Hovedmeny

Autosteer

Startet av ne0o, torsdag 02. mai 2019, klokken 09:43

« forrige - neste »

ne0o

fikk låne en tms 75D, synes den er mer selvsikker på autosteer og maser mindre på at jeg skal rykke i rattet i AP mode (30sek?),, det er noen svinger som jeg kjører til daglig der min tm3 mister kontrollen, mens tms'en håndterer fint. er det bare noe jeg inbiller meg? jeg har den minste (gratis) AP pakke på min tm3. Den maser om at jeg skal rykke til rattet allerede etter 10sekunder, minner veldig på driver assist funksjonen til Leaf2018/kona-ev. :o :o

Handyman

Det er helt normalt. Det er klare forskjeller fra TM3 til S/X.
AP/EAP oppfører seg også ofte ulikt fra versjon til versjon.
Se denne seksjonen for mer info:
https://elbilforum.no/index.php?board=123.0
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

helge89

#2
Jeg har akkurat samme oppfatning etter å ha kjørt 2018 model s lånebil de siste dagene.

Denne har jo FSD kontra enkel AP. Jeg har lagt merke til, som du sier, at man kan la være å holde på rattet mye lengre. Styring merker jeg også et snev av forskjell på.

Jeg noterer forøvrig at jeg har versjon 8.4 på model 3 og på denne var det 8.6. Burde jo ha noe å si.

Handyman

Sitat fra: helge89 på torsdag 02. mai 2019, klokken 09:57
Jeg har akkurat samme oppfatning etter å ha kjørt 2018 model s lånebil de siste dagene.

Denne har jo FSD kontra enkel AP som jeg har men lar leg, som du sier, ikke holde på rattet mye lengre. Styring merker jeg også litt forskjell på.

Jeg noterer forøvrig at jeg har versjon 8.4 på model 3 og på denne var det 8.6. Burde jo ha noe å si.
Tipper den har EAP, FSD er vel ikke rullet ut enda?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fornybarbil

For min del har den mest komfortable måten å bruke autosteer på vært å ha albuen på midtkonsollen og la hånden hvile på rattet rundt kl 4. Da blir den dratt hit og dit av autosteer og det fungerer som en check for bilen. Trenger jeg å gjøre noe på skjermen så gjør det jeg uten at jeg får noe nag.

Hvor har dere hendene dere som får nag? på låret?

Handyman

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 02. mai 2019, klokken 10:06
For min del har den mest komfortable måten å bruke autosteer på vært å ha albuen på midtkonsollen og la hånden hvile på rattet rundt kl 4. Da blir den dratt hit og dit av autosteer og det fungerer som en check for bilen. Trenger jeg å gjøre noe på skjermen så gjør det jeg uten at jeg får noe nag.
Samme metode her, bruker dog venstre arm hvilende i armlene i døra og løst grep rundt kl 7.
Tilstreber alltid å holde i rattet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

gruffalo

Når jeg kjører med autosteer, begynner det å bli "blå himmel" over bildet av bilen noen ganger. Hva betyr dette?
E-tron 55 sportback 2022

Øyvind.h

Nærmer seg varsel for å holde i rattet kanskje?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: gruffalo på torsdag 02. mai 2019, klokken 10:49
Når jeg kjører med autosteer, begynner det å bli "blå himmel" over bildet av bilen noen ganger. Hva betyr dette?
Varsel om at du skal holde i rattet (rotere svakt i rattet).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Jeg hadde X med alt (AP2.5), synes AP virker bedre i 3, klarer krappere svinger. Autopilot nag er avhengig av farten man holder tror jeg.

Man må lære seg å følge rattet med hendene.
Hvor ofte den nagger avhenger av ruten, hastighet og sw versjon. Det er mer nag nå enn før pga folk misbruker Autopilot.

Philip Marlowe

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 02. mai 2019, klokken 10:06
For min del har den mest komfortable måten å bruke autosteer på vært å ha albuen på midtkonsollen og la hånden hvile på rattet rundt kl 4. Da blir den dratt hit og dit av autosteer og det fungerer som en check for bilen. Trenger jeg å gjøre noe på skjermen så gjør det jeg uten at jeg får noe nag.

Hvor har dere hendene dere som får nag? på låret?

Ja, på samboerens lår.

GOS

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 02. mai 2019, klokken 10:06
Hvor har dere hendene dere som får nag? på låret?

På rattet, men det blir for lite motstand, så tar meg i å prøve å være 'litt mer uenig' med AP'en slik at den kjenner at jeg er der. 
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

S4e

Synes Autsteer stort sett fungerer veldig bra, men krever litt tilvenning fra min side for å bli trygg på hva den kan og i hvilke situasjoner der en skal følge litt ekstra godt med.  Jeg holder "igjen" litt på rattet kl 7 og da maser den ikke.

Den største savnet er at Auto Lane Change tydeligvis ikke er med i den enkle AP pakken som jeg har. For å bytte fil må jeg da avbryte Auto steering (ved å svinge manuelt) og reaktivere den. Dette gir både et rykk i bilen når jeg overstyrer og det blir mye lyder :-(
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

1000kwh

Sitat fra: S4e på torsdag 02. mai 2019, klokken 16:43
Synes Autsteer stort sett fungerer veldig bra, men krever litt tilvenning fra min side for å bli trygg på hva den kan og i hvilke situasjoner der en skal følge litt ekstra godt med.  Jeg holder "igjen" litt på rattet kl 7 og da maser den ikke.

Den største savnet er at Auto Lane Change tydeligvis ikke er med i den enkle AP pakken som jeg har. For å bytte fil må jeg da avbryte Auto steering (ved å svinge manuelt) og reaktivere den. Dette gir både et rykk i bilen når jeg overstyrer og det blir mye lyder :-(
Hvis du blinker så lar bilen deg ta over med mye mindre kraff

olavxxx

Sitat fra: S4e på torsdag 02. mai 2019, klokken 16:43
Synes Autsteer stort sett fungerer veldig bra, men krever litt tilvenning fra min side for å bli trygg på hva den kan og i hvilke situasjoner der en skal følge litt ekstra godt med.  Jeg holder "igjen" litt på rattet kl 7 og da maser den ikke.

Den største savnet er at Auto Lane Change tydeligvis ikke er med i den enkle AP pakken som jeg har. For å bytte fil må jeg da avbryte Auto steering (ved å svinge manuelt) og reaktivere den. Dette gir både et rykk i bilen når jeg overstyrer og det blir mye lyder :-(
Kan være den ikke er med i enkle AP ja, jeg vet Autopilot on NAV som jeg har blitt en fan av også er i FSD-pakken. Jeg kjører sjeldent motorvei da, men den er gull når jeg gjør det. Har den i mad max mode.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA