Skadelig med kulde på tomt batteri?

Startet av Macnus, tirsdag 05. november 2019, klokken 07:54

« forrige - neste »

Macnus

Hei!

Fikk ikke ladet på søndag, da jeg hører låsepinnen slår ut/inn hele tiden og bilen gir feilmelding om at den ikke kan lade pga at den ikke får til å låse ladekabelen. Ikke noe i veien inne i ladeporten, og det merkelige er at når ladeporten endelig gir seg med lyden fra låsepinnen, er kabelen faktisk låst fast. Måtte blant annet bruke nødutløseren et par ganger. Var i kontakt med Tesla Roadservice, og de fant ikke ut av det via fjerndiagnose, og vi prøvde flere ladere samt Fortum lader. Ingen virket, og de ser at bilen ikke får kontakt med laderne overhodet. De mente selve ladeporten min var ødelagt på et eller annet vis. Dermed ble bilen hentet av NAF, og jeg fikk leiebil. Problemet er at den har stått ved Trondheim servicesenter siden søndag, og jeg får varsel i morgest om at batteriet tar skade om den ikke lades. Det var da -10 grader. Snakket med de i går, og de hadde ikke rukket å se på bilen, og visste ikke når de fikk det til heller.
Er dette skadelig for batteriet? Hva gjør jeg? Sendte de sms i dag tidlig med skjermdump av varselet, om at de måtte se på bilen så ikke batteriet blir skadet, men hva om de ikke gjør dette? Hvordan vil jeg eventuelt kunne finne ut om batteriet har tatt skade? ::)

Klykken

Havner nivå på 0% og buffer i bunn blir tomt, er batteriet ødelagt beyond repair, og du får nytt.
Batteri tar ikke uten videre skade av å ha lav SOC en kort periode, men over tid vil det ikke være særlig bra sies det. Uansett, dette vet de på Trondheim, spesielt når du nå har varslet de - så ta det med ro og la de gjøre jobben sin.

Det du imidlertid kan gjøre fremover er å ikke sjekke app mer, da dette "vekker" bilen og den benytter mer strøm pga det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Kulde i seg selv er ikke skadelig. Utfordringen er lading (spesielt ved høy effekt) i kulde. Dette vil kunne føre til lithium plating.

Full utlading er veldig skadelig, men bilen beskytter mot dette ved å stoppe ladingen av 12V batteriet ved noe sånt som 5%. Da slutter bilen å bruke strøm, og den kan stå i måneder uten å lades helt ut.

Og så er det litt mer slitasje ved å bruke området under ~30%. Jeg ville ikke hengt meg veldig opp i dette. Kilometerne du legger på lånebilen veier nok opp for denne lille økte slitasjen mange ganger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA