2024.14.X Spring update

Startet av geirci2, tirsdag 30. april 2024, klokken 18:05

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Gusse på fredag 31. mai 2024, klokken 18:12
Sitat fra: Håvar på fredag 31. mai 2024, klokken 12:10Auto trunk gjelder ikke Model Y, bare ny S, X og 3.

Det med vision er bare aktuelt dersom bilen din har ultralydsensorer

https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2024.14.8/release-notes

Whaat?
Var sikker på at jeg leste et sted at det også gjaldt Y. Hvorfor mon tro?
P.t er ikke Model Y utstyrt med UWB brikke som muligjør denne funksjonaliteten.

What-a-watt

Funksjonen er ikke avhengig av UWB fordi om Tesla har valgt det slik. Hadde dette på min 2015 modell BMW 525.

Nimrad

Sitat fra: What-a-watt på fredag 31. mai 2024, klokken 20:29Funksjonen er ikke avhengig av UWB fordi om Tesla har valgt det slik.
Hva mener du? Måten Tesla har løst det på gjør det til et krav. UWB kan nøyaktig måle at du faktisk står rett bak bilen og står stille. Det må til for å få til dette.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

What-a-watt

BMW har bevegelsesensorer montert under bakre støtfanger (Rear Deck Lid Kick Motion Sensor)




RJK

Sitat fra: What-a-watt på fredag 31. mai 2024, klokken 20:55BMW har bevegelsesensorer montert under bakre støtfanger (Rear Deck Lid Kick Motion Sensor)
Dette er jo en kick-sensor. Tesla sin løsning er jo "nærhetssensor" som ikke krever noe sparking eller veiving med en kroppdel. Bare at "rett mobilnøkkel" kommer nært nok!

Altså 2 helt forskjellige løsninger på samme problem!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Hyundai har lignende opplegg på Ioniq 5. Bakluka åpner seg om en ankommer bakluka (ikke sparkesensor).
Det ble fort deaktivert etter mange feilaktige åpninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

Sitat fra: RJK på fredag 31. mai 2024, klokken 21:51Altså 2 helt forskjellige løsninger på samme problem!  8)
Nettopp. TMS har jo samme funksjon på dørlåsene (uten UWB). Heldigvis kan det slåes av. Vitsen med begge løsninger er at man kan åpne trunk med begge hendene opptatt, og uten å kjenne til Teslas kan jeg av erfaring si at BMWs 10 års gamle løsning fungerte bra. Hver gang. (Og så må man faktisk stå rett bak bilen  ;D )

turfsurf

Sitat fra: geirci2 på torsdag 30. mai 2024, klokken 22:47Selvfølgelig, ble påskrudd så fort det ble tilgjengelig. Med Joe Mode avslådd blir jo alle (unødvendige) lyder en plage :-)

Jeg hører jo pling-lyden fra fotoboksvarsler, men det hadde vært kjekt å kunne regulert volumet etter egne preferanser.

Husker ifra tidligere dager med TomTom og fotoboksvarsler der en sunnmøring (kvinne) høyt og tydelig varslet med å si «Fotoboks».

Værre er det tidlige varslet. De nevnte fotoboksene jeg refererte i mitt tidligere innlegg kjenner jeg jo godt til, men hva med «ukjent» terreng? Det plinger og jeg speider etter fotoboksen som jeg ikke kan se da den er plassert relativt langt unna pling-varslet.
Dette må være noe av det mest sutrete jeg har lest.

I tillegg til at det varsles med lyd kommer det opp på navigasjon at det kommer fotoboks. 300m synes jeg er helt grei avstand. Og gjennomsnittsmåling funksjonaliteten er genial, vises rett under fartsgrenseskiltet.

Og de stripene du klager over, du må komme deg til legen og sjekke synet hvis du har problemer med å se de...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geirci2

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2024, klokken 07:46I tillegg til at det varsles med lyd kommer det opp på navigasjon at det kommer fotoboks.
Kan ikke se (men ifølge deg så har jeg dårlig syn...) noen melding på skjermen ("Fotoboks foran") når jeg bruker den nye fullskjermvisualiseringen (kan du vise meg et bilde av dette?). Når jeg benytter det tidligere splittede skjermbildet ser jeg denne meldingen (samtidig som plinget høres).

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2024, klokken 07:46300m synes jeg er helt grei avstand.
Smak og behag, min subjektive (sutrede) oppfatning er at fotoboksvarslet kunne vært mye nærmere selve fotoboksen.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2024, klokken 07:46Og gjennomsnittsmåling funksjonaliteten er genial, vises rett under fartsgrenseskiltet.
Har ikke fått testet denne enda. Lurer på hvordan denne fungerer når Tesla'n viser feil fartsgrense på stedet, jfr. mitt innlegg under "Fartsgrenser. Yippy." der Tesla'n viser 60 på hele strekningen mellom E39 Orkanger-Klett. Fartsgrensen er 80 - og det er 2 stk gjennomsnittsmålinger på strekningen. Må ut å prøve dette en dag...

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2024, klokken 07:46Og de stripene du klager over, du må komme deg til legen og sjekke synet hvis du har problemer med å se de...
Får vel bestille meg en synsprøve da, kjære doktor  ;D
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.20.3
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

RJK

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 01. juni 2024, klokken 02:08
Sitat fra: RJK på fredag 31. mai 2024, klokken 21:51Altså 2 helt forskjellige løsninger på samme problem!  8)
Nettopp. TMS har jo samme funksjon på dørlåsene (uten UWB). Heldigvis kan det slåes av. Vitsen med begge løsninger er at man kan åpne trunk med begge hendene opptatt, og uten å kjenne til Teslas kan jeg av erfaring si at BMWs 10 års gamle løsning fungerte bra. Hver gang. (Og så må man faktisk stå rett bak bilen  ;D )
Ford var vel en av de første, om ikke jeg har blitt lurt av reklamen, med de "kick"-sensorene. Vært nok av tåpelige forsøk på å få det til å virke. Selv bare der TB prøver kick eller sveiping.

Har derfor mer sansen for Tesla sin løsning, gitt at det virker selvsagt, der det altså er nok å ha nøkkel/keyfob/mobilnøkkel i lomma og komme nært nok. Slipper faren for å ramle på glatta eller miste det man bærer i hendene når man skal beholde balansen med bare ene foten!

Men for all del, alle er grei når det bare virker! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: geirci2 på lørdag 01. juni 2024, klokken 11:43
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2024, klokken 07:46Og gjennomsnittsmåling funksjonaliteten er genial, vises rett under fartsgrenseskiltet.
Har ikke fått testet denne enda. Lurer på hvordan denne fungerer når Tesla'n viser feil fartsgrense på stedet, jfr. mitt innlegg under "Fartsgrenser. Yippy." der Tesla'n viser 60 på hele strekningen mellom E39 Orkanger-Klett. Fartsgrensen er 80 - og det er 2 stk gjennomsnittsmålinger på strekningen. Må ut å prøve dette en dag...

Den har funket greit der vi har testet den ihvertfall. Vil tro den fungerer bra selv om det vises feil fartsgrense og. Det kommer opp visning av snittfart og gjennværende strekning under fartsgrenseskiltet på skjermen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olav4x4

Sitat fra: RJK på lørdag 01. juni 2024, klokken 11:48
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 01. juni 2024, klokken 02:08
Sitat fra: RJK på fredag 31. mai 2024, klokken 21:51Altså 2 helt forskjellige løsninger på samme problem!  8)
Nettopp. TMS har jo samme funksjon på dørlåsene (uten UWB). Heldigvis kan det slåes av. Vitsen med begge løsninger er at man kan åpne trunk med begge hendene opptatt, og uten å kjenne til Teslas kan jeg av erfaring si at BMWs 10 års gamle løsning fungerte bra. Hver gang. (Og så må man faktisk stå rett bak bilen  ;D )
Ford var vel en av de første, om ikke jeg har blitt lurt av reklamen, med de "kick"-sensorene. Vært nok av tåpelige forsøk på å få det til å virke. Selv bare der TB prøver kick eller sveiping.

Har derfor mer sansen for Tesla sin løsning, gitt at det virker selvsagt, der det altså er nok å ha nøkkel/keyfob/mobilnøkkel i lomma og komme nært nok. Slipper faren for å ramle på glatta eller miste det man bærer i hendene når man skal beholde balansen med bare ene foten!

Men for all del, alle er grei når det bare virker! :)

For de av oss som ikke har Frukt telefon, noen som vet når dette kommer til Android brukere? Kan aktiveres men funker selvsagt ikke på min android
TM3 LR 19-21
Opel Corsa E 21-23
Think City 24 -
TM3HLLR 23 -

marud

Sitat fra: Olav4x4 på søndag 02. juni 2024, klokken 21:05
Sitat fra: RJK på lørdag 01. juni 2024, klokken 11:48
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 01. juni 2024, klokken 02:08
Sitat fra: RJK på fredag 31. mai 2024, klokken 21:51Altså 2 helt forskjellige løsninger på samme problem!  8)
Nettopp. TMS har jo samme funksjon på dørlåsene (uten UWB). Heldigvis kan det slåes av. Vitsen med begge løsninger er at man kan åpne trunk med begge hendene opptatt, og uten å kjenne til Teslas kan jeg av erfaring si at BMWs 10 års gamle løsning fungerte bra. Hver gang. (Og så må man faktisk stå rett bak bilen  ;D )
Ford var vel en av de første, om ikke jeg har blitt lurt av reklamen, med de "kick"-sensorene. Vært nok av tåpelige forsøk på å få det til å virke. Selv bare der TB prøver kick eller sveiping.

Har derfor mer sansen for Tesla sin løsning, gitt at det virker selvsagt, der det altså er nok å ha nøkkel/keyfob/mobilnøkkel i lomma og komme nært nok. Slipper faren for å ramle på glatta eller miste det man bærer i hendene når man skal beholde balansen med bare ene foten!

Men for all del, alle er grei når det bare virker! :)

For de av oss som ikke har Frukt telefon, noen som vet når dette kommer til Android brukere? Kan aktiveres men funker selvsagt ikke på min android
De har ikke aktivert UWB på Android eller sagt noe om når det kommer dessverre. Det stod bare i release notes at det vil komme på Android på et senere tidspunkt..
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

What-a-watt


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA