Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bil nr. 2 til jobb/barnehage med 2 barneseter

Startet av VoltWay, fredag 14. april 2023, klokken 19:29

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 21. juli 2023, klokken 09:06Vend deg til at UIet til Tesla på mange måter er mye mer logisk enn i de fleste andre biler. Ting folk typisk spør om er å bytte mellom batteri/kilometervisning, fordi man er vant med at man må inn i menyer og drit og lort for å endre på sånt, men i Teslaen (og i appen) er det bare å trykke på batterisymbolet for å veksle. Samme med om du får opp dekkvarslingssymbolet, du trenger ikke trykke inn på Innstillinger -> Service for å se dekktrykkene, bare trykke på varselssymbolet.
Akkurat dette er en av de mest irriterende tingene med e-tron. Veldig hierarkisk menysystem og man må hele tiden drille seg ned og gjette seg frem til hvor man finner ting. Håpløst når man er vandt med Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 21. juli 2023, klokken 09:10Akkurat dette er en av de mest irriterende tingene med e-tron. Veldig hierarkisk menysystem og man må hele tiden drille seg ned og gjette seg frem til hvor man finner ting. Håpløst når man er vandt med Tesla.
turfsurf :+1: Ja jeg var veldig skeptisk til menysystemet første gang jeg kjørte e-tron. Men den voksne på meg og etter noen timer på langtur så syntes jeg at meny systemet ble bra og bedre :laugh: når man først hadde satt seg inn i det.

Men selvfølgelig ikke like logisk bygd opp som på en Tesla. Det er det ingen andre merker som har...spør du meg....

VoltWay

Sitat fra: geear på fredag 21. juli 2023, klokken 09:06
Sitat fra: VoltWay på torsdag 20. juli 2023, klokken 23:47Det blir den andre bilen vi kjøper, så "bil nr. 2" var det som falt meg inn. Den passer kanskje ikke inn i en typisk "bil nr. 2"-definisjon, men hvilken som kommer til å bli mest brukt gjenstår å se.

Jeg har ikke kjørt Model Y nok til å kunne spå hvilken vi kommer til å foretrekke på langtur, men til daglig vil begge være bruk.

Den har større volum ja, men det betyr ikke at den vil bli mer brukt.
Gratulerer, vil bare oppfordre deg til å "embrace" Tesla-ånden. Sett deg inn i innstillinger/førerprofiler, app, talestyring, og bruk det. Vend deg til at UIet til Tesla på mange måter er mye mer logisk enn i de fleste andre biler. Ting folk typisk spør om er å bytte mellom batteri/kilometervisning, fordi man er vant med at man må inn i menyer og drit og lort for å endre på sånt, men i Teslaen (og i appen) er det bare å trykke på batterisymbolet for å veksle. Samme med om du får opp dekkvarslingssymbolet, du trenger ikke trykke inn på Innstillinger -> Service for å se dekktrykkene, bare trykke på varselssymbolet. Ikke kjøp gammeldags keyfob før du har prøvd en lenger periode med mobil som nøkkel og så videre. ;)
Takk, det er notert. Jeg er vane med at ting jeg vil endre på ikke kan endres, så det kan kanskje bli en positiv overraskelse.

Planen er å bruke telefonen som nøkkel. Med førerkort, bankkort og bilnøkkel på telefonen er det alt jeg trenger når jeg går ut døren.

Ingeniøren

For de fleste av oss er en bil mye mer enn menysystemet i bilen og hvor ofte trenger du egentlig å sjekke trykket i dekkene eller å skifte mellom km og %  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 21. juli 2023, klokken 09:52turfsurf :+1: Ja jeg var veldig skeptisk til menysystemet første gang jeg kjørte e-tron. Men den voksne på meg og etter noen timer på langtur så syntes jeg at meny systemet ble bra og bedre :laugh: når man først hadde satt seg inn i det.
Man lærer seg jo alt. Jeg er og vant med Audi MMI fra tidligere, så det var ikke vanskelig å finne ut av. Men det er fremdeles knotete. I tillegg til at CarPlay støtten er buggy.

Og så er det ikke mulig å slå av idiotiske varsler som kommer hver gang man starter bilen. Hvorfor skal jeg få ett varsel om at en modul er slått av hver gang jeg starter å kjøre og aktivt måtte krysse den vekk når jeg med vitende og vilje har slått den av. Idioti.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 22. juli 2023, klokken 08:32For de fleste av oss er en bil mye mer enn menysystemet i bilen og hvor ofte trenger du egentlig å sjekke trykket i dekkene eller å skifte mellom km og %  :)
Forstod du ikke at det var eksempler?

Dette er over hele linja, kunne du tenkt deg å se hvilke lys du kjører med, så roterer du bare bilen på displayet med fingeren. Og zoomer og zoomer ut med to fingre. Eller whatever. Dette er måten jeg ser ungene mine bruke skjerm på, de som ikke er oppvokst med at ting skal skje via en mus og et tastatur.

VoltWay

Det er ofte sagt at biler i dag har en iPad på dashbordet, men det er ofte kun visuelt. For Tesla er innholdet også på nivå med ein iPad. Måten bilene er designet på lar de gjøre hva de vil via programvaren fordi alt av komponenter går inn til og ut fra en sentral PC. Jeg forventer at det blir standarden for mange produsenter fremover.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA