Lade ionity uten kort

Startet av Sandra87, mandag 08. juni 2020, klokken 20:45

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. juni 2020, klokken 06:30
Parkering handler vel mest om merking eller vilje. Så nettopp en etron stå parkert på tvers foran bkk sin lader på Dombås. Da jeg spurte ble det bare svart at han kunne jo stå sånn siden det ikke var andre der når han kom. Dette foran dobbelt lynlader.
Slikt provoserer meg. Dessverre ikke overrasket, folk er hensynsløse.

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. juni 2020, klokken 06:30
Å finne, navigere til og bruke ladere er suverent mye enklere på Tesla enn none annen bil tør jeg påstå.
Enig, har brukt mer tid på å forberede lynlading med e-tron enn jeg noensinne brukte tid på superladere! Nå har jeg 3 stk roaming-leverandører og 6 apper for lade-operatører, fordelt på 4 brikker. Kredittkortene mine ligger overalt...
Når det er sagt; har ikke hatt problem hos Fortum/GK/CircleK/Ionity eller "lade i Norge" de få gangene jeg har brukt elbilforeningens brikke, så det fungerer faktisk greit.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. juni 2020, klokken 06:30
Sitat fra: elektro på tirsdag 09. juni 2020, klokken 08:37

Mange mener Tesla har løst dette med bruk- og navigering i sitt lukkede nettverk. Skulle man da tatt en blåkopi? Nja.. Tesla laderne er også tildels vanskelig å finne uten bruk av bilens Navi. Denne virker til gjengjeld kanskje genialt enkel, men jeg er ikke sikker på at moren min eller bestefaren min synes det samme. På engelsk appåtil. Dessuten vil man med f.eks. leiebil måtte lære seg en annen Navi. Servicetilbud på Superchargerne varierer endel. Prisen vises ikke noe sted annet enn i Navi/mobilapp/nettsider og man må fortsatt forstå hva en kWt er. Frem til V3 er rullet ut er det vanskelig å velge rett søyle for å få best hastighet (hva med lysindiksdjon på toppen av søylene?). Det er også vanskelig for mange å forstå hvordan man skal parkere på enkelte steder, som Nebbenes.
Merker det er en stund siden du har hatt Tesla.

Å finne ladere uten å bruke bilen gjøres på samme vis som med andre ladeselskaper. Man bruker en app. Enten tredjeparts som elbilforeningen og ABRP, ellers lister Tesla appen de nærmeste laderne. Tesla lister og tredjeparts ladere. Og Tesla har norsk språk på brukergrensesnittet og skjønner norske talekommandoer i motsetning til mange andre.

Når det gjelder å velge riktig lader er det nå slik at velger du ett delt ladepar får du minimum 50% (70kW) av tilgjengelig effekt. Ellers alt for deg selv. Ganske likt f.eks BKK og Grønn kontakt sine lynladere.

Parkering handler vel mest om merking eller vilje. Så nettopp en etron stå parkert på tvers foran bkk sin lader på Dombås. Da jeg spurte ble det bare svart at han kunne jo stå sånn siden det ikke var andre der når han kom. Dette foran dobbelt lynlader.

Å finne, navigere til og bruke ladere er suverent mye enklere på Tesla enn none annen bil tør jeg påstå.

Når jeg skriver finne uten bruk av Navi, mener jeg at de ikke er skiltet eller synlige på avstand, slik som bensinstasjoner. Det er noe med dynamikken i bilen når man ser at "å, der er det visst en ladestasjon, kanskje vi skal lade litt. Ja, jeg må tisse også.. Noen som vil ha en is?" I stedet for å sitte med nesa i en skjerm.

Jeg har ingen problemer med å finne ladestasjoner hverken med Tesla, e-tron eller e-golf. Dessuten synes jeg det er dritgøy å planlegge turene mine, men dessverre vet jeg hvor alle stasjonene er der jeg kjører 99% av tiden. Jeg brukte kalkulatoren også med Teslaen, for jeg synes ikke den optimaliserte turene bra nok. Kan imidlertid tenke meg at muttern har det annerledes den dagen hun skal ha elbil. Å ha bil med kun trykkskjerm eller å bruke noen som helst slags Navi er ikke aktuelt. Det er mange som fremdeles kun baserer seg på skilting, veikart eller NAF boka. :)

At alle tredjeparts ladestasjoner nå ligger inne i Tesla Navi og at det finnes norsk brukergrensesnitt er nytt for meg, det er riktig. :) Og det er jo kjempebra, og enklere enn på alle andre biler jeg kjenner. Ta gjerne blå kopi av den delen. Det forandrer imidlertid ikke at jeg synes det burde være enklere å finne ladestasjonene uten bruk av Navi. Som i grunn var poenget mitt..

Når det gjelder parkering og valg av søyle, er jeg enig i at det handler både om merking og vilje- og jeg vil legge til kunnskap, samt fysiske begrensninger mht. ladeportens plassering osv. Hvis man nå får automatisk 50% av effekten på Tesla V2 ladere, så er jo det bra. Jeg synes generelt lastdeling og dobbelt antall søyler er den beste løsningen, all den tid svært få biler kan lade med 150kW, 250kW eller høyere særlig lenge. Det er uansett bedre å kunne koble til laderen og få litt effekt, som øker etterhvert, enn å stå i kø.

Problemet jeg sikter til er at folk velger feil lader, ikke hvordan lastdelingen fungerer i seg selv. Jeg hadde printet ut et kart av ladestasjonen på Nebbenes i hanskerommet da jeg hadde Tesla, for å si det sånn.. Den gangen var det førstemann til mølla som gjaldt og det gikk bare utover deg selv om du valgte feil. Hvis det nå er sånn at noen uvitende ta halvparten av effekten din, selv om det ikke er nødvendig, må jo være superirriterende!?

Hvordan dette fungerer på Grønn kontakt og andre vet jeg ikke. Vi kjører bare 40.000 km. i året fordelt på to biler og lader stort sett hjemme. Men antar at det samme kan skje der også. Har ladet på Grelland f.eks, men da var det ingen andre der.. Ellers har velger jeg helst Ionity, for der er det aldri kø.

At det å finne, navigere til og bruke ladere er suverent mye enklere på Tesla enn noen annen bil stemmer nok. Det er bare ikke helt perfekt. Beklager. ;D I fremtiden ønsker jeg at man skal ta med det beste fra alle eksisterende løsninger, inkludert 100 (?) års erfaring med bensinstasjoner.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA