Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stoppet i kontroll med tilhenger

Startet av AbsoluttFredrik, mandag 27. februar 2023, klokken 20:13

« forrige - neste »

geear

Ja, var det da, ser du har helt andre karmer enn meg, har denne, men med kapell:

https://hastadklev.no/produkt/respo-tilhenger-sc4115-l/

(På grunn av at alt er "supersized" ser den omtrent ut som en liten 750 kg henger på bildene, men den er nesten seks meter lang...)

torerik

Til info har mange kjøreskoler «pakkepris» på B96. Mange kjører også kurs og opplæring på ettermiddag- og kveldstid. 4250 kg bør holde for de fleste elbiler.

B96 koster nok fremdeles 5-6 tusen, men jeg synes opplæringen var verdt det. Kjørt med henger i mange år, men her var likevel mye lurt/nytt å ta med seg. Lett å tro at man kan det når man er selvlært...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

hELgenen

Sitat fra: torerik på fredag 13. oktober 2023, klokken 00:42Til info har mange kjøreskoler «pakkepris» på B96. Mange kjører også kurs og opplæring på ettermiddag- og kveldstid. 4250 kg bør holde for de fleste elbiler.

B96 koster nok fremdeles 5-6 tusen, men jeg synes opplæringen var verdt det. Kjørt med henger i mange år, men her var likevel mye lurt/nytt å ta med seg. Lett å tro at man kan det når man er selvlært...

Jeg gikk også B96 kurs for å kjøre lovlig med elbil. Nå hadde jeg lang erfaring,også lastsikring fra forsvaret og tidligere jobb samt tidligere liten lastebil lapp,C1, som ikke var fornyet da jeg ikke hadde noe behov for dette der og da.. Jeg lærte ikke noe nytt så her handlet det kun om å fylle et dokumentasjonskrav. Min gamle mor som aldri har kjørt henger fikk BE i sitt førerkort ved fornyelse. Min yngre bror likeså. Jeg lot være å fornye da biltilsynet opplyste feilaktig at det ikke hastet noe foe min del. Således mistet jeg da dette BE stemplet. Det kostet meg en del tusenlapper,tid og troen på det offentlige Norge har orden i sysakene. Har aldri fått bøter for noe,ikke en p-bot engang og er svært nøye med å følge regler. Og da elbil ble anskaffet og vekten bikket 100kg over med henger så var det ingen vei utenom. Men helt ærlig føltes det som et offentlig overgrep.

turfsurf

Sitat fra: torerik på fredag 13. oktober 2023, klokken 00:42Kjørt med henger i mange år, men her var likevel mye lurt/nytt å ta med seg. Lett å tro at man kan det når man er selvlært...
Lastsikringskurs skulle vært obligatorisk for alle som kjører med henger eller taklast. Det er jo bare å se hva som ferdes på veiene.

Når jeg er på Maxbo e.l. og henter materiale blir jeg like lite imponert hver gang det kommer noen og hiver en haug med plank som er for lange for hengeren, og kjører avgårde uten noen form for sikring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: turfsurf på fredag 13. oktober 2023, klokken 08:54Når jeg er på Maxbo e.l. og henter materiale blir jeg like lite imponert hver gang det kommer noen og hiver en haug med plank som er for lange for hengeren, og kjører avgårde uten noen form for sikring.
Og trolig negativt kuletrykk...

Det burde vært litt lastsikring- og tilhengeropplæring i grunnopplæringen for B.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Det er jo et paradoks at man må ta kjøretimer og ny oppkjøring for å kjøre bil med manuelt gir, men at man kan dure i vei med relativt tung henger uten noen form for opplæring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

I mine øyne burde enkel lastesikring for tak og lett henger vært obligatorisk del av kl. B, og så enkelt og greit maks 750 kg henger uansett bil, egenvekt og tillatt totalvekt, og krav til utvidet opplæring for alt utover det. B96 og BE syns jeg også blir overkomplifisering. Det er en mismatch fra å (med noen bil og hengerkombinasjoner) kunne kjøre en ganske betydelig campingvogn på 1300-1400-1500 kg bak en liten fillebil, til å måtte ta B96 for noen kombinasjoner og til og med BE for å kunne kjøre en liten lett varehenger med høy tillatt totalvekt bak en stor og stabil varebil eller SUV eller whatever.

Hvis ikke lastsikring er obligatorisk del av kl. B burde det heller ikke vært tillatt å kjøre med utvendig last eller henger i det hele tatt.

Handyman

Sitat fra: geear på fredag 13. oktober 2023, klokken 11:22I mine øyne burde enkel lastesikring for tak og lett henger vært obligatorisk del av kl. B, og så enkelt og greit maks 750 kg henger uansett bil, egenvekt og tillatt totalvekt, og krav til utvidet opplæring for alt utover det. B96 og BE syns jeg også blir overkomplifisering. Det er en mismatch fra å (med noen bil og hengerkombinasjoner) kunne kjøre en ganske betydelig campingvogn på 1300-1400-1500 kg bak en liten fillebil, til å måtte ta B96 for noen kombinasjoner og til og med BE for å kunne kjøre en liten lett varehenger med høy tillatt totalvekt bak en stor og stabil varebil eller SUV eller whatever.

Hvis ikke lastsikring er obligatorisk del av kl. B burde det heller ikke vært tillatt å kjøre med utvendig last eller henger i det hele tatt.
Enig. I tillegg brude det være aktuell hengervekt som var utløsende/gjeldende, og ikke tillatt totalvekt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på fredag 13. oktober 2023, klokken 11:46
Sitat fra: geear på fredag 13. oktober 2023, klokken 11:22I mine øyne burde enkel lastesikring for tak og lett henger vært obligatorisk del av kl. B, og så enkelt og greit maks 750 kg henger uansett bil, egenvekt og tillatt totalvekt, og krav til utvidet opplæring for alt utover det. B96 og BE syns jeg også blir overkomplifisering. Det er en mismatch fra å (med noen bil og hengerkombinasjoner) kunne kjøre en ganske betydelig campingvogn på 1300-1400-1500 kg bak en liten fillebil, til å måtte ta B96 for noen kombinasjoner og til og med BE for å kunne kjøre en liten lett varehenger med høy tillatt totalvekt bak en stor og stabil varebil eller SUV eller whatever.

Hvis ikke lastsikring er obligatorisk del av kl. B burde det heller ikke vært tillatt å kjøre med utvendig last eller henger i det hele tatt.
Enig. I tillegg brude det være aktuell hengervekt som var utløsende/gjeldende, og ikke tillatt totalvekt.
Dette kom nok inn som en sær-regel fordi man ville innføre førerkortregler for bruk av henger, men det ville rammet mange som har kjørt med henger i mange år.

Derfor ble regelen satt med enkle føringer, litt basert på datidens vekter på bilene, og hva de kunne trekke da. Uten å tenke på at dette ville endre seg fremover.

De fleste personbiler kunne dermed dra en OK størrelse campingvogn bak seg, mens de med "de største drogene" av en campingvogn, måtte kanskje inn og "bevise" at de behersket dette.

I ettertid har bilenes vekt økt over hele fjøla, og vi har fått disse sære utslagene hvor store, tunge biler knapt klarer å dra noe med seg i det hele tatt, for å fylle kravene etter campingvognregelen.

Altså er heller ikke fysikkens regler hensyntatt i tilstrekkelig grad, da som sagt en "tung" henger mot lett bil øker betydelig sjansen for å få wobble sammenlignet med en store og tung bil med samme vekta.

Altså bør man nå gå gjennom reglene og tilpasse disse mer etter fysikkens lover, eller rett og slett si at alt over f.eks. 750 kg, eller 1000 kg som jeg synes er mer fornuftig, vil kreve sertifisering ut over B. Og så tillater man den vekten for alle biler, uavhengig om vogntoget da går over de 3 500 kg.

Samtidig bør man egentlig tillate biler opp til 4 250 kg totalvekt, på vanlig B-førerkort. Ja, grensen man hadde på 7 000 kg tidligere, ga jo støtte for liten lastebil, som jeg godt ser art man ikke bør kunne få dra i gang med uten å ha utvidet opplæring, da det som sagt støtter relativt store biler.

Kan ikke si jeg ser det helt store behovet for å skille biler opptil 3 500 kg, fra biler opp til som sagt 4 250 kg. Dette er størrelser som vi greit kan kjøre med vanlig B-lappen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

torerik

Jeg mener egentlig at all kjøring med henger burde hatt krav om lastsikringskurs, basert på alt det «kreative» man ser i trafikken. Noe av det er rett og slett livsfarlig. Helt sikker på at mange (som meg) ville hatt god nytte av opplæring. Enkelt kurs som B96 burde gitt adgang til å kjøre en helt kurant henger bak en normal bil (si totalvekt henger opp mot 1500 kg f.eks.), mens større vekter burde være forbeholdt egen førerprøve. Enklere å se på hengervekt enn vogntogvekt mener jeg, all den tid bilene er blitt så mye tyngre.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

RJK

#70
Obligatorisk lastsikringskurs burde vært bakt inn i standard opplæring, så er alle inkludert, selv på små hengere. Dette kurset kunne godt tatt for seg lasting av bil og lasting på tak, og lasting på krok for ting som ikke er å definere som tilhenger..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på fredag 13. oktober 2023, klokken 13:04Obligatorisk lastsikringskurs burde vært bakt inn i standard opplæring, så er alle inkludert, selv på små hengere. Dette kurset kunne godt tatt for seg lasing av bil og lasting på tak, og lasting på krok for ting som ikke er å definere som tilhenger..

100% enig. Bare tull at man skal gjennom ett eget kurs for vanlige hengere. Burde være inkludert. Forøvrig helt syke priser på opplæring.

torerik

Sitat fra: RJK på fredag 13. oktober 2023, klokken 13:04Obligatorisk lastsikringskurs burde vært bakt inn i standard opplæring, så er alle inkludert, selv på små hengere. Dette kurset kunne godt tatt for seg lasting av bil og lasting på tak, og lasting på krok for ting som ikke er å definere som tilhenger..
Ja, det ville nok vært det aller beste.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Klykken

Sitat fra: geear på torsdag 12. oktober 2023, klokken 17:27Ja, var det da, ser du har helt andre karmer enn meg, har denne, men med kapell:

https://hastadklev.no/produkt/respo-tilhenger-sc4115-l/

(På grunn av at alt er "supersized" ser den omtrent ut som en liten 750 kg henger på bildene, men den er nesten seks meter lang...)
vesentlig større enn min den der da. Men holder i massevis den jeg har, med superglides i bunn og, så holder bunnplaten seg ved av- og påkjøring med scooteren.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA