Bytte ut en elbil og dieselbil med en elbil

Startet av Simhav, onsdag 18. august 2021, klokken 23:21

« forrige - neste »

Simhav

Hei,
Vi har pr idag to biler, en leaf 2013 modell og en Ford S-Max 2011 modell.
Har pr idag ikke behov for to biler, og vurderer derfor å selge begge og kjøpe en elbil. Vi er fem i familien og trenger plass i bilen. Spørsmålet er om det vil lønne seg kvitte oss med se to bilene og kjøpe en elbil? Tror ikke vi får all verden for bilene, men vi vil jo spare en del på kostnadene.
Hvis vi skal erstatte disse, vil en modell 3 være nok for 3+ to barn eller kan det lønne seg å kjøpe dyrere bil med større plass? Engangskostnaden (kjøpssum) VS driftskostnaden.. hva lønner seg på sikt.

DagfinnN

Har du romslig budsjett er selvsagt Modell X en av bilene som gir mest plass. Hvis ikke så er Modell Y et godt alternativ. Du får med deg mer bagasje i den.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Jeronan

If you don't need child seats anymore, then a Model 3 would be ok and can fit 3 kids in the back.
Or did you mean 2 kids that are both older than 3? Which will be more than fine. Then who is number 5 in the family? Dog? :)

The only downside with Model 3 is the trunk can be a bit limited if you want to bring a lot stuff on long holiday trips, so you will more quickly have to consider putting a Skibox on the roof.

If number 5 in the family is a dog, then you can forget using a dog cage in the trunk with Model 3.
Model Y has a normal rear hatch door like Model S and X which gives a lot more luggage room (its also longer in length and higher). So will be able to have a dog cage there as well, in case you have a dog.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vaduz

De bilene koster vel nesten ingenting å eie/forsikre. Ville bare beholdt det slik om dere har plass og brukt Forden på ferier/langtur og leafen til jobb/nærområdet. Om dere uansett vil ha ny(ere) bil så kanskje ID4 feks? De er store innvendig.

Simhav

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 09:38
Har du romslig budsjett er selvsagt Modell X en av bilene som gir mest plass. Hvis ikke så er Modell Y et godt alternativ. Du får med deg mer bagasje i den.

Har ikke noe romslig budsjett, men spørsmålet er om det vil være lønnsomt med en dyrere elbil enn disse to bilene. Har skrevet litt feil i starten; vi er to voksne og tre barn.

Simhav

Sitat fra: Vaduz på torsdag 19. august 2021, klokken 14:23
De bilene koster vel nesten ingenting å eie/forsikre. Ville bare beholdt det slik om dere har plass og brukt Forden på ferier/langtur og leafen til jobb/nærområdet. Om dere uansett vil ha ny(ere) bil så kanskje ID4 feks? De er store innvendig.

Leafen har vært billig i drift, mens Forden har vært dyr. Har lagt ca 50 000 i reparasjoner siste året. Bruker bilene som du nevner, men å betale 11 000 årlig i faste kostnader er vel tap prosjekt?
ID 4 - Er den stor nok til to voksne og tre barn (4,6 og 10)?

Barid Bel

Uten å vite hva du bruker av penger på vedlikehold, hvor langt du kjører og hva slags andre utgifter dere har med bil;

Vi byttet ut to gamle biler uten lån, og som jeg reparerte selv med en ny elbil og en veteran som vi fyller 30l på ca 0.5-1 gang i måneden. Med vanlig billån på den nye elbilen har vi omtrent samme bilutgifter som vi hadde. Vi kjører totalt ca 25k km i året, og det er gratis bom med elbil her.

Basert på dette og at vi kjøpte en bil til ca 400k, så vil jeg anta at dere går i pluss - men et kjapt regnskap vil jo gi deg svaret.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

VoltWay

Her en fin kalkulator for å sammenligne kostnader, men den er bare så nøyaktig som dataene som blir lagt inn.

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Vaduz

Sitat fra: Simhav på torsdag 19. august 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Vaduz på torsdag 19. august 2021, klokken 14:23
De bilene koster vel nesten ingenting å eie/forsikre. Ville bare beholdt det slik om dere har plass og brukt Forden på ferier/langtur og leafen til jobb/nærområdet. Om dere uansett vil ha ny(ere) bil så kanskje ID4 feks? De er store innvendig.

Leafen har vært billig i drift, mens Forden har vært dyr. Har lagt ca 50 000 i reparasjoner siste året. Bruker bilene som du nevner, men å betale 11 000 årlig i faste kostnader er vel tap prosjekt?
ID 4 - Er den stor nok til to voksne og tre barn (4,6 og 10)?
Joda, men 50k ryker årlig bare i verditap på en ny bil, og nå som den store utgiften er tatt har den vel noen flere år foran seg vil jeg tro, med mindre det er rust og tidligere dårlig vedlikehold? Ville forsøkt å sette opp litt nøyaktig regnskap med lånekostnader, forsikring, drivstoff og bom og se hvordan det månedlige beløpet blir. Ikke sikkert det er så mye å spare, men er jo veldig gøy med ny elbil da, så det er jo også verdt noe.
Våre utgifter på model s 75D, '18 er forøvrig slik: pris 650k, egenkapital 100k, lån med kampanjerente 0.25% over 8 år (tror jeg, mulig 10). Per måned koster den ca 5000kr i låneskostnader (rente og amortering), 1200kr i forsikring, og kanskje 200kr i strøm, samt 100kr i div bom/ferger etc. totalt ca 6500kr. Samtid har vi en liten elbil nr to, kjøpt kontant til ca 90k, som koster ca 400kr i forsikring og 200kr i strøm og det er det:)

Jeronan

Sitat fra: Simhav på torsdag 19. august 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Vaduz på torsdag 19. august 2021, klokken 14:23
De bilene koster vel nesten ingenting å eie/forsikre. Ville bare beholdt det slik om dere har plass og brukt Forden på ferier/langtur og leafen til jobb/nærområdet. Om dere uansett vil ha ny(ere) bil så kanskje ID4 feks? De er store innvendig.

Leafen har vært billig i drift, mens Forden har vært dyr. Har lagt ca 50 000 i reparasjoner siste året. Bruker bilene som du nevner, men å betale 11 000 årlig i faste kostnader er vel tap prosjekt?
ID 4 - Er den stor nok til to voksne og tre barn (4,6 og 10)?

Before we ordered the Model Y, we took a test drive with the ID.4 GTX (which is the same as regular ID.4, just AWD).
It was a nice roomy car. So I recommend to book a test drive. They have plenty available, so no wait times.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hELgenen

Plenty...når da?
Jeg venter fortsatt på min gtx og jeg har stått på liste lenge før vi fikk bestille i vår.
Nei,du må nok vente en stund dersom du bestiller GTX i dag.  Model Y kan du vel kanskje få raskt

Jeronan

Sitat fra: hELgenen på torsdag 19. august 2021, klokken 21:21
Plenty...når da?
Jeg venter fortsatt på min gtx og jeg har stått på liste lenge før vi fikk bestille i vår.
Nei,du må nok vente en stund dersom du bestiller GTX i dag.  Model Y kan du vel kanskje få raskt

I am talking about booking a test drive and that they have plenty available, so no wait times for a test drive. ;)

Yeah if you actually order an ID.4 GTX you won't get it before end Q1 2022. Hence, why we ordered a Model Y instead.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA