fra: IK på torsdag 09. mai 2024, klokken 18:00Tenker på Kona SR/39 kwh 2023 og på Citroen e-C4 2022. Begge kan kjøpes for 250 k ish.
prøv de grundig før du velger! har sittet i begge og komfortmessig synes jeg e-c4 er mye bedre enn kona, vesentlig mindre dekkstøy og bedre plass. når det gjelder feil er nok ikke e-c4 klasseledende på det, men det er vanskelig å sammenlikne for det virker litt som stellantis har mer "småfeil" enn andre, dvs sånne du kan kjøre videre med. sånn helt anekdotisk så har de to jeg kjenner med kona begge hatt alvorlige feil, den ene fikk havari på batteriet den andre måtte bytte motor pga ulyder i lager. i prisklassen du kikker på ser jeg også du kan få en del kinesere, ser på youtube at en elbilmekaniker som reparerer mange forskjellige merker hyller spesielt mg5 for god holdbarhet 


https://youtu.be/pSrKtJb8Aso


Takk for tips! Må kjøre begge. Som sagt ser MG4 som en veldig god alternativ, bare denne er utenfor budsjett.

Syklist

Dersom komfort er viktig, er e-C4 et bra alternativ. Tror Stellantis bilene er relativt feilfrie, men pass på at forrige eier har hatt fornuftige ladevaner, og ikke ladet til 100% hver dag.  (Vår Corsa-e med samme teknologi har vært problemfri og holdt seg bra, men vi lader vanligvis til 70-80%.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Trekkoppbil

Tipper du får en ny 39kwt Leaf til budsjett, dersom du finner en rimelig utvei med vinterhjul. Skal du ha mye ekstrautstyr, må du nok kikke på bruktmarkedet for å holde budsjett. Min erfaring med eldre leafer, er at det er biler man kan ha uten garanti, dersom man behandler batteriet skånsomt.

Ofte kan det være greit å sjekke priser i forskjellige land. Valutaer svinger. I andre land preges bruktbilprisene av at bilene er subsidiert, mens det ikke er subsidier i Norge.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA