Bilens software

Startet av larsgk, torsdag 21. oktober 2021, klokken 19:18

« forrige - neste »

MaxQ

Om Tesla bare tar tak i API dokumentasjonen til Spotify så finner jeg det smått utrolig at de ikke får til å spille av "eksterne" Spotify podcaster (altså hostet hos NRK avspilt via Spotify) som du skriver.
https://developer.spotify.com/documentation/

Jeg tipper det da har mer med routing av trafikk som Tesla begrenser, altså at Spotify appen til Tesla forutsetter kun trafikk fra Spotify sine servere og blokkerer øvrige tredjepartsservere. De har noen merkelige filter på plass i så måte.

Tuxedo

#61
Jeg får i hvert fall til å spille podcaster fra NRK i bilen (men har selvsagt ikke testet alle). Software 2021.36.5.1

larsgk

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 04. november 2021, klokken 20:30
Jeg får i hvert fall til å spille podcaster fra NRK i bilen (men har selvsagt ikke testet alle). Software 2021.36.5.1

Hmm har 2021.36.5.5, har ikke prøvd alle jeg heller, men har prøvd et par. Finner de, men avspilling starter ikke.

OlaR

Jeg har ikke hatt bilen (2019 TMS LR) mer enn et par-tre måneder, men synes jeg opplever mye ustabilitet i deler av systemet. 

Dette går mest på at navi-systemet fryser og at mesteparten av støttesystemene, f. eks. cruise control og selvkjøring, ikke virker.  "Bøylene" i displayet som varsler nærhet til hindringer lyser kontinuerlig i alle farger.  Dette har skjedd 3-4 ganger allerede og oftest etter installasjon av 2021.40.6.

Jeg kjører reset (4-fingre) hver gang og noen ganger hjelper det, mens andre ikke.  Sist var i helgen nå.  Før jeg startet hjemmefra med "frosset" system, kjørte jeg 4-fingre reset uten å oppnå noe annet enn at "regnbuen" rundt bilen i displayet ble borte.  Ingen bevegelse i kart, ingen støttesystemer aktive, ingen info om fartsgrenser, etc.

Så, midtveis på hjemveien dagen etter, våknet alt helt av seg selv!

Er det andre som opplever noe tilsvarende?

pjo

Har ikke opplevd like mange problemer som deg på 40.6. OlaR men hadde et skikkelig heng på bilen i kveld. Bilen hadde ikke ladet på et par dager og når jeg gikk ut for å sjekke var det ikke tegn til liv på noen av skjermene. Måtte kjøre 4-finger reset for å sparke den i gang igjen. Kan ikke huske å ha opplevd noe lignende på de årene vi har hatt bilen så ble umiddelbart skeptisk til SW versjonen.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

Stjerneglis

Hvordan foregår 4-finger reset og hva gjør den annerledes enn reset via bremsepedal + scrollehjulene på rattet?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Rosstopher

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 09. desember 2021, klokken 10:02
Hvordan foregår 4-finger reset og hva gjør den annerledes enn reset via bremsepedal + scrollehjulene på rattet?

Bare forskjellig fremgangsmåte på S og X enn det er på 3 og Y. På alle biler er det scrollehjul for å resette hovedskjermen, mens på S og X bruker man knappene over hjulene for å resette skjermen foran føreren i tillegg (eller i stedet).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

geear

#67
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 09. desember 2021, klokken 10:10
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 09. desember 2021, klokken 10:02
Hvordan foregår 4-finger reset og hva gjør den annerledes enn reset via bremsepedal + scrollehjulene på rattet?

Bare forskjellig fremgangsmåte på S og X enn det er på 3 og Y. På alle biler er det scrollehjul for å resette hovedskjermen, mens på S og X bruker man knappene over hjulene for å resette skjermen foran føreren i tillegg (eller i stedet).
.. og kun relevant på MCU1 for S og X. Med MCU2 så er ICUen bare en "slaveskjerm" til MCUen, så den resettes også på kun scrollhjulene.

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. desember 2021, klokken 10:17
Så på Y og 3 burde man kalle det 3-limb reset.
Det er akkurat det samme på X og S, dyp reset er med bremsepedal der også.

Her kan man vel gjøre det så enkelt som:

Alle MCUer:
Resette ved å holde inne begge scrollhjulene
Dyp reset ved å holde inne begge scrollhjulene + bremsepedal

ICU dersom man har MCU1:
Resete ved å holde inne knappene over scrollhjulene
Mulig bremsepedalen også utgjør en forskjell her, men ukjent for meg, pleide ofte holde inne alle fire knappene + bremsepedalen, når bilen var helt på tur

pjo

Takk for oppklaring av reset og MCU1/2. Da var det deep reset som måtte til på vår bil og hadde klart meg kun med Scroll julene. Tror ikke jeg har hatt behov for deep reset før.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

Stjerneglis

Jeg tar rutinemessig alltid dyp reset etter hver SW-oppdatering.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Kim-

Det burde ikke være nødvendig. Over 3 år med Tesla og aldri gjort det
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Enig i at det ikke burde være nødvendig, men det har rettet både små og store feil etter oppdateringer hos meg. Dette til tross for at den siste fasen i oppdateringssyklusen er en resett. Sist gang både AP, TACC, og GPS-feil. Da måtte det flere resetts til.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaR

En ting er at det ikke burde være nødvendig, men det er også mitt inntrykk at det ikke helt sjelden må til. :o

Uansett, hos meg fungerer ganske lite for tiden, så jeg må antakelig gjøre noe mer enn bare kjøre reset..  >:(

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA