Batterireduksjon når parkert

Startet av kodax, lørdag 02. februar 2019, klokken 09:07

« forrige - neste »

kodax

Batteriet i Tesla MS taper seg vel ca +1% pr dag når Energy saver mode er på. Er det sannsynlig at e-tron kommer til å ligge på det samme?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Tvilsomt. Tipper det har med valg av arkitektur og programmeringen.
Ingen andre har den typen energiforbruk standby. Det skulle heller ikke vært nødvendig, selv for umiddelbar app-respons.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#2
Tipper etron er mer lik i3 og egolf. Hadde egolf 2018 mod stående med ca 55% batteri på gardermoen i desember temperaturer mellom 0 og minus 10 grader i en drøy uke.
Ca 1% reduksjon. Forvarmet bilen og kjørte hjem igjen til Bærum i snøføyk. Helt problemfritt.
Har også hatt en i3 94ah stående i 14 dager i ca liknende temperaturer i en kald garasje gjennom en jul. Den tapte seg ca 2 %. Det er meget bra.

Det sies at det beste for batteriets helse er å stå lagret lenge med mellom 40 og 60% lading hvis mulig, uten å være plugget inn.

Eneste forskjellen jeg kan tenke meg som potensielt kan ta noe strøm når den står stille er luftfjæringen. Noen med I-Pace med luftfjærer som har erfaring med sin bil på dette?

olavxxx

Sitat fra: Imagine på lørdag 02. februar 2019, klokken 10:36
Tipper etron er mer lik i3 og egolf. Hadde egolf 2018 mod stående med ca 55% batteri på gardermoen i desember temperaturer mellom 0 og minus 10 grader i en drøy uke.
Ca 1% reduksjon. Forvarmet bilen og kjørte hjem igjen til Bærum i snøføyk. Helt problemfritt.
Har også hatt en i3 94ah stående i 14 dager i ca liknende temperaturer i en kald garasje gjennom en jul. Den tapte seg ca 2 %. Det er meget bra.

Det sies at det beste for batteriets helse er å stå lagret lenge med mellom 40 og 60% lading hvis mulig, uten å være plugget inn.

Eneste forskjellen jeg kan tenke meg som potensielt kan ta noe strøm når den står stille er luftfjæringen. Noen med I-Pace med luftfjærer som har erfaring med sin bil på dette?
Det beste er om bilen er plugget i, men du lar vær å lade til 100% og lar vær å la den gå for lavt over tid.
Da vil bilen selv kunne passe på ideell temperatur og vedlikeholdslade.

Tellus

Sitat fra: kodax på lørdag 02. februar 2019, klokken 09:07
Batteriet i Tesla MS taper seg vel ca +1% pr dag når Energy saver mode er på. Er det sannsynlig at e-tron kommer til å ligge på det samme?

Så vidt meg bekjent så er det kun Tesla som har slik vampire drain av betydning. Med andre ord bør vi forvente at e-tron ikke har det. Ingen av de bilene jeg har/har hatt (Leaf 1.gen, Ampera-E og I-Pace) har vært plaget med dette. Disse bilene kan godt stå noen uker uten at det gjør noe merkbart med batterifyllingsgraden.

Crown

Har også hørt at e-tron ikke kommer til å ha det. Blir i så fall skuffet, for den energisløsingen er noe av det jeg ikke liker med Tesla.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Macobat

#6
Sitat fra: Crown på lørdag 02. februar 2019, klokken 13:36
Har også hørt at e-tron ikke kommer til å ha det. Blir i så fall skuffet, for den energisløsingen er noe av det jeg ikke liker med Tesla.

If you put the Tesla in Energy saving ON and uncheck the box "Always connected" it consume much less. I had mine parked for 14 days and it dropped like 5-7% during this period of time.

The difference this make is that 1. the car won't download/upload to Tesla (e.g no software updates, no uploads from Autopilot, etc). The app will also not be as responsive and finally the car will need to boot up navigation/system when you enter the car when it has been locked.

So all in all, if the Tesla is in energy saving mode it is like all other cars. Jumping into an i-Pace or E-golf requires the system to boot up, because it always go into sleep mode after 15-30 minutes or there about. If you have all all energy savings turne off in the Tesla, the car is instant ON when you open the door. So you can choose. With other cars you can't and it will always take some time to boot it up, and they will not communicate with the "mothership" either sending images from autopilot :)

Not ment to turn this into a Tesla biased post, but just like normal, clarify misconceptions should be allowed :)

Macobat


Imagine

#8
5-7% in 14 days is not «like other cars». 1-2% is. Only Tesla has a bigger battery. So 5-7% loss in a Tesla is a lot of power compared to the 1-2% loss in an Egolf.

Crown

Sitat fra: Imagine på mandag 04. februar 2019, klokken 07:11
5-7% in 14 days is not «like other cars». 1-2% is. Only Tesla has a bigger battery. So 5-7% loss in a Tesla is a lot of power compared to the 1-2% loss in an Egolf.

Og jeg har hatt både Ioniqen og Leafen parkert 14 dager, 0% forskjell. 5-7% er jo mange kWh og fortsatt energisløsing. Det daglige mye høyere tapet i normalmodus for å unngå at bilen bruker 5 sekunder mer på å starte opp, samt for å utveksle informasjon med Tesla er jo enda mer energisløsing. Teller minus i min bok.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

samotholt

Tesla taper mye på batteriet når den står stille, men minskes betraktelig ved å slå på strømsparing og ikke være tilkoblet nettet hele tiden. Vår taper seg da ca. 6 km i døgnet. Det tilsvarer vel omtrent 1 kWh/døgn.
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

olavxxx

#11
Sitat fra: samotholt på mandag 04. februar 2019, klokken 19:49
Tesla taper mye på batteriet når den står stille, men minskes betraktelig ved å slå på strømsparing og ikke være tilkoblet nettet hele tiden. Vår taper seg da ca. 6 km i døgnet. Det tilsvarer vel omtrent 1 kWh/døgn.
Jeg hadde også tap på 6-7 km i døgnet hvis jeg lot vær å sjekke app mer enn en gang for dagen. Etter en del dager droppet det mer (altså lavere tap påfølgende dager).

Fulgte med på det i starten når jeg måtte lade på jobb. Men flyttet etter hvert og fikk garasje.

Sjekker man app hele tiden, slår av power save of bruker tredjeparts apper osv, påvirker det bilens mulighet til å "sove".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA