Varmesymbol i display

Startet av Gogs, tirsdag 17. juni 2025, klokken 18:21

« forrige - neste »

Gogs

Her forleden dag syntes jeg det så ut som det var litt lite frostvæske på tanken, så jeg fylte på ca. 7 dl med vanlig vann. Tenkte jeg skulle kjøpe ublandet frostvæske og blande i før vinteren.

I dag var jeg på langkjøring (ca 18 mil), og da jeg ladet kom det røde varmesymbolet opp i displayet.

Jeg avsluttet ladingen og sjekket. Kjølevæsken var lunken (kanskje ca. 35-40 grader?) men det var helt fullt i beholderen. Så jeg tok ut igjen ca.3-4 dl slik at væskenivået var mellom minimum og maksimum. Likevel kommer fortsatt varmesymbolet opp når jeg lader.

Er det slik at frostvæsken har en større kjølefaktor enn vann? Og at dette problemet kan fikses ved å helle i 2-3 dl ublandet frostvæske? Eller kan dette indikere en annen mer alvorlig feil?

Har foreløpig avsluttet ladingen her hjemme og lar den kjøle seg enda mer ned før jeg lader opp igjen.
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Hvit Hyundai Ioniq 5 (2021 modell) 2025 -
Sølv VW ID.4 2022 -2025
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

worry

#1
Hei Gogs,
Frostvæske i vannet gjør nok heller det motsatte, dvs. gjør kjøle-effekten lavere. Så du har et annet problem.

Siden jeg eide bilen din før deg, så burde jeg huske noe om dette. Men det gjør jeg dessverre ikke. Sannsynligvis har du et problem med kjøleviftene. Som mange Think har. Systemet er slik at viftene skal starte ved lav hastighet. Det skjer ved at strømmen må gjennom en motstand som sitter lavt bak radiatoren. Denne motstandsdingsen er vanligvis irret i stykker, så lav hastighet ikke fungerer.
Blir det varmere så starter viftene på full guffe, og det høres ut som om bilen skal ta av og fly avgårde. Begge våre biler er slik. Jeg har ikke fått ut fingeren til å gjøre noe med det.

Det du opplever er jo litt annerledes, men jeg tipper alarmen kommer fordi det er litt for varmt inne i PCU'en.
Sjekk om kjøleviftene går. Eventuelt sett en ekstern vifte mot radiatoren mens du lader for å sjekke om det sikrer at alarmen ikke kommer på.
Think lithium

Gogs

Ikke sant. Må sjekke dette.

Jeg skrudde ladestyrken ned til 10 ampere (lader fra easee lader med type 2 - think kontakt) og da forsvant lampen. Så det blir en foreløpig løsning.

Men slik jeg forstår det så er ikke dette en krise altså? Det er først når det blir veldig varmt at det trengs kjøling, og da skrur en kraftigere viftehastighet seg på?
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Hvit Hyundai Ioniq 5 (2021 modell) 2025 -
Sølv VW ID.4 2022 -2025
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

worry

#3
Ok, da har du vel bekreftet "feilen".

Iom. at du får varsel, og da uten at viftene går, så mistenker jeg at de ikke fungerer. Kan du sjekke hva jeg skrev til deg om tilstanden på bilen før kjøpet? Jeg skal gjøre det også, men rekker ikke før i helga.

Trønderne er opptatt av kjøling i PCU'en, så ta dette alvorlig. De vet mer om hva elektronikken tåler.

En ting til du kan sjekke: Fra toppen av PCU'en går det ut en tynn slange som går til kjølevæske-tanken. Du kan ta av slangen på tanksiden og legge den oppi tanken ved påfyllingslokket. Om det kommer en strøm av vann der mens bilen er påskrudd, så vet du at PCU'en får kjølevann.
Think lithium

Marsto

Heisann fra Trøndelag. Hvis det er en Lithium Think du har tenkte bare å legge til at pumpa som sirkulerer kjølevann starter opp hver gang du plugger i ladekabel. Den går kontinuerlig til ladingen er ferdig. Du hører pumpa starte med en summelyd og det er kjølepumpa som går når det lades. Hvis du ikke hører den klassiske summelyden er kjølepumpa ikke i drift og det oppstår varmgang under både kjøring og lading.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Gogs

Da har jeg satt en kraftig vifte mot radiatoren og ladet med 16 ampere. Da kom ikke symbolet på.

Så da er det vel den minste viften som ikke trigges. Hvordan går jeg fram for å fikse det?
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Hvit Hyundai Ioniq 5 (2021 modell) 2025 -
Sølv VW ID.4 2022 -2025
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Warlock

Tror jeg skrev litt om det i en annen tråd. Både hvordan jeg fikset motstanden og hvordam man kan tjuvkople for å teste viftene.
Skal se om jeg finner det igjen...

Warlock

#7
Jeg fant i alle fall det jeg skrev her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=65694.msg1121107#msg1121107

om man setter inn en kabelsko i pluggen til denne i rett pin og setter den mot jord skal viftene snurre, om ikke er det noe galt en plass, f.eks en røket sikring eller noe. (se bilde)
Dette er under forskjermen. Det området jeg har blå maskeringstape over er der enheten sitter...

RJK

Kan denne tråden være til hjelp, eller er det feil resistor det er snakk om?

https://elbilforum.no/index.php?topic=5901.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Warlock

#9
Jepp, det er samme som jeg snakker om (og linket til en annen tråd der jeg hadde bilde av den). De lar seg reparere, og jeg tror ikke jeg ville ha satt inn tilfeldig motstand uten den varmefølsomme sikringen, den koster ikke mye og er veldig grei å ha...

Gogs

#10
Okay. Da fikk jeg endelig kikket litt på saken. Fant ut at den pluggen du viser til over her «hang og dinglet» inne i motorrommet. Satte en metallbit (ca 10 cm lang) i den ene pinen i pluggen og satte mot jord. Da slo det gnister (for lang metallbit?) og viften gikk bittegrann. Satte den mot jord en gang til, og da svev den ikke. Men kom nye gnister.

Ingen av de to sikringene for viften er gått. Men det er jo åpenbart at det er denne pluggen som er problemet.  ;D

Jeg har en delebil stående som fortsatt har denne pluggen hengende fast. Kanskje den fortsatt virker? Men har litt knotete og liten garasje, så usikker på om det er verdt operasjonen. Hva ville dere gjort? Reparert, eller bare fortsette å lade på 10 ampere? Da kommer ikke varsellampen om varme opp.
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Hvit Hyundai Ioniq 5 (2021 modell) 2025 -
Sølv VW ID.4 2022 -2025
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

worry

Hei,
Jeg lader alltid på 10A, mest av samme grunn som du beskriver. Jeg får ikke lampe pga. høy temperatur, men viftene drar i gang på full fres noen ganger når det er varmt ute. Mye støy. Skulle gjerne hatt halv fart.
Den andre bilen (den røde) har ikke fungerende vifter, men jeg får ikke lampe/alarm.

Siden du får alarm ville jeg reparert. Opp til deg om du velger å lage en løsning som er tilnærmet original, eller kobler om til at viftene står i serie. Begge deler er vel ganske godt beskrevet i trådene det er vist til. Min plan er å koble viftene i serie, men ting tar tid....
Think lithium

Marsto

#12
Sitat fra: Gogs på torsdag 07. august 2025, klokken 20:12Okay. Da fikk jeg endelig kikket litt på saken. Fant ut at den pluggen du viser til over her «hang og dinglet» inne i motorrommet. Satte en metallbit (ca 10 cm lang) i den ene pinen i pluggen og satte mot jord. Da slo det gnister (for lang metallbit?) og viften gikk bittegrann. Satte den mot jord en gang til, og da svev den ikke. Men kom nye gnister.

Ingen av de to sikringene for viften er gått. Men det er jo åpenbart at det er denne pluggen som er problemet.  ;D

Jeg har en delebil stående som fortsatt har denne pluggen hengende fast. Kanskje den fortsatt virker? Men har litt knotete og liten garasje, så usikker på om det er verdt operasjonen. Hva ville dere gjort? Reparert, eller bare fortsette å lade på 10 ampere? Da kommer ikke varsellampen om varme opp.
På det bildet ser ut som at motstanden og resten av huset den sitter i er helt borte. Hvis delebilen din har en som er hel og fin, hadde jeg valgt å bytte så raskt som mulig. Jeg tror det er veldig viktig å ha vifter som fungerer før de blir tvunget til full speed på grunn av høy temperatur. Hvis de ikke virker i det hele tatt er det veldig viktig å få de igang igjen, ja. Som en liten opplysning så sier
instruksjonsboka at når den røde varsellampa for temperatur lyser, er det  motorkontroller, ladesystem eller batteri som er for varmt eller for kaldt. Bilens ytelser begrenses. Lurer på hvor kaldt det må være for at den skal lyse?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA