Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Amerikansk hengerfeste på Ampera

Startet av Jonfb, fredag 09. august 2024, klokken 09:54

« forrige - neste »

Jonfb

Jeg har en stund nå lett etter ett godt hengerfeste til min Ampera 2017 for å henge på sykler eller bagasje. Altså ikke får å trekke noe som ligner på en henger. Her i europa så er jo alle tilhengerkoblinger med kule, og de er dertil lite egnet for mye vekt. Jeg har fått pris på ett europeisk Bosstow hengerfeste med kule som kan klare 60kg på kula. Koster ca 20 000 og klarer ikke veldig mange sykler i alle fall.

Så ser jeg det finnes flere amerikanske alternativ som er relativt enkle å sette på selv til en langt hyggeligere pris. Både Torkliftcentral med Ecohitch, Curt, DrawTite og Uhaul tilbyr amerikansk type med firkantrør i forskjellige størrelser. Den som jeg synes ser best ut er Ecohitch med 2" reciever og 300 pound ( 140 kg) vekt på "kula".

Den koster "bare" $350 pluss frakt og moms og slike ting, og det må kjøpes eget ledningssett for europa fra Hågen i tillegg, men det er lang vei til 20 000 for ett hengerfeste som kun kan belastes 60kg.

Det finnes utallige videoer på Youtube for hvordan dette monteres, og det ser relativt overkommelig ut.

Så kommer mitt spørsmål. Er det noen som vet om dette er lovlig å sette på i Norge? Er det noen godkjenning for hengerfester som kun skal benyttes til vektbelastning?

Og, er det noen forskjell på Bolt og Ampera? De er vel bygd på samme fabrikk, og da regner jeg med det kun er kosmetiske forskjeller. Noen som vet noe mer om dette?

sjokomelk

Sykkelstativfeste er det bare å kjøre på med. Ingenting som hindrer deg i å gjøre dette. Så lenge du ikke trekker en tilhenger har det ikke noe å si.

Den tekniske forskjellen på bilene er i hovedsak innsatsen i grillen foran, logoen på rattet og logoen på bakluka. Det er akkurat samme bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA