Forsikring

Startet av Miljøbilist, torsdag 22. november 2012, klokken 11:52

« forrige - neste »

erikf

Sitat fra: Elmo på fredag 23. november 2012, klokken 17:04
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. november 2012, klokken 15:11
"Skade på batteri som skyldes kortslutning eller eksplosjon i batteri, dekkes ikke." gjelder bare batteriet.
Det er nok et resultat av mange "batteribranner" på PSA og Renault Kangoo...

Men har ikke disse begrensingene mht batteri stått i vilkårene alltid? Dvs. at de i utgangspunktet tenker på fossilbiler og ikke elbiler ???
Enig, dette må være en klausul som omhandler 12V-batteriet. Forsikringsselskapene må endre vilkårene slik at det differensieres mellom de to typene batterier. Dette kan vel fort ta noen år.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Thomas Parsli

Tror dere at forsikringsselskapene infører klausuler for et 12v batteri som koster rundt en tusenlapp? -Ved brann?

Klausulen gjelder fremdriftsbatteriet på elbil, som ved brannskade vil kunne koster mange hundre tusen kroner å erstatte. Etter informasjon som har kommet frem i en annen tråd, er det mye som tyder på at klausulen kom etter høy hyppighet av "brann" i batterpakker på både PSA og Renault Kangoo. Vi snakker om bruktbiler til rundt 100.000,- hvor nye batterier raskt kommer opp i det dobbelte...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. november 2012, klokken 20:31
Tror dere at forsikringsselskapene infører klausuler for et 12v batteri som koster rundt en tusenlapp? -Ved brann?

"Tro er noe annet og mere vesentlig" lærte jeg i barndommen.

Men alvorlig, jeg tror egentlig ingen ting, men hvis du blar tilbake i gamle vilkår så har disse begrensningene vært der lenger enn siden elbiler var blitt nevneverdig mange.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.3
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Thomas Parsli

Ok, da diskuterer vi ikke tro (det emnet er oppe i en annen diskusjon...).

Jeg har nå ihvertfall snakket med Enter Forsikring på telefon og klausulen gjelder definitivt fremdriftsbatteriet på elbilen.

Og om et forsikringsselskap legger inn en klausul om at de ikke dekker skader på 12v-batteriet ved brann som starter i batteriet er det helt greit for meg;)

Damen jeg snakket med i Enter var helt klar på at selv om en brann starter i batterier (les fremdriftsbatteriet) er fortsatt resten av bilen dekket av forsikringen. Hvis noen mener noen annet er det veldig fint om de får fakta på bordet så vi kan jobbe for en forsikring med fornuftig dekning.

Noen som har sjekket prisen hos Watercircles kontra Enter forresten?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

PK

Hei

Jeg sjekket prisen hos watercircles idag, og fikk følgende tilbud:
Leaf, km 25.000 pr år. Bonus 70% 4år. Full kasko.
Totalt 3601,- kr pr år

Sjekket samtidig pris på Volvoen min, Volvo V50 2010, 1,6 drive.
16.000 km pr år. 70% 4år.
Totalt 3794,- kr pr år
Betaler idag ca 4800 pr år hos volvia.

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Miljøbilist

Jeg tipset Watercircles om dette diskusjonsforumet, og problemstillingene rundt batteriet. Fikk følgende svar:

Watercircles har "en forsikring som dekker alle motor og drivverk skader. Type slitasje dekkes ikke.

Vi er i en prosess hvor vi holder på å utbedre vilkår for bla. Elbil."

Jeg skal prøve å følge med og oppdatere dere...
Euroimportert Leaf. 2012-modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA