Liten fritidshenger til elbil

Startet av Suverin, fredag 14. april 2023, klokken 09:37

« forrige - neste »

Suverin

Driver og sonderer terrenget for en liten fritidshenger til elbilen(e). Skal jeg kunne dra den med begge bilene, må den ikke være over 750kg totalvekt. Ser det finnes et mylder av hengere å velge i, i forskjellige prisklasser.

Nå som man kan kjøre i 80 både med og uten brems, har man behov for brems på liten 750kg-henger? En bremset henger vil vel i praksis "stjele energi" som kunne gått til regenerering? Og dermed øke forbruk mer enn en uten bremser?

Litt om behovene:
Ferie og turer der man skal ha med seg mer enn det som går inni bilen. Vi har tidligere brukt kassebil med "ubegrenset" plass til dette formålet, og vi har (dessverre) lært oss å pakke deretter :)

I sommerhalvåret skal jeg ha plass til minimum fem sykler . I hengerverden, ser jeg det finnes løsninger med sykkel på rails oppå taket på henger, og med glassfiber/plasttopper så syklene kan stå inni (typ 80-90 høyde bør holde om tar av forhjul).

Hengeren bør også funke til ved, miljøstasjon, IKEA etc når den ikke skal ha sykler og bagasje i seg :)

Har vurdert følgende:
Arctic med sykler inni: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=254282465
Tredal m/rails og sykler på taket: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=250021956

Gaupen, Tysse, Brenderup og BKhengeren har alle rimeligere hengere som tilbys med plast/glassfibertak så kan få syklene inni. På disse koster selve hengeren +/- 15k og totalt et sted mellom 20k og 30k for henger m/lokk ser det ut som. Altså en god del billigere enn Tredal/Arctic.

Andre alternativer?

Hva blir mest praktisk, hva velger man, og hvorfor?

Gode tips og forslag mottas med takk :)

RJK

Her er en liten skaphenger med noe som vel kan ligne en aerodynamisk front. Den kan vel trekkes av alt som tillater trekking av henger, med bare 200 kg egenvekt fungerer den og for de med KOna som har lov å trekke henger (300 kg), men da med bare å utnytte 1/3-del av kapasiteten.

Her får du god plass i et lite skall. Og mulighet til å feste på takstativ om du må ha med sykler, men bruker opp plassen innvendig. Har og sett bilder der man setter taktelt på denne, men bør vel sjekke med produsenten/forhandleren/importøren om hva slags takvekt den tåler.

Skulle gjerne sett de hadde en tilsvarende men med høyere nyttelast, f.eks totalvekt 750 kg. Da hadde det ikke gjort noe om egenvekta økte 50-100 kg for å tåle det.

PS! Har ingen erfaring med den, så nysgjerrig på hva andre kan fortelle, men som sagt, den virker veldig interessant ut. Hadde jeg bare hatt bil som kan trekke henger og et sted å plassere den.  ;)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=281186984

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Har en sånn Tredal, en mindre modell med samme lokk med rails, drag som kan trekkes ut. Hjulene ligger under gulvet istedenfor på sidene. En stor fordel er at den tar liten plass når den ikke er i bruk. Den var ikke listet i katalogen men fås til lavere pris fordi den er en enklere modell, tok noen eposter til Tredal inntil jeg fikk varenummer mener jeg. Potensiell ulempe er at hjulene er mindre så det er bare å glemme å finne piggdekk som passer. Tredal har veldig god demping og hopper ikke rundt slik at den er behagelig å trekke. Trygt valg.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Suverin

#3
Takk for erfaringer og tips :)

Heller mer og mer mot Tredal, nettopp pga dempersystemet ja! Buy once, cry once er det vel det heter..

En lokkhenger der man har tilgang til hele lasteplanet når lokket er åpent, blir vel på mange måter det mest praktiske, slipper at alt må inn en dør bak, og at akkurat det man skal ha tak i, ligger innerst inni den to meter lange skaphengeren.

Forbruket blir sikkert en god del høyere med sykler oppå tilhenger-taket, men jeg skal veldig sjelden, veldig langt, så det er ikke en stor sak. Men syklene står dog mer tilgjengelig for tyveri om man parkerer et befolket sted.

vinterdekk

#4
Her er forresten den jeg har, men ikke kjøpt hos NTS. Fikk kjøpt hos annen Tredal-forhandler på bestilling.

https://webshop.nts.no/i17942

Den Arctic hengeren du lenket til så jo veldig fin ut den også, men noen ulemper som du påpeker.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Suverin

Sitat fra: vinterdekk på fredag 14. april 2023, klokken 15:47Her er forresten den jeg har, men ikke kjøpt hos NTS. Fikk kjøpt hos annen Tredal-forhandler på bestilling.

https://webshop.nts.no/i17942

Den Arctic hengeren du lenket til så jo veldig fin ut den også, men noen ulemper som du påpeker.

Arcticen frister ja. Ser ut som det er en "rebrandet" Tomplan mini cargo (https://tomplan.eu/en/portfolio/mini-cargo-en/), som en får i forskjellige varianter.

campini.no får en samme henger med vindu og ventiler, for camping :)

Absolutt en fordel med mulighet for overnatting også, det har blitt brukt endel i kassebilen vi har hatt.. 

https://campini.no/muligheter/






© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA