Får kun 6.2kwh ut av 7.4kwh hjemmelader

Startet av hybrid88, tirsdag 22. desember 2020, klokken 16:18

« forrige - neste »

hybrid88

I følge audi appen(audi e-tron) får jeg bare 6.2kwh ut av laderen hjemme. En EOmini satt opp med 32a kurs og satt på 32a lading.

Noen som vet hvorfor jeg ikke får mer?

Orbit

App (og bil) viser effekten etter bilens egen AC/DC-omformer (dvs laderen). Ut fra noen egne målinger, er dette tapet ca 6% ved 32 A på e-tron. Dvs at du trekker ca 6,6 kW fra veggen. Det er litt lavt, og kan tyde på at spenningen er litt lav (men fremdeles innenfor). 32 A ved 207 V er 6,6 kW.

Sitat fra: Orbit på fredag 18. desember 2020, klokken 19:20
Sitat fra: ThomasEL på mandag 14. desember 2020, klokken 07:58
Når vi så i tillegg tar i betraktning at en slik ladesesjon med 11kW i beste fall er 95% effektiv, så betyr det at batteriet bare har tatt i mot 58kWt.
Med OBDeleven får du avlest strøm/spenning på inn- og utgang av AC/DC-omformer, og kan dermed regne ut tapene der. I tillegg er det noe ekstra tap i batteriet, men effektiviteten er uansett ikke bedre enn hva AC/DC alene kan levere.

Jeg leste av nå på 8A og 16A 3-fas:

  • 8A, 5.0 kW inn (7.4/7.2/7.1 A ved 231/233/234V), 400 W tap i lader, 92% effektivitet
  • 16A, 10.9 kW inn (15.9/15.6/15.5 A ved 231/231/233V), 640 W tap i lader,  94% effektivitet
(Mistenker pilotsignalet mitt er litt lavt når jeg stiller inn lader på 8A....) Ser og ut som bilen prøver å kjøre like mye effekt ut fra hver av de tre laderne

Edit: Testet også med 1-faslading satt til 6/8/10/12/14/16A. Ved 6A var effektiviteten nede på 88%, og stiger til 92% ved 10A. Fra 12 - 16A ble to ladere koblet inn i parallel, og tok halvparten av strømmen hver. Effektiviteten lå da jevnt på 94%. Tipper det samme vil skje hele veien opp til 32A på 1-fas. Ønsker en derfor å minimere strømforbruket under lading, er det best å lade med 2.8 kW eller høyere.

Siden ladetapet varierer såpass mye (6 - 12 % tap), kan en og lure på hvilken ladeeffekt som brukes ved måling av WLTP-forbruk (som inkluderer ladetap).......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sjokomelk

Sitat fra: hybrid88 på tirsdag 22. desember 2020, klokken 16:18
I følge audi appen(audi e-tron) får jeg bare 6.2kwh ut av laderen hjemme. En EOmini satt opp med 32a kurs og satt på 32a lading.

Noen som vet hvorfor jeg ikke får mer?
Hvis du bare har brukt 6,2kWh av 95kWh (eller 71kWh) av batteripakken, så klarer du bare lade 6,2kWh. Du kan ikke lade mer energi enn det er "plass til" i batteriet. Du kan ikke fylle 4 liter vann i et glass som bare er på 2dl. :P

Men hvis du mente 6,2kW, så er det som Orbit sier over her - bilen rapporterer etter ladetap.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hybrid88


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA