Brann i Buddy

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 01. mars 2012, klokken 09:20

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rio

Jeg vet ikke noe om dette, men der jeg jobber har de flyttet elbil-parkering til et sted hvor "brannbiler lettere kommer til" - som om de pleier ta fyr hver uke. Årsaken er visstnok at noen i kommunen har fortalt dem at når en elbil først tar fyr, så er det ingen måte man kan slukke brannen på?

Bortsett fra at jeg vil tippe det er rimelig vanskelig å slukke eksploderende bensin- og dieseltanker som setter hverandre i brann i et parkeringshus - er det noen som har brannteknisk kunnskap om slukking av batteribranner? Det er selvsagt forskjellig fra teknologi til teknologi, men for LiFeYPO4 og LiMNC, for eksempel?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Go-carter

Lithium, såvidt meg bekjent, må vel "brenne ut". Alt annet kan slokkes, de hadde iallefall ikke noe problem å slokke Keweten min... :)

Snakk om paranoia. Alle nyere elbiler har systemer som passer på detta.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Det er nevnt i avisa at det var Webastoen som klikket, altså en fossildings!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

Akurat det jeg tenkte når jeg så bildet. Batteriene og elektronikken med høyspenning sitter jo i hovedsak bak i Buddy. (Er vel noen batterier foran beina også?)

Foran der det brant som fy er webastoen, bremsepumpa og spylevæsken bare... ;-)

Godt vi kan skylde på fossil feil! :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA