Ladekapasitet på batteri på 2021-modell

Startet av runehau, onsdag 31. mai 2023, klokken 19:14

« forrige - neste »

runehau

Hei, har nettopp kjøpt meg en Enyaq 2021-modell, og lurer litt på lading av batteriet. Når jeg lader med Easee-lader hjemme, sier lader at den er ferdig og batteriet viser 390 km rekkevidde. Er det som forventet ? Ville trodd jeg skulle få ladet mer? Jeg har valgt at bilen skal lade 100% for å dobbeltsjekke, men fremdeles får jeg melding om at bilen er ferdigladet når den oppgir 390 km på rekkevidde. Er det noe jeg overser? hva bør jeg evt sjekke?

På forhånd takk :)

i3/RSiV

Rekkevidde du ser oppgitt baserer seg bl.a på tidligere kjøremønster og forbruk. I tillegg så påvirkes rekkevidde oppgitt av bilen MYE av temperatur. Jeg har en Enyaq RS kjøpt i februar, og fra da til nå har jeg hatt oppgitt rekkevidde ved 100% lading på alt fra 350km til 450km. Selv om du starter på f.eks 450km, så kan dette endre seg under turen avhengig av hastighet, temperatur, stigning o.l. Tror nok bilen din er ganske normal. Tut og kjør 🙂 Lad når du kan under turen, ikke når du må.

Rusalka

Sjekk A: Er det en 80x, iv80 eller iv60? (iv60 har mindre batteri, 80x har noe kortere rekkevidde)
Sjekk B: 390 km er «gjettometeret» i bilen. Jeg mener den bygger på forbruket bilen har hatt de siste par milene...
Jeg har opplevd alt fra 290 km til 520 km når min (80x) er ladet til 100%. Minst når jeg før ladning har kjørt på motorvei med henger og takboks i minus 10 grader..... Størst når jeg har hatt «bykjøring» i 25 grader uten last!
Gratulerer med bil forresten!

02jan

Du skriver at bilen er satt til å lade 100%, men kan det allikevel være aktivert "battery care mode" ? isåfall lader den kun til 80%.  Min 80X sier nå med optimale temperatur 380-400 km på 80 %.  Men igjen dette henger sammen med historikk da jeg i snitt ligger på 1.3-1.4 på normalkjøring her lokalt.

Ville ha resatt all kjøre historikk og tatt noen lette landeveis turer på noen mil, før evt. 100% lading for å se hva estimatet på skjerm.  Selv ser jeg på antall km kjørt pr. 20 % forbruk , 10 mil = 50 mil med 100% ned til Null, 5 mil= maks 25 mil rekkevidde (type 20 minus kombinert med  motorveikjøring).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

runehau

Takk, det er en iv80. Den ble ladet i hustrig trøndervær med ca. 8 grader. Høres ut som om det er normalt da, så jeg er spent på å teste lading i varmere vær. Kjørte første langtur i dag, og gjettometeret var temmelig nøyaktig mtp på avstand og gjnværende rekkevidde. Kjørte i regnvær og "motbakke" og brukte 19,6 kwh/100 km på landevei.

Skal sjekke ut nullstilling av kjørehistorikk og se om battery care er aktivert.

Egil S

Batteriet ditt har 77kwt tilgjengelig kapasitet.
ved forbruk på 19,6kwt/100km vil det gi deg 392km rekkevidde ved 100%.

Skal du opp mot 500km WLTP, må du få ned forbruket til 15,5kwt/100km.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: Egil S på onsdag 31. mai 2023, klokken 22:19Batteriet ditt har 77kwt tilgjengelig kapasitet.
ved forbruk på 19,6kwt/100km vil det gi deg 392km rekkevidde ved 100%.

Skal du opp mot 500km WLTP, må du få ned forbruket til 15,5kwt/100km.

Hvor mye restkapasitet det er på batteriet er jo det interessante her.
Det er vel det TS forsøker å få avklart?

runehau

Det er restkapasitet jeg er ute etter ja. Begynner å skjønne at når batteriet er fulladet, er ikke kjørelengden nødvendigvis WLTP som er oppgitt på bilen pga kjørestil og andre faktorer? Kunne tenkt meg å fått vite at batteriet er friskt og kan gi lengre rekkevidde enn det jeg har sett hittil ved fullading. Antar man kan ta en batterisjekk hos forhandler ? Lønner det seg ?

daktari

Sitat fra: runehau på torsdag 01. juni 2023, klokken 07:15Det er restkapasitet jeg er ute etter ja. Begynner å skjønne at når batteriet er fulladet, er ikke kjørelengden nødvendigvis WLTP som er oppgitt på bilen pga kjørestil og andre faktorer? Kunne tenkt meg å fått vite at batteriet er friskt og kan gi lengre rekkevidde enn det jeg har sett hittil ved fullading. Antar man kan ta en batterisjekk hos forhandler ? Lønner det seg ?
Kjørelengde 390 i 8 grader og våte veier er bra det.

Neppe vits å bruke tid og penger på batterisjekk. Du vil kunne finne lett degradering, men ikke nødvendig å vite om det hvis du kommer dit du skal.

Hvis du vil sjekke finnes det også apper og BT dingser.

PS det er en tilbakekalling på endel MEB biler (VW hvertfall) for å sjekke status på battericeller, så du kan jo sjekke om din modell er omfattet.


Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

390 er bra ja. Min id.4 GTX viser ca 360 om dagen på 80%. Men alt dette endres jo av kjørestil, temp ute,dekk osv osv


Jeg savner også en enkel måte å sjekke restkapasitet. Ellers er 25-30 mil før ladestopp det som er normalen her på langtur. Og det er godt innenfor det jeg finner akseptabelt. I påsken ble det 18-23 mil mellom hver ladestopp. Om sommeren går det vel fint et sted mellom 25 og 30 mil.

En kan jo altid pushe grenser å gå dypere,men ser selv ikke noe poeng  det


runehau

Takker for tips. Skal se an hvordan rekkevidde utvikler seg med varmere vær. Skal også sjekke om min er omfattet av den battericellesaken.

Egil S

Oppgitt rekkevidde avhenger av senere tids kjøring.
Når jeg kom hjem fra langtur med lavt forbruk hadde jeg 450+km ved 100%.
Akkurat nå har jeg 69% og 301km rekkevidde.
Ganger jeg dette opp tilsvarer det 436km ved 100%.

Batteriet i bilen er 82kwt, hvorav 77kwt er tilgjengelig for bruk, 100% tilsvarer derfor ca 77kwt.

Men, min bil, med da ca 3000km oppgav sin totlalkapasitet ved 100% i displayet til 75,8kwt ved bruk av Car Scanner, merk at BMS (Battery Management System) oppgir 96%.
Akkurat i dag, etter 7400km er dette falt til 74,9kwt.
Jeg har ikke fulgt dette tallet, så kan ikke si om det blir påvirket av temperatur e.l.
Har hørt om andre som har fått oppgitt rundt 74,5kwt på sine biler med endel mer km.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

runehau

Hva skjer om jeg nullstiller kjørehistorikk for å tilpasse min bil til min kjørestil (om mulig). Vil det kalkulere dette på nytt? Jeg har antagelig et annet kjøremønster en bilens forrige eier  :)

Egil S

Ja, du kan jo se hva den som heter "langtids" sier. "siden start" og "siden lading" nullstilles jo relativt ofte.

Min "langtids" falt fra 20kw/100km til 18,8 etter en liten "norges turne" for et par uker siden.
18,8 skulle tilsi 409km ved 100%, så jeg vet ikke akkurat hva den ser på egentlig, om den ser på siste 100km f.eks.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

runehau


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA