Må ha ny bil. I pace eller model Y?

Startet av Johns1, søndag 06. september 2020, klokken 11:58

« forrige - neste »

Johns1

Hei alle sammen.

Beklager hvis det finnes liknende tråd her inne fra før.

Min stasjonsvogn type diesel er klar for å skiftes ut, og det er ikke aktuelt å kjøpe noe annet enn elbil. Tidligere har jeg hatt en Tesla model S 75D. Min våte drøm er Tesla model S med 1500kg hengervekt.

Nå har Jaguar kommet med en ny og billigere versjon av Ipacen som er høyaktuell, selv om den fremdeles er i dyreste laget for meg. Andre bekymringer for meg er at bagasjerommet blir litt for lite for en familie på 4 (5 og 7 åring), og at hengervekten er er litt for liten.

Det eneste alternativet jeg har blinket meg ut er Tesla model Y. Den er hakket rimeligere, har større hengervekt og bedre plass. Audi E tron, Model X og Mercedes EQC blir for dyr.

Det jeg lurer på følgende om model Y og Ipace, som jeg håper at begge "leirene" kan hjelpe meg å få svar på.

1. Har EV320 de nye endringene til MY21? For meg er tredelt baksete og forbedret infotainmentsystem svært viktig.

2. Stort sett alle anmeldelser jeg har sett sier at infotainmentsystemet til I pace er tregt. Gjelder dette også for MY20? Eller er det først ved MY21 at dette utbedres?

3. Hvordan er det å kjøpe vinterhjul og takstativ eksternt til Ipace? Tenker at noen sparte tusenlapper her kan være med på å få bilen under budsjett.

4. Min bekymring er at det vil innføres moms på elbiler før model Yen kommer. Vet dere siste status på nyheter angående dette?

5. Hva er siste status angående levering av model Y til Norge? Vet at det finnes informasjon om dette på Teslaforumet, men er så mye informasjon der at jeg rett og slett ikke finner fram.

6. Vet dere om model Y får tredelt baksete eller mulighet til takboks?

vinterdekk

#1
Vi har totalt 1325 liter bagasjeplass, fem seter, familie på 5, og lukket sportshenger. Det holder akkurat til bilferie. Har nettopp kjøpt en sammenleggbar takboks (til bilen) fra Thule for ekstra fleksibilitet. Hengeren har også mulighet til takboks ev. annet sportsutstyrstativ. Folk har ulike behov men kanskje det er nyttig informasjon med tanke på din bekymring om bagasjeplass for familie på 4.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Ingeniøren

De fleste tester av i-pace er gamle. Infotainment har blitt mye kjappere med siste oppdateringer. En meget godt kjørende bil som slår de fleste her. Synes dette drukner i vurderinger av rekkevidde, hengerfeste og plass.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

z4rd

Punkt 5. Er vel ingen som vet noe sikkert enda. Det opprinnelige estimatet fra Tesla før Covid var produksjon Q1 2021.

Punkt 6. Ja, det er tredelte bakseter, og ja, den får mulighet for takstativ tilsvarende Model 3.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

#4
Sitat fra: Johns1 på søndag 06. september 2020, klokken 11:58


1. Har EV320 de nye endringene til MY21? For meg er tredelt baksete og forbedret infotainmentsystem svært viktig.

2. Stort sett alle anmeldelser jeg har sett sier at infotainmentsystemet til I pace er tregt. Gjelder dette også for MY20? Eller er det først ved MY21 at dette utbedres?

3. Hvordan er det å kjøpe vinterhjul og takstativ eksternt til Ipace? Tenker at noen sparte tusenlapper her kan være med på å få bilen under budsjett.

4. Min bekymring er at det vil innføres moms på elbiler før model Yen kommer. Vet dere siste status på nyheter angående dette?

5. Hva er siste status angående levering av model Y til Norge? Vet at det finnes informasjon om dette på Teslaforumet, men er så mye informasjon der at jeg rett og slett ikke finner fram.

6. Vet dere om model Y får tredelt baksete eller mulighet til takboks?
1. EV320 fåes kun som MY21

2. MY20 er det "gamle" systemet, men bruker men CarPlay eller AA så merkes ikke det så mye. Det har og blitt vesentlig bedre enn til å begynne med. Litt tregt å starte opp dog.

3. vinterhjul og takstativ er uproblematisk som 3djeparts utstyr.

4. det blir vel ikke moms i 2021, og det skal mye til for at TMY drøyer til 2022.

5. Det er ingen annen offisiell status enn levering starter Q1 2021. Mange tror dog at den skal bygges i giga Berlin, og at levering ikke skjer før q3 2021. Men her er det mye spekulasjoner.

6 ja og ja.


Ellers er det vel flere alternativer å vurdere til TMY: Enyaq, id.4, q4 etron, Mach-e, Tang m.m.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Johns1

Takk for alle svar. Jeg skal sjekke opp disse andre modellene og en brukt I pace :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA