Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reparasjon og oppgradering av batteripakke på brukt elbil

Startet av spiralvimpel, mandag 21. februar 2022, klokken 05:38

« forrige - neste »

spiralvimpel

Hei.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en brukt elbil, men er bekymret for at rekkevidden stadig reduseres etter som årene går.
TIl dette har jeg følgende spørsmål:

  • Hva omtrent må jeg regne med å betale for å reparere batteriet på en elbil, for å holde rekkevidden oppe over tid? Altså, la oss anta at jeg kjøper en bruktbil nå, og om to år må reparere batteripakken for å komme opp på opprinnelig rekkevidde - hva vil noe slikt koste? Skjønner at det avhenger av hvor ødelagt batteriet er, men en omtrentlig pris hadde vært nyttig,
  • Finnes det noen brukte elbiler på markedet som har støtte for after market oppgraderinger, slik at man får større rekkevidde enn opprinnelig? Hvilke biler, og hvilke kostnader snakker vi i tilfelle om?

På forhånd takk for svar.
[/list]

Carl Anton Stenling

#1
Sjelden lønnsomt å reparere eller bytte batteripakke pga. slitasje. Da bytter man heller bilen og lar noen med mindre krevende kjøremønster overta. Unntaket er hvis noen få celler har utviklet feil. Da kan det være aktuelt å bytte disse for batterityper hvor dette er mulig.

Anbefaler at du tar høyde for forventet batterireduksjon ved bruktbilkjøp. Andre brukere vil kunne gi råd om reduksjon basert på egne erfaringer for en spesifikk modell.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Daniel_0007

Som han over sier, kjøper man brukt elbil må man regne med degradering.
finnes firmaer som bytter celler og batteri som elbilmek som tar rundt 6000 for selve byttet av batteri på en leaf pluss at man må finne et batteri f.eks et brukt 40kwh batteri til leaf koster rundt 30-40k
Model 3 2019 LR Rwd

spiralvimpel

Takk for svar.

Høres ut som om skifte av batteri kan bli så dyrt at det ikke lønner seg, så jeg må i tilfelle ta det med i beregningen. Men som det ble forslått kan jeg jo poste under spesifikke modeller her på forumet for å forhøre meg nærmere.

Electrix

Anbefaler, som andre her, å kjøpe elbil med god nok rekkevidde + litt margin slik at du kan leve med litt tap i rekkevidde. Dette er noe som skjer hele tiden, så man må regne med at det blir noen prosent kortere rekkevidde hvert år. Selv har vi en nesten 10 år gammel Leaf som har kort rekkevidde, men er billig og fungerer supert i hverdagen og en Model 3 som brukes når vi trenger 2 biler og på lengre turer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

spiralvimpel

Sitat fra: Electrix på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:40
Anbefaler, som andre her, å kjøpe elbil med god nok rekkevidde + litt margin slik at du kan leve med litt tap i rekkevidde. Dette er noe som skjer hele tiden, så man må regne med at det blir noen prosent kortere rekkevidde hvert år. Selv har vi en nesten 10 år gammel Leaf som har kort rekkevidde, men er billig og fungerer supert i hverdagen og en Model 3 som brukes når vi trenger 2 biler og på lengre turer.

Takk for innspillet.

Hvor lang rekkevidde har forresten Leaf'en på vinterstid?

Trekkoppbil

#6
Det viktige er å ta vare på batterienet, så det varerer lenge.
Lithium-celler har nesten ikke tap, dersom man lagrer med rett temperatur og rett spenning. Med en bil klarer du ikke helt optimale forhold, men hvis bilen står i kjellertemperatur med passe låg spenning, så kan det gå ganske bra.

Dessverre er det mange klønete og hensynsløse bilster, som gjør at batteriene taper seg noen prosent  pr år. For biler i 20kwt-klassa, merka man det fort om rekkevidda blei innskrenka med ei mil i året, og der merker man godt hvis man til daglig bruker den rekkevidda man har. Min påstand er at mange ikke bør ha elbil, da de misbruker og ødelegger batteriene.
I dag er det mange som kjøper biler med langt større rekkevidde enn det man trenger, og da vil man ikke merke aldringa så godt de første åra.

Det morsommet med å ha elbil, synes jeg er spillet om å ta vare på ressurser:
Å finne utveier å skaffe seg bil på en billig måte, og med så godt batteri som mulig, og at man tar vare på batteriet så godt man kan for å minske aldring, og å lære seg teknikker for å kjøre øknomisk for å optimalisere energi, kjøretid og ladetid, og å bevare batteriet så godt som mulig under
langkjøring.

Kunsten er å kjøpe billig bruktbil med så dårlig batteri, at man får nytt på garantien.
Fram til nå har jeg kjøpt 8 barers Leafer i sørstatene, hvor jeg har fått nye batterier før bilene er sendt over sjøen. Bilene er tørre og fine og uten rust.
Her i landet er det bilister som ikke holder bilene tørre, og det blir irr i kontaktene og elektirske problemer. Og jeg har fått bilene til Norge for i underkant av 100 000kr. I USA er det vanlig å bytte ut 30kwt batterier i Leaf med nye batterier på 37 kwt, mens jeg har intrykk av at Nissan i Europa er svært gjerrig med batteriene sine. Det siste året er bruktbiler i USA blitt dyre. Det  virker som det er i USA det er orden på tilbakekallinger og kapasitetsgarantier.
I framtida er nok lykken å kjøpe en bil med 60 kwt LG-batteri, hvor det er tilbakekalling på batteriet og man får nyere og bedre batteri. Men jeg er redd det blir enklest å kjøpe sånne biler også, fra USA.


elektrolars

Sitat
Hvor lang rekkevidde har forresten Leaf'en på vinterstid?

Jeg har en 2018 og fra Oslo/Vålerenga til hyttefeltet overfor Veggli (ca 1000 moh.)/Rollag så hadde vi 3 % igjen ved ankomst. Avstand 160 km. Dette var vinterferie i fjor, med to voksne og to barn + bagasje for en uke og en skipose på taket. Forsøkte ikke å kjøre spesielt sparete. WLTP på den er 270 km så vidt jeg husker. Var ikke veldig bekymret da tester viser at har en grei reserve selv om den indikerer 0 % gjenstående.

Se ellers NAF som målte 209 km på vinter og 305 på sommer: https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/nissan-leaf/rekkeviddetest-nissan-leaf-40kwh-2020

spiralvimpel

Takk for info. Du har også 40kW-batteri på Leaf'en din fra 2018?

elektrolars

Sitat fra: spiralvimpel på mandag 28. februar 2022, klokken 16:19
Takk for info. Du har også 40kW-batteri på Leaf'en din fra 2018?

Ja, den har gått rundt 50k og batteriindikatorien viser ingen degradering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA