Hvilken årsmodell og pakke lønner seg?

Startet av raypettersen, tirsdag 06. april 2021, klokken 10:11

« forrige - neste »

raypettersen

Ser litt på Tesla X for tiden, og prøver å gjøre meg en mening av hvilken modell og pakke som utgjør mest verdi. Det jeg har funnet ut så langt er at en bør ikke kjøpe eldre enn 2016 late autumn pga en endring i hardware som ble gjort den gangen. Ellers er bilene ganske like opp til dagens modeller bortsett fra at en kan legge i noen kroner på hardware oppgradering for å få det siste av visualisering, netflix etc for ikke mange kronasjene.

Den ideelle brukt-X'n så langt, virker å være 2017, 90D med en infotainment upgrade:
https://www.tesla.com/support/infotainment

Hva mener folket?

sjokomelk

Jeg ville styrt unna 90-pakken. Den er marginalt større enn en 75, og lader "sakte". Hvis du har råd til en 100 er det bedre, men en 75 er nok det beste kjøpet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

automat

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 06. april 2021, klokken 10:14
Jeg ville styrt unna 90-pakken. Den er marginalt større enn en 75, og lader "sakte". Hvis du har råd til en 100 er det bedre, men en 75 er nok det beste kjøpet.
90-pakken er 400V mot 350V i 75-pakken. Og skal i utgangspunktet lade raskere. Hva er årsaken til at 90-pakken lader «sakte»?

Det skjedde mange endringer i løpet av sommeren 2017. Spesielt med utstyrspakkene. Så generelt vil jeg si at man med pre AP 2.5-biler bør sjekke at den har det utstyret og de spesifikasjoner man ønsker.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Kjemien i 90-pakkene liker ikke hurtiglading. Så de har blitt strupet på linje med de originale 85-pakkene. 75 og 100 tåler mere "juling" før de blir "utslitt".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

#4
Vil ikke si 90-pakken er marginalt større? Den er tross alt 89kWh ny.
Rett nok taper den nok noe mer i starten enn andre pakker, men du får ut inntil 84-85kWh ny fra 100% til 0%. Eller 80-81 kWh til 0.
Sist jeg sjekket fikk jeg vel ut 75-76kWh av min som hadde gått 75.000km.
I tillegg ladet den med oppimot 140kW, oppjustert fra tidligere. Men noe tregere ved høyere SOC.

Det er ikke reelt 15kWh mellom 75 og 90, men mer i retning av 12-14kWh (avhengig av hvilket 75-batteri en har, for det er forskjell i tilgjengelig kapasitet).
Det verserte en tid rykter om at 90-pakken bare var noe sånt som 83-84kWh, men det viste seg å ikke stemme og kilden (Jason/wk057) dementerte den opprinnelige tabellen/påstanden for 90-pakken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

raypettersen

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 06. april 2021, klokken 10:14
Jeg ville styrt unna 90-pakken. Den er marginalt større enn en 75, og lader "sakte". Hvis du har råd til en 100 er det bedre, men en 75 er nok det beste kjøpet.

Kjører en del mellom Trondheim og Helgeland så 75 er ganske uaktuelt. Da går jeg heller for 100. Er det noen skjær i sjøen når det gjelder utstyrspakker? Skal å se på en 2018 100D i morgen.

automat

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 06. april 2021, klokken 12:40
Kjemien i 90-pakkene liker ikke hurtiglading. Så de har blitt strupet på linje med de originale 85-pakkene. 75 og 100 tåler mere "juling" før de blir "utslitt".
Har ikke de tidlige 75-pakkene samme kjemi som 90-pakkene? Mener det skjedde en endring omtrent da 100 kom.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: raypettersen på tirsdag 06. april 2021, klokken 14:46
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 06. april 2021, klokken 10:14
Jeg ville styrt unna 90-pakken. Den er marginalt større enn en 75, og lader "sakte". Hvis du har råd til en 100 er det bedre, men en 75 er nok det beste kjøpet.

Kjører en del mellom Trondheim og Helgeland så 75 er ganske uaktuelt. Da går jeg heller for 100. Er det noen skjær i sjøen når det gjelder utstyrspakker? Skal å se på en 2018 100D i morgen.
Premiumpakka ble standard tidlig i 2018. Mulig det sammenfaller med når MCU-2 kom?

Det som var premiumpakka fra sommeren 2017 var vel ultra-hifi, selvpresenterende dører og vinterpakke?

Interiør, seter, felger og EAP/FSD er utenom dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

De fjernet vel også "delskinn" på et tidspunkt rundt at premiumpakka ble standard?

Sitat fra: automat på tirsdag 06. april 2021, klokken 11:38
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 06. april 2021, klokken 10:14
Jeg ville styrt unna 90-pakken. Den er marginalt større enn en 75, og lader "sakte". Hvis du har råd til en 100 er det bedre, men en 75 er nok det beste kjøpet.
90-pakken er 400V mot 350V i 75-pakken. Og skal i utgangspunktet lade raskere. Hva er årsaken til at 90-pakken lader «sakte»?

Det skjedde mange endringer i løpet av sommeren 2017. Spesielt med utstyrspakkene. Så generelt vil jeg si at man med pre AP 2.5-biler bør sjekke at den har det utstyret og de spesifikasjoner man ønsker.
Mulig du er klar over det, men spenningen på pakken har egentlig ikke noen betydning så lenge det ikke er laderen som begrenser ladestrømmen (ampere), som for eksempel ved lading på 50kW lader. Der vil det være ~5kW i forskjell på grunn av 120/125A begrensning, men på SuC og lynladere er det batteripakken/BMS som begrenser, ikke laderen.

Sitat fra: automat på tirsdag 06. april 2021, klokken 17:10
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 06. april 2021, klokken 12:40
Kjemien i 90-pakkene liker ikke hurtiglading. Så de har blitt strupet på linje med de originale 85-pakkene. 75 og 100 tåler mere "juling" før de blir "utslitt".
Har ikke de tidlige 75-pakkene samme kjemi som 90-pakkene? Mener det skjedde en endring omtrent da 100 kom.
Har også fortstått det slik. I tillegg kom det visst nok en ny driveunit i 75/100 rundt juni 2017. Det er vel også noe der som gjør forskjellen på om man kan få uncorked 75 eller ei (5,2 vs 6,2 på 0-100).

automat

Sitat fra: geear på tirsdag 06. april 2021, klokken 20:21

Mulig du er klar over det, men spenningen på pakken har egentlig ikke noen betydning så lenge det ikke er laderen som begrenser ladestrømmen (ampere), som for eksempel ved lading på 50kW lader. Der vil det være ~5kW i forskjell på grunn av 120/125A begrensning, men på SuC og lynladere er det batteripakken/BMS som begrenser, ikke laderen.


Trodde det var strømstyrken i type-2 pluggen som var begrensningen for max ladehastighet, ikke BMS. Da vil spenningen ha noe å si. Men mulig jeg tar feil her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

I så fall er det rart at maks strøm varierer veldig mellom ladesesjonene. Burde smelt opp til en fast grense og stått der. På grunn av at det varierer har iallfall jeg tenkt det må være BMS som styrer. Min varierer peak strøm fra 375-392A selv under optimale forhold mtp temp osv.

Uansett er det så kortvarig at det kun ville utgjort marginale forskjeller.

(PS: med tanke på antall celler, effektuttak og ladehastighet, så belastes 75-pakkene med høyere C enn 100-pakkene.)

kodax

Sitat fra: geear på tirsdag 06. april 2021, klokken 20:21...I tillegg kom det visst nok en ny driveunit i 75/100 rundt juni 2017. Det er vel også noe der som gjør forskjellen på om man kan få uncorked 75 eller ei (5,2 vs 6,2 på 0-100).
Aha! Jeg har en tidlig X75 loaner nå, og syns den var merkbart tregere i aksen enn min (pre-raven) 2019-modell. Jeg ser det står "Uncorked Acceleration" på bilen min, så da var det ikke bare innbilning:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA