Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

God bil til en grei penge

Startet av ElElgen, onsdag 12. oktober 2022, klokken 03:10

« forrige - neste »

ElElgen

Heisann!
Har sittet i mange dager og sett på bruktbil på finn, vært innom forhandlere og lest litt rundtom på nett om biler, men klarer ikke å bestemme meg helt for hvilken jeg burde gå for. Tenkte helst ikke så langt over 200k. Blir første bil!
Pendler rundt 60km tur/retur, så må tåle såpass, og gjerne en hyttetur på ca 99km en vei :)
Så langt står det litt mellom;
Kia Soul '18
Muuuuligens en Leaf?
Hyundai Ioniq 17-19
Eller slå til med MG ZS som er litt i overkant av prisen

Er det noen som har noen gode tips og innspill her? Setter pris på det! :)

elektrolux

Hytte og elbil til under 200 000 = Leaf

Grunnen er at Leaf er eneste bilen i den prisklassen som har mulighet til forsyne hytta med strøm via V2L
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hansi

Leaf støtter ikke V2L med mindre man kjøper dyr Setec-enhet, V2H/V2G støttes derimot, ved hjelp en dyr toveislader. Batterikjemien i originale Leaf batteripakker dessverre ikke spesielt velegnet for V2X, men det er ettermarked batteripakker under utvikling som i mine øyne kan gjøre dette svært interessant.
Største ulempene med Leaf er Chademo hurtigladestandard som det bygges mye færre av enn CCS samt manglende temperaturstyring av batteripakken som gjør de mindre egnet for langturer, ellers er de driftssikre biler. Får en 40 kWh Leaf til prisen du skisserer som sannsynligvis vil fungere godt til bruken du skisserer.

Soul har vel også Chademo? Vet ellers ikke så mye om de. Tidligere modeller hadde vel problemer med holdbarhet på batteripakkene.

Ioniq fungerer godt som langturbil, hurtiglader raskt på CCS og er energieffektiv. En ulempe med den er at den har så som så fremkommelighet, som kan være en problemstilling til hytte på vinter. Jeg savner også å kunne sette ladegrense for bedre holdbarhet på batteripakken.

Jeg er skeptisk til kinesiske produkter og hadde ikke valgt MG av den grunn. Også usikker på kvalitet i et litt lengre perspektiv.

Ellers synes jeg e-Golf er en fantastisk god bil å kjøre og du får en med den største batteripakken til prisen du skisserer, hvis du er åpen for å vurdere andre biler. De har hatt litt kvalitetsproblemer med bl.a. varmesystemet på de tidligere modellene dog, usikker på hvordan det er på de nyere.
Hurtiglader med CCS og kan sette ladegrense for batteri-holdbarhet.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

egleh

mazda mx30 kan være verdt å sjekke ut, ikke all verden rekkevide, dvask motor, men lader med ccs og har ok bakkeklaring og veldig god komfort. leaf kan du faktisk få med 40kwh batteri i den prisklassen, men chademo er et minus å tenke litt over. ellers er leaf en veldig grei bil, god kvalitet og bagasjeplass. esoul er en bedre bybil, sitter høyt og lavt forbruk i moderate hastigheter, ccs hurtiglader og varme i rattet, samt at bakseteplassen er super til å være småbil. bakkeklaringen er elendig. ioniq ville jeg soleklart valgt om du skal kjøre mye motorvei - det er vel en av de mest effektive elbilene som finnes forbruksmessig, men denne er også lav under.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA