Ubalanse i dekk Tesla garanti?

Startet av Andreas84, onsdag 18. oktober 2023, klokken 16:53

« forrige - neste »

Andreas84

Jeg merker det i rattet.

Dekkene er orginale. Kjørt en sesong på vinterdekkene da bilen var ny. Etter en sesong på sommerdekk og så tilbake på vinterdekk kjente jeg det tydelig.

Verksted så over dekkene. De sitter som støpt, og loddene er på. De fortalte om en annen Tesla eier som opplevde det samme. Tesla var stengt så han fikk dekksjappa til å utbedre problemet. Da han la saken frem for Tesla var svaret at de ikke dekket kostnadene da han skulle tatt det gjennom Tesla.

På telefon visste ikke kundebehandler om jeg ville få det på garantien. Det var opp til lokale Tesla verkstedet.

Tips?

Mobileum

Tesla burde vært forespurt først, så her er jeg enig med dem. Dette var vel ingen nødssituasjon som krevde umiddelbar utbedring? Interessant å vite hvordan dekkene var lagret. Stod de eller lå de. Stående dekk kan forårsake høydekast som muligens vil rette seg etter stund.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Andreas84

Det er en seriøs dekkforhandler. Så jeg tror ikke feilen ligger der. Man kan aldri vite selvfølgelig.

De fikser problemet for 1600,- det er vel ca det samme for Tesla service hvor de bare ser over.

Spørsmålet er egentlig: er ubalanse i orginale Tesla dekk en garanti sak? (Kjørt 1 sesong)

Mobileum

Hvordan fikset de problemet? Rebalansering? Nesten uansett årsak, så kan det neppe være noen garanti/refusjon-sak overfor Tesla. Unntak kan være feil lagring, og derav høydekast. Men da må du ta det opp med de som lagret hjulene. 99% sikker på at dette er/blir en tapt sak uansett.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

førategangtesla

Merket du ubalanse første året? Hvis ikke så lurer jeg på hvordan du har lagret hjulene, de skal ikke stå på høykant, aller helst lagres de hvilende på felgsenter. Lagres de stående så kan du få et søkke der hvor hjulene står på bakken.

Hvis de har vært lagret på dekkhotell så har jeg sett mye rart der også, de lagrer som oftest stående der også, men da skal hjulene roteres ved jevne mellomrom og da er det ok.

Utover det så er jeg enig i at det skulle vært tatt gjennom tesla hvis det skulle vise seg at det er en sak å reklamere på, men i dette tilfellet så synes jeg det virker tvilsomt, spesielt hvis de har vært fine første sesongen hvor du i tilfelle skulle ha reklamert med en gang om dette ikke var tilfelle.

RJK

Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. oktober 2023, klokken 17:14Det er en seriøs dekkforhandler. Så jeg tror ikke feilen ligger der. Man kan aldri vite selvfølgelig.

De fikser problemet for 1600,- det er vel ca det samme for Tesla service hvor de bare ser over.

Spørsmålet er egentlig: er ubalanse i orginale Tesla dekk en garanti sak? (Kjørt 1 sesong)
Er ikke spørsmål om dekkforhandler er seriøs eller ikke. Poenget er at en garantisak koster Tesla i denne omgangen, men er det samme hvem det er, mer å dekke fullpris hos andre enn selvkost hos seg selv.

Når de da ikke får mulighet til å sjekke saken selv og dekke det til selvkost, så kan du ikke forvente at de skal ta regninga.

En annen sak er det om Tesla/forhandler nekter og man må gå til andre for å få fikset, og så krever kostnadene dekket fordi det verkstedet setter sin signatur på at dette burde vært dekket. Eller om rettsapparatet behandler saken og mener Tesla/forhandler må dekke kostnaden du har hatt.

Et annet unntak er som sagt over, der bilen har brutt sammen og du må få fikset for å komme videre, etter en form for nødvurdering. Men selv da er det forventet at Tesla får en sjanse om ikke det det som nevnt over, påkrevd for å få fortsatt ferden.

Da har Tesla/forhandler misbrukt sin sjanse, og må akseptere den reelle kostnaden du er påført. Men her har de altså ikke engang fått sjansen, som vel er krav for garanti, og også er et krav ved reklamasjon.

Dette burde egentlig dekkforhandleren vite, så at de ville reparere for deg til tross for at de burde vite at du kunne komme til kort med å få dette dekket, høres nesten litt ut som en dårlig vurdering. De burde sagt at Tesla kan komme til å nekte, og så gitt deg valget om å fortsatt fikse, eller ta det med Tesla direkte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Hos meg var det vibrasjoner i rattet på sommerdekka, men det kom av skjev hjulstilling. Merket det "svaaakt" da jeg hentet bilen i 2021, og materialiserte seg mer og mer i 2022 før jeg fikk sjekket hjulstillingen etter dekkbytte i år. Sommerdekkene var skjevslitte, med såkalt trakting. Ble 100% etter dette ble rettet opp. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Andreas84

Takk for gode innspill. Tror jeg går for å betale verkstedet for å fikse dekkene, hvis både vinter og sommerdekk er riktig slitt. Hvis det er mistanke om skjev slitasje så tar jeg den til service.

Det skal sies at jeg reagerte på vinterdekkene som satt på bilen ved utlevering. Jeg synes det så ut som de var kjørt litt...

Andreas84

#8
Dekkhotell sa felg var fin og at de ikke kunne se noe skade på dekket. De sa også at det er vanskelig for førere av MYP å oppdage dette ved rundt 20 kg. Så det er en god mulighet for at jeg har hatt defekt dekk fra jeg fikk bilen. Men jeg skjønner ikke hvordan de klarte å redusere 11kg ved å snu hjulet. Vil ikke det si at det er feil på felgen?🤔

En annen sak: De fylte opp til 3.8 bar ved 2 grader! Da jeg kommenterte det sa de at det var anbefalt å fylle til ca 3.5 da vinter fort kunne ta dekktrykket ned til 2,7 og lettere skade dem. (Da jeg først fikk skiftet dekk for sesongen ble de utlevert med 2,6).

Radial

Har disse dekkene sånn "noise foam"?
Hvis dette løsner inni dekket, blir det umulig å få ting i balanse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: Andreas84 på mandag 23. oktober 2023, klokken 19:55En annen sak: De fylte opp til 3.8 bar ved 2 grader! Da jeg kommenterte det sa de at det var anbefalt å fylle til ca 3.5 da vinter fort kunne ta dekktrykket ned til 2,7 og lettere skade dem. (Da jeg først fikk skiftet dekk for sesongen ble de utlevert med 2,6).
Du ser jo på bildet ditt hva som er anbefalt, så du har alt for mye i dekka frem. Men legg på ca 10% på det som er anbefalt (2,9bar) i kaldt klima. Dvs ca 3,1bar.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Andreas84

Sitat fra: Radial på mandag 23. oktober 2023, klokken 22:17Har disse dekkene sånn "noise foam"?
Hvis dette løsner inni dekket, blir det umulig å få ting i balanse.

Tipper det. Og et dekk kostet ca 5500,- er det innafor eller har noen funnet plasser som selger billigere?

Radial

Sitat fra: Andreas84 på onsdag 25. oktober 2023, klokken 20:25
Sitat fra: Radial på mandag 23. oktober 2023, klokken 22:17Har disse dekkene sånn "noise foam"?
Hvis dette løsner inni dekket, blir det umulig å få ting i balanse.

Tipper det. Og et dekk kostet ca 5500,- er det innafor eller har noen funnet plasser som selger billigere?

Høres ut som noe med skum(foam) inni ja...løses enklest med å ta ut skummet (hjul av felg, fra av skum og rense), og balansere på nytt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA