Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer dekkene ca?

Startet av andrjor, søndag 04. juli 2021, klokken 17:37

« forrige - neste »

andrjor

Hei hei,

Fant faktisk ikke så mye fast info på det bortsett fra at elbiler spiser en del mer dekk enn bensinbiler.

Nettopp fått meg en 55 e tron med 21 tommer sommerhjul og 20 tommer vinterhjul. Dere som har hatt bilen en stund, hva er deres erfaringer hvor lenge dekkene varer før de må byttes basert på antall km kjørt? Det blir jo ganske dyre dekk å bytte 😁  Kjører generelt på ganske fine veier og kjører relativt rolig.

Takk for hjelpen!

Orbit

#1
Jeg har 20" sommer / 19" vinter, men tipper det ikke gjør stor forskjell på slitasjen. Dine 21" sommer er litt bredere, men ellers er kontaktflate lik.

Jeg har målt mønsterdybde ved sesongskifte, og så langt har sommerdekk (Bridgestone Alenza) blitt slitt 1,5 mm på 10000 km, var 7,7 mm som nye. Vinterdekk (Nokian R3) har mistet 1,2 mm på 19000 km, var 9,2 mm som nye. Ut fra dette ser det ut for at jeg får drøyt 30000 km ut av sommerdekk (ned til 3 mm, dvs godt over minstekrav), mens vinterdekkene i praksis vil byttes på alder heller enn slitasje (80000 km til de er nede på 4 mm med dagens slitasje).

Så langt har slitasjen vært nesten jevn, med mikroskopisk mer slitasje på vinterdekk bak enn foran. Siden e-tron har samme dimensjon på alle hjul, så det er kurant å "rotere" dekk foran/bak for å utjevne dette over tid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

andrjor

Sitat fra: Orbit på søndag 04. juli 2021, klokken 20:23
Jeg har 20" sommer / 19" vinter, men tipper det ikke gjør stor forskjell på slitasjen. Dine 21" sommer er litt bredere, men ellers er kontaktflate lik.

Jeg har målt mønsterdybde ved sesongskifte, og så langt har sommerdekk (Bridgestone Alenza) blitt slitt 1,5 mm på 10000 km, var 7,7 mm som nye. Vinterdekk (Nokian R3) har mistet 1,2 mm på 19000 km, var 9,2 mm som nye. Ut fra dette ser det ut for at jeg får drøyt 30000 km ut av sommerdekk (ned til 3 mm, dvs godt over minstekrav), mens vinterdekkene i praksis vil byttes på alder heller enn slitasje (80000 km til de er nede på 4 mm med dagens slitasje).

Så langt har slitasjen vært nesten jevn, med mikroskopisk mer slitasje på vinterdekk bak enn foran. Siden e-tron har samme dimensjon på alle hjul, så det er kurant å "rotere" dekk foran/bak for å utjevne dette over tid.

Takk for godt svar!

elektro

Her er den uvitenskapelige varianten. Jeg vil si de holder ca. 30.000 km. hver sesong. Det kommer naturligvis an på flere ting, men jeg kommer i alle fall til å bytte mine 20-tommers Hakka 3 etter vinteren. Da fyller bilen 3 år og har gått ca. 60.000 km. Sikkert mulig å kjøre lovlig lenger, men jeg liker å bytte før jeg absolutt må.

e-tron quattro er en bil med fantastiske kjøreegenskaper, men du har ikke lyst til å miste kontrollen over tre tonn.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA