Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel fra Biltema

Startet av manifold, mandag 10. april 2023, klokken 20:14

« forrige - neste »

manifold

Jeg skal kjøpe en ekstra ladekabel til Easee-laderen på hytta. Trenger bare 16A, en fase, men vurderer selvsagt også å kjøpe en kabel som kan brukes andre steder (32A, trefas). Ser at Biltema har relativt billige kabler - den billigste som passer til mitt bruk (16A, en fase, 8 meter) koster 1599,-. Er det grunner til å unngå kabler fra Biltema? Sikkerhet eller andre forhold?

Ser at for eksmepel DEFA selger kabler som er en god del dyrere. Den som tilsvarer eksempelet over, koster 2471 kroner (16A, en fase, 7,5 meter). Er denne 900 kroner bedre?

turfsurf

Tesla selger bra type 2 32A trefas kabler til 990. Hvis du kjenner noen med Tesla kan de sikkert bestille til deg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

manifold

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. april 2023, klokken 20:55Tesla selger bra type 2 32A trefas kabler til 990. Hvis du kjenner noen med Tesla kan de sikkert bestille til deg.
Denne Tesla-kabelen er for kort, så det er ikke aktuelt. Og poenget mitt er altså: er det akseptabel kvalitet også på billige kabler, eller bør man unngå dem?

turfsurf

Sitat fra: manifold på mandag 10. april 2023, klokken 21:43Denne Tesla-kabelen er for kort, så det er ikke aktuelt. Og poenget mitt er altså: er det akseptabel kvalitet også på billige kabler, eller bør man unngå dem?
Sannelig, tidligere kunne man velge mellom 4 og 7,5m.

Har ikke erfaring med Biltema varianten, men har hatt ett par andre billigere kabler. Problemer har vært mikroskopiske variasjoner i passform, og at det har utviklet seg vakkel i overgangen mellom kabel og håndtak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stig-Arne

Har brukt Biltema sin 8 meter Type 2, 32 A 1- fas nå i godt og vell 1 år. Fungerer fint den:)

EliseBaki

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 18. mai 2023, klokken 08:10Har brukt Biltema sin 8 meter Type 2, 32 A 1- fas nå i godt og vell 1 år. Fungerer fint den:)
Jeg er enig med deg.  :+1:

elektrolux

Bortsett fra galvanisk korrosjon på pinnene som følge av at ladepluggen blir hengende med gummihetten på er det brudd på signalleder som fører til defekt ladekabel.

Vi har forlenge siden endret fra gummikabel med 0,5mm2 signalleder til TPU kabel med 0,75mm signalleder og med det nullet ut reklamasjoner på ladekablene vi selger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA