Bruktimportert Tesla, hva er greia?

Startet av gunsig, lør 13. apr 2024, kl. 01:40

« forrige - neste »

gunsig

Sikler litt på brukt Tesla Y Long Range, 22-modell. Mange av de med lavest km og pris er bruktimportert fra Tyskland.

Jeg har googlet og googlet, eneste svarene jeg kommer frem til er "husk å sjekke om bilen er bruktimportert, kjempeviktig!"
Hvorfor? Hvordan kan jeg brenne meg på dette her?

En annen gjenganger er jo forskjellen på utstyrsnivå her nordpå kontra feks i Spania, mtp varmepumpe, setevarme etc. Dette er vel likt på en "tysk" og "norsk" Tesla?

Garanti på 4 år fra regdato i Tyskland, det er vel ett fett for meg om den starter å telle fra den registreres ut på veien i juni 22 i Tyskland eller Norge?

Håper på noen oppklarende svar her, så ryker jeg nok fort på en Tesla ila neste uke  ;D

YKarlsen

Tesla kjøpt ny i Norge har 5 års garanti, mot den tyske på 4.
Mistenker også at det er lettere å komme gjennom med en reklamasjon på en norskfødt i Norge

automat

#2
Ved bruktimport har man ikke noen reklamasjonsrett ovefor Tesla. Reklamasjon må rettes mot importør/selger.

I bunn og grunn tror jeg opplevelsen avgjøres av Teslas holdning til bruktimport. Hvis de misliker bruktimport så kan de kødde til mye når det gjelder garanti, service, onlinetjenester og app.

Og selv om Tesla syns det er OK nå, så kan de ombestemme seg om et år eller to.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

gunsig

#3
Herlig, takk for svar!

Ett år mindre garanti er selvfølgelig et godt argument, samme med reklamasjoner.
Men kjøper man en brukt bil så er det vel uansett selger av bilen og ikke Tesla direkte man reklamerer til, eller?

Tar det med meg videre og ser nok etter en "norsk" Tesla  8)

turfsurf

Sitat fra: gunsig på søn 14. apr 2024, kl. 23:17Ett år mindre garanti er selvfølgelig et godt argument, samme med reklamasjoner.
Men kjøper man en brukt bil så er det vel uansett selger av bilen og ikke Tesla direkte man reklamerer til, eller?
Kjøper man brukt bil innenfor garanti og/eller reklamasjonsperioden er det ofte enklest / raskest å ta det med merkeforhandler (i dette tilfellet Tesla). Går ikke dette kan man gå til selger.

Har solgt mange biler innenfor garantitid, og det er vel bare ett par ganger jeg har blitt kontaktet av kjøper igjen, og har alltid bare henvist de til neste ledd og ikke hørt noe igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA