Lynladere Oslo-Trondheim?

Startet av opheim, tirsdag 06. august 2019, klokken 12:49

« forrige - neste »

opheim

Er det riktig som Elbilforeningens app viser, at det pr i dag ikke finnes andre lynladere (CCS >50kW) mellom Oslo og Trondheim enn Ionity sin på Dombås? Planlegger en t/r til helgen, og skulle gjerne hatt tilgang til raskere lading i løpet av turen, særlig da i perioden Dombås -> Trondheim -> Dombås. Trenger forsåvidt ikke kjøre E6 heller, men tar nok den veien dersom det ikke er 150kW andre steder som kan benyttes.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Orbit

Du har Ionity også på Dal nord for Oslo, som er ca 290 km fra Dombås. Nord for Dombås er det så langt jeg vet tynt. Østerdalen har bare 50kW, men kortere kjøretid gjør muligens det likevel til et raskere alternativ enn via E6.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

opheim

Jepp, var det jeg begynte å mistenke. Har ikke fulgt med i timen på utvikling nordover siden min vanlige kjøring stort sett foregår Oslo/Bergen/Valdres/Østfold, som med unntak av Valdres er greit dekket. Får ta en vurdering om det er mer aktuelt med lenger pause i Østerdalen eller ta E6 for å få lade raskt. Og basere meg på noe 50kW i eller rundt Trondheim i løpet av helgen.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Tellus

Nå sommertids holder det uansett med en ladestopp hvis du reiser fra hhv Oslo og Trondheim med full tank.

40 minutter midtveis i Østerdalen er midt i blinken for en matbit og for å strekke på beina. I traktene rundt Alvdal eller litt syd for Alvdal har jeg ladet tidligere og hatt masse igjen når jeg kom frem til bestemmelsesstedet. Dette med en I-Pace, men det burde ikke bety så mye. Lade til 80% er mer enn nok.

Alternativt stoppe på Dombås hvis du ikke ønsker å en såpass lang stopp. Her bør du nok lade opp mot fullt på vei sydover hvis du ikke ønsker en ny stopp.

Arha

Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:21
40 minutter midtveis i Østerdalen er midt i blinken for en matbit og for å strekke på beina.
Bare synd at laderne i Østerdalen koster 4 kr minuttet og Fortum har monopol her  :(
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Tellus

Kjører man litt pent så greier man seg kanskje ved å lade i elvrumtrakten på vei oppover og ved Berkåk på vei sydover hvis man er på sparebluss økonomisk 😀

xyzzy

Sitat fra: Arha på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:00
Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:21
40 minutter midtveis i Østerdalen er midt i blinken for en matbit og for å strekke på beina.
Bare synd at laderne i Østerdalen koster 4 kr minuttet og Fortum har monopol her  :(

Det er omtrent det samme som Grønn Kontakt etter prisøkningen deres (kamuflert som "forenkling"), så noen stort forskjell blir det ikke.

GOLF-raider

#7
Fortum Charge & Drive har etablert en lynlader nede på
Nyhavna i Trondheim: «TrP Losgata 5, 1774»
3 x 1000 volt / 500 ampere CCS
https://goo.gl/maps/7vuj5DfkCLM6UEwN9
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Marius Kotsbak

BKK har lynladere både på Hjerkinn og Dombås nå. Østerdalen er det verre med, men lenger sør fins det noe iallefall hos Circle K (Minnesund?).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

hanche

#9
Det er jo ikke langt mellom Hjerkinn og Dombås, så jeg er litt forundret over at de har valgt å sette opp lynlader begge steder. Men kan hende koster det dem ikke så mye ekstra, når de likevel skulle bytte ut hurtigladerne som sto der.

Ikke for det, jeg har selv hatt stor glede av hurtigladerne på Hjerkinn, helt siden Arctic Roads hadde dem. Jeg kjører nemlig Trondheim–Hjerkinn–Folldal–Venabygdsfjellet rett som det er, og laderen på Hjerkinn passer perfekt til den turen.

Hmm, Østerdalen, ja – det er jo ikke så innmari lenge siden Fortum fylte Østerdalen med hurtigladere. Bare for så å sette opp prisen der på grunn av liten bruk. Den erfaringen gjør kanskje at operatørene vil nøle litt med å følge opp med lynladere?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Robert E-Niro

Mener GK har et flertall 150kW ladere på Elverum Amfi. Burde holde med et stopp i Alvdal etter det.
Spørs dog om en E-Tron er bedre tjent med å hoppe mellom Ionity Dal->Dombås.
Raskere lading sparer nok mer tid enn raskere rute i så tilfelle.
Kia E-Niro 10/2019

Marius Kotsbak

Etter at Fortum 2. januar satte opp prisen på alle hurtigladerne sine er ikke lenger de i Østerdalen dyrere enn de andre, mao. alle er nå dyre, men de i Østerdalen litt billigere enn før.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA