E50 vs iV50

Startet av daktari, onsdag 02. september 2020, klokken 09:09

« forrige - neste »

daktari

Ja, da fikk vi demonstrert hvor teite disse modellnavnene motorbetegnelsene(?) til Audi egentlig var...  :laugh:
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

jonste

Sitat fra: daktari på onsdag 02. september 2020, klokken 09:09
Ja, da fikk vi demonstrert hvor teite disse modellnavnene til Audi egentlig var...  :laugh:

Tja, nå er vel ikke E50 noe modellnavn for Audi, på samme vis som iV50 ikke er et modellnavn for Skoda. Men for all del.

etron derimot er jo modellnavnet for Audi sin, og Enyaq for Skoda sin. Var vel aldri noen som tidligere gikk rundt å sa de hadde en Audi 2.0 evt 1.8 heller :D

elektro

#2
ENYAQ iV50 sier vel noe om batteristørrelsen.
Audi sin modellbetegnelse sier noe om ytelsen, uavhengig av type drivlinje:

30 = 109-128 hp (81-96 kW)
35 = 147-160 hp (110-120 kW)
40 = 167-201 hp (125-150 kW)
45 = 226-248 hp (169-185 kW)
50 = 281-308 hp (210-230 kW)
55 = 328-368 hp (245-275 kW)
60 = 429-455 hp (320-340 kW)
70 = 536+ hp (400+ kW)

Det kan sikkert være irriterende for enkelte, men det er jo i alle fall et forsøk på å fortelle noe om bilen. Ikke helt intuitivt kanskje, men det er i alle fall et system, i en verden hvor en BMW 320 ikke lenger har 2 liters motor og en turboladet 1,2 liter kan yte omtrent like mye. Og hvor også elbiler har Turbo!

Jaguar f.eks. har også modellbetegnelse ut fra ytelse på sine elbiler, I-Pace EV320 og EV420. Samtidig kan deres F-Pace hete 20D. Det er en 2-liters 4-sylindret turbodiesel som yter 180h. Greit nok, men 25D er også en 2-liters 4-sylindret twin turbodiesel, men den yter 240hk. Heller ikke helt intuitivt..

Jeg vet ikke hva slags modellbetegnelse som er best. Model S LR Raven eller Model S Performance Raven Ludicrous m. Cheetah mode kanskje? ;) Spiller det noen rolle?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

1000kwh

Sitat fra: elektro på fredag 04. september 2020, klokken 18:47
ENYAQ iV50 sier vel noe om batteristørrelsen.
Audi sin modellbetegnelse sier noe om ytelsen, uavhengig av type drivlinje:

30 = 109-128 hp (81-96 kW)
35 = 147-160 hp (110-120 kW)
40 = 167-201 hp (125-150 kW)
45 = 226-248 hp (169-185 kW)
50 = 281-308 hp (210-230 kW)
55 = 328-368 hp (245-275 kW)
60 = 429-455 hp (320-340 kW)
70 = 536+ hp (400+ kW)

Det kan sikkert være irriterende for enkelte, men det er jo i alle fall et forsøk på å fortelle noe om bilen. Ikke helt intuitivt, men så lever vi også i en verden hvor en BMW 320 ikke lenger har 2 liters motor og en turboladet 1,2 lier kan yte like mye. Og elbiler har Turbo!

Jaguar f.eks. har også modellbetegnelse ut fra ytelse på sine elbiler, I-Pace EV320 og EV420. Samtidig kan deres F-Pace hete 20D INGENIUM. Det er en 2-liters 4-sylindret turbodiesel som yter 180h. 25D INGENUIUM er også en 2-liters 4-sylindret twin turbodiesel, men den yter 240hk. Heller ikke helt intuitivt..

Jeg vet ikke hva slags modellbetegnelse som er best. Model S LR Raven eller Model S Performance Raven Ludicrous m. Cheetah mode kanskje? ;) Spiller det noen rolle?
Beklager, men Model 3 Long Range / Standard range er 100% intuitivt. Audi sine modelbetegnelser er jo bare tull..

elektro

Sitat fra: 1000kwh på fredag 04. september 2020, klokken 19:37
Sitat fra: elektro på fredag 04. september 2020, klokken 18:47
Jeg vet ikke hva slags modellbetegnelse som er best. Model S LR Raven eller Model S Performance Raven Ludicrous m. Cheetah mode kanskje? ;) Spiller det noen rolle?
Beklager, men Model 3 Long Range / Standard range er 100% intuitivt. Audi sine modelbetegnelser er jo bare tull..

Nå var ikke dette et angrep på Tesla, altså. Beklager hvis du oppfattet det sånn. Ville bare illustrere forskjellige tilnærminger.

Det er lett å lage modellbetegnelser når man bare har en håndfull modeller, og bare én type drivlinje. Likevel har Tesla klart å kåle det litt til da. Er enig i at Long range og Standard range gir mening. :+1: Standard Range+ også.. skjønner jo at de ikke vil kalle de Short range og Medium range. :) Men tidligere het de råeste bilene P85 og P85+. Det siste hadde kun med ytelse/sportsligheten å gjøre, ikke rekkevidde. P bilene hadde for øvrig alltid bakhjulstrekk. I dag har Performance alltid firehjulstrekk. Det vet vi, men ikke 99,9% av bilkjøperne i verden. I tillegg har man betegnelser som Insane, Ludicrous, Plaid, Raven og Cheetah. Morsomt og kreativt, men kanskje ikke perfekt for mannen i gata som skal orientere seg på bilmarkedet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Alle firehjulstrekkerne het D for dual motor, og nå heter de rett ut Dual Motor. Raven er utviklingsnavn, omtrent som Exx/Fxx/Gxx for BMW, som i lik grad med Raven brukes av entusiaster for å enkelt gi mer info. Ikke det at navnene til Tesla er så fornuftige, men det er Tesla i et nøtteskall, og Insane og Ludicrous er PR-stunt av de sjeldne. Cheetah er "navn" på launch mode, ingen modell. E-tron er veldig intetsigende ift størrelse/ytelse og det er rotete ift A3/R8 e-tron osv.

Og forøvrig så er ikke andre dumme navn (Taycan TURBO!!!) noen begrunnelse for å bruke dumme navn. Heldigvis har jeg ikke lyst på Taycan, og de andre modellnavnene til Porsche er fornuftige. Det blir litt verre når de kommer med elektrisk SUV ala Cayenne..  :o

elektro

Alle firehjulstrekkerne heter vel ikke Dual Motor, for nå heter de jo bare Standard Range, Standard Range+, Long Range eller Performance? I alle fall når det gjelder Model S. De har Dual Motor, men hvis du f.eks. går inn på Tesla sine websider, ligger det én brukt 2014 Model S P85+ til salgs der, og en rekke Model S Long Range og Performance lagerbiler. Det står ikke noe om hjuldrift på noen av dem. Heller ikke Dual Motor, selv under «detaljer». Og det er vanskelig å vite noe om hvilken som er raskest. I alle fall av en Standard Range og Long Range. Men det er kanskje ikke så viktig. Så er det jo det å vite om det er Raven eller ikke, hvilken AP version osv, uten modellår..

Jeg vil si at Tesla var på rett vei inntil P100D, da fikk du den informasjonen du trengte. P=Performance og D=Dual Motor. Og alle skjønner at 100 er bedre enn 90. De som er litt tekniske vet at det dreier seg om kWt. Litt som Skoda, faktisk. Skoda slenger i tillegg på en X for firehjulstrekk og RS for racerutgaven. Det gir mening.

Når det gjelder e-tron så kjenner du sikkert til Audi Quattro, den første (?) firehjulstrekkeren, også kjent som ur-Quattroen. Quattro ble senere brukt som betegnelsen på alle biler fra Audi med firehjulsdrift.

På samme måte heter alle elektrifiserte biler fra Audi noe med e-tron. Den første helelektriske har ikke noen annen betegnelse, utover ytelse ev. Sportback. De neste vil antakelig forholde seg til A1-8 og Q1-8 e-tron XX med quattro bak, for de som har firehjulsdrift.

Forvirringen oppstår imidlertid ved at man strengt tatt ikke kan vite om bilen er hybrid eller helelektrisk. Nå ser jeg jo at mange i utlandet skjærer alt av Plug-In og helelektrisk nærmest over én kam, men for meg er en Plug-In en fossilbil. Det er mange som har spurt meg om min e-tron 55 quattro er helelektrisk. Det sier vel sitt, men det nye systemet til Audi sier i alle fall noe universelt om ytelsen. Og hjuldrift. Dessverre ikke batteristørrelse eller rekkevidde.

Dette har Porsche forsøkt å løse med diskutabelt resultat. Performance Battery Plus gir flere kWh.. At de har brukt Turbo gjør meg ingenting. Min første PC hadde Turbo knapp. For meg betyr det bare rask. Porsche sin logikk var vel å holde seg til sitt eksisterende system for å nettopp unngå forvirring.

Tilsvarende rariteter finner man vel hos alle bilprodusenter. Vis meg gjerne den som har den perfekte navngivning/modellbetegnelse, og mer enn to modeller på markedet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA