Hvor mye kan jeg prute på gammel Tesla?

Startet av Franke, fredag 10. mars 2023, klokken 22:01

« forrige - neste »

Franke

Hei,

Jeg ser det ligger mange "gamle" Tesla'er på Finn, og at flere har ligget der mer enn 1-2 mnd.

Hvor mye er det rimelig å kunne prute ned i dagens marked?

Odinpodin

Aner ikke, kom ihvertfall med argumenter for hvorfor prisen skal ned, ikke bare "jeg vil ha billig bil" da ender du bare opp med en selger som ikke gidder å prate med deg.

Eksempelvis:
Prisen er feil fordi: Det ligger drøssvise av tilsvarende billigere biler på finn, riper, setene er slitne, ser denne har ligget lenge etc...

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: Franke på fredag 10. mars 2023, klokken 22:01
Hei,

Jeg ser det ligger mange "gamle" Tesla'er på Finn, og at flere har ligget der mer enn 1-2 mnd.

Hvor mye er det rimelig å kunne prute ned i dagens marked?

Hovedregelen er at nå om dagen kan du prute mye men du må gjøre det med respekt overfor selger.

Sende avgårde en finn melding om bare siste pris? Det er rett og slett for dumt :-1:

Ring selger og forhør deg om bilen, hvis du vil gå videre så avtale et møte og se over bilen og kom frem til en avtale.

Ofte har selger allerede hatt en innbyttetakst på bilen som han ikke har benyttet så dermed vet han godt hva bilen er verdt men selger vil jo gjerne ha igjen mest mulig...

Det er forståelig. Selv gråter jeg ofte litt i smug  :laugh: etter å ha solgt en bil latterligt billig i forhold til hva jeg synes den er verdt he he

Vaduz

Jeg ville nok bare sjekket alle bilene som er aktuelle og sett laveste pris og sett om den har ligget en stund. Deretter prøvd med kanskje 10% under det på en høflig måte:)

arthur

Det er lov å si at hva man har anledning til å betale er x, y eller z, og påpeke at man har forståelse for at selger, eventuelt, ikke kan akseptere prisen. På den måten fornærmer man ingen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elektro12

Med så mye biler på markedet er det bare å prute til du skammer deg. Brukt Tesla er ukurant vare, spesielt når Tesla dumper prisen på nye. 5 år nybilgaranti er verd mye, spesielt når man vet at nyere Tesla har fått kvaliteten på stell. Jeg hadde ikke gitt mye for en Tesla fra før 2018.

Viktig å ha tidsperspektivet kalibrert i hodet: En 2020-modell er i verste fall snart 3,5 år.

Ingeniøren

De fleste legger ut med litt prutnings monn !

Som kjøper er man og fri til å gi et tilbud, men man kan gjerne forklare hvorfor man mener dette er en riktigere pris spesielt om man er seriøst interessert. Alltid mulig at selger avviser som skambud, men vil han selge så slipper han deg nok ikke så lett.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

DagfinnN

Jeg tilbød 20k under utropspris for TM3 - 21 som jeg kjøpte i mars i fjor.
Skrev en hyggelig melding om enkelt og problemfritt kjøp. Fikk tilslag fra 1 av de 3 jeg kontaktet.
Salget ble gjennomført 2 dager etter første kontakt. Alt gikk helt glatt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Marzo

Det avgjørende spørsmålet er hvor godt bilen er priset.

Som kjent er det ikke mye bevegelser i bruktmarkedet om dagen så du kan gjøre gode kjøp.

Finner man tilsvarende biler til 50k mindre kan man så klart prute mer... Hvis ikke går man videre

ToWalkOrDrive

Ja, er veldig mange optimister der ute. Ser f.eks. at på BMW i3 så er det et par som har skrevet "Ferdig prutet - er billigere enn alle andre", som kanskje var sant da de laget annonsen, men at andre i3 med samme utstyrsgrad, km og batteri er 60.000 billigere. Da gidder ikke jeg å dille mer med dem, men tror absolutt ikke de ville blitt fornærmet om du sendte en Finn melding om at de var så mye dyrere, siden ting endrer seg raskt nå. På den annen side så mener mange at sin bil er best siden de kjenner historikken til bilen.....men kjøperen gjør det jo ikke.

Hvis bilen selges f.eks. for 270.000, og du under noen omstendigheter aldri vil kjøpe den for mer enn 230.000 så synes jeg det er ryddig å spørre om det er aktuelt å selge for f.eks. 220.000, sånn at du ikke kaster bort din egen og selgerens tid med å skal se bilen og bygge opp forventninger.
Tesla Model Y                         2021-

Rs2-GTi

#10
Som oftest så kommer man jo lengst ved å ha lang og god dialog med selger. Ring gjerne, smigre og fortell at bilen er veldig fin, men at du ser for deg å betale mindre, og argumenter godt hvorfor. Bruk tid, og reis å se på bilen - da kan du i beste fall få bilen mye billigere.

Sånn fungerer de fleste. Men det er helt merkelig at folk er på den måten. Får du 250.000 i stede for 300.000, så er det jo egentlig ett fett hvordan den prosessen foregår. Om noen bruker tre dager på å bearbeide deg, eller om noen sender en melding med minste pris, og betaler på direkten. 250.000 er 250.000 åkke som.

For min del som bor i Nord og ofte handler i sør, så syntes jeg det er bortkastet tid å ta den lange forhandlingsrunden. Som nå er jeg på utkikk etter en brukt Ioniq, og jeg er bare på utkikk etter et transportmiddel, og velger den bilen som vil gi meg minst mulig verditap fremover, så da er det bare å finne den selgeren som godtar det laveste budet i forhold til kilometerstand, årsmodell og utstyr - så kan resten sitte der å være sure, og ikke få solgt bilen sin. På Finn kan man jo sjekke bilens historikk, og det er biler der som har blitt annonsert rundt nyttår for 180-190.000, og nå er de satt ned til 130.000, uten å få solgt. Spurte han om han var åpen for bud, det var han ikke, for han var sikker på at nå ble den solgt. Det var to uker siden, pg den er ikke solgt enda i allefall..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA