Sunn batteribehandling

Startet av ThomasEL, onsdag 06. mai 2020, klokken 20:33

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Contango på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:57
Det er mye lettere å holde et 20-70 laderegime i hverdagen med større batteri.
Er så enig i dette. Startet når jeg fikk Model 3 med ladegrense på 80% men har nå redusert til 70% og kunne nok fint ha satt 60% også.
Jeg har i tillegg 11kW lademulighet hjemme som ytterligere øker fleksibiliteten. Kombinert med appstyring som kan justere ladegrense så er det en løsning hvor jeg nesten ikke trenger å tenke på lading. Det er kanskje det som er den eneste lille utfordringen i systemet.
Skulle i går kjøre en litt lengre tur på ettermiddag etter å ha vært på jobb på dagen. Dette hadde jeg ikke tatt hensyn til fra dagen før og dro hjemmefra med 48%, dermed så satte jeg bilen på lading når jeg kom hjem mellom for å være helt sikker. Men det viste seg være overkill og en 14 mils ekstratur trengte egentlig ikke ekstralading.

Min nedre grense er nok mer på 30 tallet enn på 20 i det daglige, som ytterligere bidrar til batterihelse, men viktigst er brukervennlighet og det å slippe å planlegge så nøye

geear

Sitat fra: Contango på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:57
Det er mye lettere å holde et 20-70 laderegime i hverdagen med større batteri. Merker stor forskjell i fleksibilitet fra S75 til S100. Alt lar seg ikke planlegge med 24 timers notis (vi har ikke mer enn 10 og 16a hjemme), men det er alltid nok strøm på bilene til det vi trenger. Vi lader da også stort sett ved 30-35% til 70-75% etter småkjøring pga den svake ladekapasiteten vi har. 3ern har aldri sett 100%.
Når det er sagt lurer jeg på når dette blir en ikke-sak. Ikke fordi problemet ikke er reelt men fordi batterikostnaden faller år for år. Vi må ila garantiperioden på nye biler i dag komme til et punkt der vi kan bytte/overhale batteriene for en akseptabel sum.
Billigere med god ladeløsning enn større batteri. Har 32A 3-fas, og kan ikke huske sist jeg ventet på at bilene vi har nå skulle bli ferdige å lade for et eller annet vi måtte. Både fordi de i utgangspunktet har god rekkevidde og lader med god fart. Tenker jeg tilbake på tiden med kortrekkeviddebil (e-Golf) og 10A derimot, så er det ikke vanskelig å huske st vi plugget i med noen kilometer igjen på tanken og så 13 timer igjen.. når vi helst skulle hatt bilen klar til bruk.

Speeder

Som en motvekt i finjusteringen av optimal SOC: vår Zoe er nå 5 år og har hver eneste dag blitt ladet til 100%. Vi merker ingen endring i praktisk rekkevidde.(tesla blir vel litt annerledes da de vel faktisk tillater omtrent reel 100%, andre merker er som Renault, 100% i dash er ikke 100% for battercellene)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Rosstopher

Sitat fra: gr på lørdag 09. mai 2020, klokken 10:31
Billigere med god ladeløsning enn større batteri.

Har man allerede 400 V anlegg og stor nok inntaktskabel og hovedsikring så har du nok rett. For oss som har hus med 230 V, 50 A hovedsikring og en netteier som misliker sikringer på over 20 A så er det muligens like billig å kjøpe en bil med større batteri?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Sitat fra: gr på lørdag 09. mai 2020, klokken 10:31
Billigere med god ladeløsning enn større batteri..
Helt til prising av effektledd kommer neste år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. mai 2020, klokken 08:31
Sitat fra: gr på lørdag 09. mai 2020, klokken 10:31
Billigere med god ladeløsning enn større batteri..
Helt til prising av effektledd kommer neste år.

Ja det vil gi dyrere strøm er det flere som påpeker.

Les saken her:
https://enerwe.no/effekttariff-nettleie/nve-ma-tenke-nytt-om-nettariffer/366602

ThomasEL

Sitat fra: Speeder på søndag 10. mai 2020, klokken 07:49
Som en motvekt i finjusteringen av optimal SOC: vår Zoe er nå 5 år og har hver eneste dag blitt ladet til 100%. Vi merker ingen endring i praktisk rekkevidde.(tesla blir vel litt annerledes da de vel faktisk tillater omtrent reel 100%, andre merker er som Renault, 100% i dash er ikke 100% for battercellene)

Litt godt å lese noen slike kommentarer av og til faktisk  :laugh: ;D
Noen av oss, og særlig meg selv, blir av og til litt tullete i hodet av å bekymre seg for batteriet...
Slik var jeg med begge Leafene, og slik er jeg med elbilbatteriet jeg har bygd om og har på hytta til foreldrene mine (230V uten nettilkobling). Og nå har jeg jammen begynt slik med Audien også...

Ikke sunt for hjertet.....!

Etter hvert håper jeg at jeg finner roen med følgende (relativt fornuftige) laderegime:
* Lade til 70-80% i det daglige
* Lade (uten å få grå hår) til 100% ved behov, altså alle litt lengre turer
* Ikke la bilen bli stående veldig lenge over 90% SOC eller under 20% SOC


(Hovedgrunnen til bekymringen min for e-tronen er vel kanskje det faktum at bilen stod nærmere tre måneder med nesten 100% SOC hos forhandler. Men nå har jo såpass mange av dere forsøkt å roe bekymringen min litt ned i forhold til det at jeg i alle fall PRØVER å høre på dere  :laugh: :laugh: :police: )

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Jeg har til nå ikke brydd meg med å tenke på batteriet på eGolfen. Den har kjørt snaue 65' km på 3,5 år, og eneste laderegel jeg har er at jeg ikke plugger den i før den har under 150 km igjen på gjettometeret. Fortsatt viser den 224 km ved 100 % på vinteren og 254 km på sommeren. Den blir bare småkjørt, dvs maks ca 80 km per registrerte tur (turer med under 20 min imellom) og har kun vært hurtigladet 5-6 ganger helt i begynnelsen. Ellers lades den på en Zaptec i garasjen.

Da jeg hentet bilen sa selgeren at det var fint lite å hente på å styre med batterihelse, ladegrenser og alt slikt styr. I følge ham var det minimalt med forskjeller mellom tilstanden på batteriet på bilene etter flere år.

Jeg antar at batterihelse og ladepolicy får større betydning for de bilene som går mer på langturer og dermed hurtiglades mer...?

Audi e-tron 50AS MY 2020

Elmic82

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. mai 2020, klokken 08:55
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. mai 2020, klokken 08:31
Sitat fra: gr på lørdag 09. mai 2020, klokken 10:31
Billigere med god ladeløsning enn større batteri..
Helt til prising av effektledd kommer neste år.

Ja det vil gi dyrere strøm er det flere som påpeker.

Les saken her:
https://enerwe.no/effekttariff-nettleie/nve-ma-tenke-nytt-om-nettariffer/366602

Smartlading løser det problemet. Her blir ladingen styrt av tilgjengelig effekt OG strømprisen. Setter bare tidspunkt på når bilen skal være ferdigladet, så lades bilen på rimeligste tidspunkt.

Jeg har 230v og 50A inntak.
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

turfsurf

Sitat fra: Elmic82 på søndag 10. mai 2020, klokken 10:55
Smartlading løser det problemet. Her blir ladingen styrt av tilgjengelig effekt OG strømprisen. Setter bare tidspunkt på når bilen skal være ferdigladet, så lades bilen på rimeligste tidspunkt.
Smartlading løser jo ikke det problemet. Dvs at man bruker lading med høy effekt for å kompensere for lite batteri. Smartlading gjør jo at man ikke kan lade med så høy effekt man vil eller når man vil.

Man kan bruke smartlading sammen med batteribank kanskje, men skal man kunne lade en elbil eller to fra en batteribank tror jeg besparelsen forsvinner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Argumentet med at rask hjemmelading gjør behovet for stort batteri mindre, gjelder nok veldig få. Med e-tron 50 vil man i intervallet 20-70 % ha ca 150 km WLTP daglig. Det er en liten andel av bileierne som har et daglig behov som er høyere enn det. 10 timers lading med 16A vil da dekke opp det daglige forbruket og «jobben» med å koble bilen til laderen hver dag er jo den samme uansett ladeeffekt.

Fordelen med stort batteri er slik jeg ser det at man får betydelig større frihet med lengre etapper mellom ladinger og høyere ladefart på langtur enn med mindre batteri. Så får den enkelte vurdere det opp mot prisforskjellen på ca 140.000

arthur

Med daglig lading til 100% i seks år og med målt restkapasitet på 93,5%, dog aldri hurtigladet kun sakte i egen garasje, så er jeg litt usikker på hvor "farlig" dette er. Riktignok ikke en Audi, men elbil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ThomasEL

Sitat fra: arthur på søndag 10. mai 2020, klokken 11:52
Med daglig lading til 100% i seks år og med målt restkapasitet på 93,5%, dog aldri hurtigladet kun sakte i egen garasje, så er jeg litt usikker på hvor "farlig" dette er. Riktignok ikke en Audi, men elbil.

Selv om jeg er blant de som kjører et laderegime som på papiret skal være skånsomt, så er jeg også av og til usikker på hvor mye det EGENTLIG betyr i praksis... Kanskje er det såpass lite at flaks/uflaks med hvilke celler man fikk i bilen sin har vel så mye å si..?

Et par eksempler:

Min 2015 Leaf 24kWt
• Ladet alltid kun til 80% i det daglige
• Kun unntaksvis til 100%, og da umiddelbar avreise
• Enkelte hurtigladinger, men aldri så batteriet ble for varmt
- Etter tre år var State of healt (SOH) ca 92%

Til sammenlikning ladet kameraten min som kjøpte samme type bil samme uka som meg alltid til 100%. Etter tre år hadde han faktisk hårfint BEDRE SOH enn meg...


Min Leaf 2018 40kWt
• Nissan hadde fjernet mulighet for lademål 80% på denne modellen. Likevel passet jeg på batteriet som et nyfødt barn. Dullet og dillet med ladetimer for å kun lade til 80%. Sto til og med opp på natta og plugget ut ved noen anledninger
- Likevel: Da jeg solgte den etter 18 måneder var SOH allerede nede i 92%

Til sammenlikning er det mange på Leafforumet som har lenger kjørelenge og 100% lading hver natt, som har høyere SOH...


Så skal det sies at vi jo ikke helt vet om det er BMS sitt estimat som er galt, eller om jeg faktisk hadde mer degradert batteri...
Vet heller ikke hvordan det hadde sett ut om vi tok ny sammenlikning fem år senere med samme laderegime. Kanskje hadde det da vært signifikant forskjell i min favør...

Den kjente hypokonderlegen Ingvar Wilhelmsen har sagt:
«Om de som jogger lever lenger enn andre..? Ja, sannsynligvis. Men neppe mer enn den tida de faktisk har brukt på jogging... Så man bør i alle fall være glad i å jogge for å gjøre det...!»

Kanskje gjelder det samme «ekstremdilling» med batterihelse..?

(Sier jeg som både jogger og er (for) bekymret for batteriene🤪😂

Men jogge liker jeg i alle fall😂😂👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Sitat fra: TM på søndag 10. mai 2020, klokken 11:50
Argumentet med at rask hjemmelading gjør behovet for stort batteri mindre, gjelder nok veldig få. Med e-tron 50 vil man i intervallet 20-70 % ha ca 150 km WLTP daglig. Det er en liten andel av bileierne som har et daglig behov som er høyere enn det. 10 timers lading med 16A vil da dekke opp det daglige forbruket og «jobben» med å koble bilen til laderen hver dag er jo den samme uansett ladeeffekt.

Fordelen med stort batteri er slik jeg ser det at man får betydelig større frihet med lengre etapper mellom ladinger og høyere ladefart på langtur enn med mindre batteri. Så får den enkelte vurdere det opp mot prisforskjellen på ca 140.000
Du har vridd problemstillingen/spørsmålet om batterihelse og batteristørrelse/ladetid fra forrige side til noe helt annet enn det var, så jeg ser ikke noe poeng i å svare på detaljene her, siden de er riktige, men ikke har noe med saken å gjøre.

Counterpointer

Sitat fra: ThomasEL på søndag 10. mai 2020, klokken 13:51

Kanskje gjelder det samme «ekstremdilling» med batterihelse..?



Interresant med refleksjonene du gjør deg. Du er nok litt mer opptatt av dette enn jeg, men kjenner meg litt igjen.

Kan godt hende at det hadde vært bedre totalt å ikke bekymre seg. Samtidig er det vanskelig å la være.

«C'est la vie»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA