Skilt på sikringskap

Startet av lommerusk, søndag 31. januar 2021, klokken 15:29

« forrige - neste »

Orbit

Har advokaten også sett på punkt 18 i Ohmia sin kontrakt? Dersom de hever kundeforholdet, har styret påtatt seg å dekke store demonteringskostnader, jeg vil tippe ca 10000 kr per plass. Sprenger i så fall dette rammen for hva styret kan gjøre på egenhånd? Ref «det kreves generalforsamlingsvedtak når tiltak som går ut over vanlig forvaltning fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for laget med mer enn 5% av de årlige felleskostnadene»

Sitat fra: https://www.ohmiacharging.no/fileshare/filarkivroot/Ohmia%20Charging%20avtalevilka%CC%8Ar%20ladeanlegg%20juli%202020.pdf18.Heving

18.1.Dersom en av partene vesentlig misligholder sine plikter etter Avtalen, og dette ikke skyldes forhold hos den annen part, kan den ikke-misligholdende parten heve Avtalen med umiddelbar virkning.

18.2.Som vesentlig mislighold fra Eierens side regnes blant annet at Eieren ikke oppfyller sin plikt til å stille avtalt effekt til Leverandørens disposisjon, og at Leverandøren ikke gis nødvendig tilgang til Ladeanlegget.Dersom Leverandøren på grunn av Eierens mislighold hever Avtalen, plikter Eieren straks ta stilling til om Eieren ønsker å kjøpe ut Ladeanlegget, eller bekoste demontering av Ladeanlegget, samt å erstatte det tap Leverandøren har blitt påført som følge av misligholdet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

lommerusk

#16
Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. februar 2021, klokken 18:56
Har advokaten også sett på punkt 18 i Ohmia sin kontrakt? Dersom de hever kundeforholdet, har styret påtatt seg å dekke store demonteringskostnader, jeg vil tippe ca 10000 kr per plass. Sprenger i så fall dette rammen for hva styret kan gjøre på egenhånd? Ref «det kreves generalforsamlingsvedtak når tiltak som går ut over vanlig forvaltning fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for laget med mer enn 5% av de årlige felleskostnadene»

Sitat fra: https://www.ohmiacharging.no/fileshare/filarkivroot/Ohmia%20Charging%20avtalevilka%CC%8Ar%20ladeanlegg%20juli%202020.pdf18.Heving

18.1.Dersom en av partene vesentlig misligholder sine plikter etter Avtalen, og dette ikke skyldes forhold hos den annen part, kan den ikke-misligholdende parten heve Avtalen med umiddelbar virkning.

18.2.Som vesentlig mislighold fra Eierens side regnes blant annet at Eieren ikke oppfyller sin plikt til å stille avtalt effekt til Leverandørens disposisjon, og at Leverandøren ikke gis nødvendig tilgang til Ladeanlegget.Dersom Leverandøren på grunn av Eierens mislighold hever Avtalen, plikter Eieren straks ta stilling til om Eieren ønsker å kjøpe ut Ladeanlegget, eller bekoste demontering av Ladeanlegget, samt å erstatte det tap Leverandøren har blitt påført som følge av misligholdet.

Det vet jeg ikke men kan jo ringe advokaten å høre.
Problemet er at vi er ca 20 med elbil mot 500 uten så å få 2/3 blir vanskelig. Men kan jo prøve å overbevise de andre med at leilighetene blir mindre verdt med en slik avtale. Jeg som elbileier ville hvertfall styrt unna et borettslag med Ohmia som leverandør.

Orbit

Trenger ikke 2/3 med den nye loven i hånd. Da har dere rett til å få satt opp en installasjon (gitt det ikke blir Ohmia), men det kan bli diskusjon om kostnadsfordelingen. Det viktigste er at dere har i bakhodet at det etterhvert blir elbil som er normalen, så et lite anlegg i starten må kunne utvides etterhvert (og dermed ha laststyring).

Har Ohmia planer om å installere på samtlige 500 plasser?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

lommerusk

Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. februar 2021, klokken 19:32
Trenger ikke 2/3 med den nye loven i hånd. Da har dere rett til å få satt opp en installasjon (gitt det ikke blir Ohmia), men det kan bli diskusjon om kostnadsfordelingen. Det viktigste er at dere har i bakhodet at det etterhvert blir elbil som er normalen, så et lite anlegg i starten må kunne utvides etterhvert (og dermed ha laststyring).

Har Ohmia planer om å installere på samtlige 500 plasser?

Er ikke helt sikker men tror det vil bli minst 500 da alle har 2 plasser hver.

Men høres lovende ut det du sier her.

TB

#19
Høres rart ut at styret helt på egen hånd har inngått avtale med Ohmia uten å gå ut med noen informasjon i forkant? Ville være mer naturlig at det ble sendt ut informasjon om avtalen, og den ble inngått i etterkant?

Slik jeg tolker trådstarter er avtalen nylig signert. Men, installasjon er ikke startet så langt?

Ved å stoppe før montering bør eventuelt bruddgebyr bli mindre enn å vente til alt er montert. En måte vil være å kreve ekstraordinær generalforsamling. Krav om 10% av eiere som krever ekstraordinær generalforsamling for en spesiell sak(er).

Eller at styret innkaller til ekstraordinær generalforsamling, styret kan alltid innkalle når der mener det er nødvendig.

Det er åpnet for at generalforsamling kan være digital. Kjenner ikke hvordan Tobb har løst dette med digitale gf.

Obos sin digitale løsning betyr en har litt over en uke på seg å stemme. Det gjør at saker som skal stemmes over bør være enkelt formulert. Benkeforslag er ikke mulig.
I dette tilfelle bør det da bli stemt over noe slikt:
- Fortsette med Ohmia
eller
- Stoppe / kansellere / sette avtalen på vent og utrede andre løsninger.  (i hht . hva som er praktisk.)
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på tirsdag 02. februar 2021, klokken 23:25
Høres rart ut at styret helt på egen hånd har inngått avtale med Ohmia uten å gå ut med noen informasjon i forkant? Ville være mer naturlig at det ble sendt ut informasjon om avtalen, og den ble inngått i etterkant?

Dette er typisk for ett styre som er elbilfiendtlige og vil slippe billigst og enklest mulig unna selv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA