Ladeboks eller blå kontakt?

Startet av Hafting, torsdag 01. juli 2021, klokken 16:42

« forrige - neste »

Hafting

Ladebokser får man fra 5000–15000, har jeg inntrykk av.

Men «nødladeren» som følger med bilen, har med en blå industrikontakt som såvidt jeg forstår, kan brukes til 32A og dermed 7kw hjemmelading.  Så gitt at det lar seg gjøre å legge opp en 32A kurs med slik kontakt, er det vel ingen vits i å betale ekstra for en ladeboks (som ikke gir noe mer uansett)? 

En blå kontakt har ikke varmgangsproblemet man får med vanlig stikkontakt, så da er det vel like greit å bruke «nødladeren» som fast hjemmeladestasjon? 

Counterpointer

Forutsatt at du får satt opp et B vern på kursen og den kun er til lading (dvs du kan ha et lys eller poståpneri på den) så er det helt greit i min forståelse.

Bigdrago

Husk at bilen støtter inntil 11kw lading. Ganske lite egentlig når andre eldre biler støtter 22kw.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Counterpointer

Sitat fra: Bigdrago på torsdag 01. juli 2021, klokken 21:22
Husk at bilen støtter inntil 11kw lading. Ganske lite egentlig når andre eldre biler støtter 22kw.
Har hatt flere biler som er blitt kjørt mye og hatt kort rekkevidde og det var likevel tilstrekkelig med 8A lading.

Du skal kjøre ekstremt mye daglig for å ha behov for 22 kW

7 kW er mer enn nok for 99% av befolkningen

espenri

Nødladeren din som følger med bilen støtter vel ikke mer enn 10a?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Bigdrago

Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 00:05
Sitat fra: Bigdrago på torsdag 01. juli 2021, klokken 21:22
Husk at bilen støtter inntil 11kw lading. Ganske lite egentlig når andre eldre biler støtter 22kw.
Har hatt flere biler som er blitt kjørt mye og hatt kort rekkevidde og det var likevel tilstrekkelig med 8A lading.

Du skal kjøre ekstremt mye daglig for å ha behov for 22 kW

7 kW er mer enn nok for 99% av befolkningen

Jepp. Men folk er folk. Plutselig kommer dama på at hun skal på langtur. Bilen har 10% og man vil ikke betale for hurtiglading. 😅
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Øyvind.h

Kjenner ikke helt status for prising av effekt, men vil tro det i fremtiden fort kan bli veldig dyrt å holde av 22kW til bilen for slike tilfeller.
Ikke sikkert hurtiglading blir dyrere enn den innfallsladingen hjemme :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Bigdrago på fredag 02. juli 2021, klokken 14:52
Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 00:05
Sitat fra: Bigdrago på torsdag 01. juli 2021, klokken 21:22
Husk at bilen støtter inntil 11kw lading. Ganske lite egentlig når andre eldre biler støtter 22kw.
Har hatt flere biler som er blitt kjørt mye og hatt kort rekkevidde og det var likevel tilstrekkelig med 8A lading.

Du skal kjøre ekstremt mye daglig for å ha behov for 22 kW

7 kW er mer enn nok for 99% av befolkningen

Jepp. Men folk er folk. Plutselig kommer dama på at hun skal på langtur. Bilen har 10% og man vil ikke betale for hurtiglading.
Taxi

Vaduz

Sitat fra: Bigdrago på fredag 02. juli 2021, klokken 14:52
Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 00:05
Sitat fra: Bigdrago på torsdag 01. juli 2021, klokken 21:22
Husk at bilen støtter inntil 11kw lading. Ganske lite egentlig når andre eldre biler støtter 22kw.
Har hatt flere biler som er blitt kjørt mye og hatt kort rekkevidde og det var likevel tilstrekkelig med 8A lading.

Du skal kjøre ekstremt mye daglig for å ha behov for 22 kW

7 kW er mer enn nok for 99% av befolkningen

Jepp. Men folk er folk. Plutselig kommer dama på at hun skal på langtur. Bilen har 10% og man vil ikke betale for hurtiglading. 😅

Fremdeles raskere å starte turen med hurtiglading!

TrygveL

Vurderte dette selv men jeg landet på laderobot fra easee. Prisstyring og lastbalansering er hovedgrunnene.
Lader du på 32a stikk så kan hovedsikring ryke ofte.
Merker også litt varmeutvikling i tavle med lading på 32a så jeg velger å skru ned til rundt 20a til hverdags. Med mulighet å justere opp til 32a i app når det trengs.

Radial

#10
Det fine med feks Easee er at du kan lade maksimal effekt, med fasen(e) som har minst belastning (fase-balansering).

Peiser man på med 32A på L1-L2, med høy belastning på akkurat L1-L2 i resten av huset, så går hovedsikringen...derfor må man balansere litt på så høye effekter.

Litt avhengig av nett-typen din selvsagt (IT/TT eller TN)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hafting

Sitat fra: Radial på søndag 04. juli 2021, klokken 12:07
Det fine med feks Easee er at du kan lade maksimal effekt, med fasen(e) som har minst belastning (fase-balansering).
Skjønner at Easee kan gjøre mye smart med 3-fase, men hvordan kan Easee vite hvordan fasene er belastet av andre ting?  Et hemmelig samarbeid med strømmåleren?

Sitat
Peiser man på med 32A på L1-L2, med høy belastning på akkurat L1-L2 i resten av huset, så går hovedsikringen...derfor må man balansere litt på så høye effekter.

Litt avhengig av nett-typen din selvsagt (IT/TT eller TN)
IT, og 63A på inntak. Om jeg får lagt opp en slik kurs, får jeg vel elektrikeren til å passe på at den ikke er parallell med varmtvann eller komfyr.

Og hvis 32A blir mye, kan jeg sette laderen på «low» og trekke 16A. 3,6kW, fremdeles bedre enn schuko. 

torkildr

Sitat fra: Hafting på fredag 09. juli 2021, klokken 21:13
Skjønner at Easee kan gjøre mye smart med 3-fase, men hvordan kan Easee vite hvordan fasene er belastet av andre ting?  Et hemmelig samarbeid med strømmåleren?

Det forutsetter at man har installert en dings i strømmåleren sin HAN-port som kan samarbeide med Easee sin lader. F.eks tibber pulse eller easee equalizer

Orbit

#13
Sitat fra: Hafting på torsdag 01. juli 2021, klokken 16:42
Men «nødladeren» som følger med bilen, har med en blå industrikontakt som såvidt jeg forstår, kan brukes til 32A og dermed 7kw hjemmelading.  Så gitt at det lar seg gjøre å legge opp en 32A kurs med slik kontakt, er det vel ingen vits i å betale ekstra for en ladeboks (som ikke gir noe mer uansett)? 

Det er ikke sikkert det er så stor prisforskjell mellom disse alternativene:

  • Ny 32 A kurs, jordfeilvern type B, CEE-kontakt
  • Ny 32 A kurs, og billig ladestasjon (med innebygd vern)
Jordfeilvernet er dyrt (mye dyrere enn vanlige jordfeilautomater), og så spørs det veldig på din elektriker hvor mye påslag de legger på toppen. For begge alternativene må du også inn med overspenningsvern på hovedinntaket om du ikke har det fra før.

Det er også en del e-verk som ikke tillater 1-fas kurs med så mye som 32 A, så ta også en sjekk med dem før du setter i gang.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA