Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tett luft i kupeen

Startet av dizapear, mandag 28. mai 2018, klokken 20:28

« forrige - neste »

dizapear

Hei medLeafere:)

Har merket at det til tider blir veldig tett luft i kupeen. Klimaen står på auto med heat og AC, ikke sirkulering. Hadde samme opplevelsen med den forrige Leafen, og håpte alt dette hadde blitt bedre med den nye. Er det andre som opplever dette? Noen som har forslag til hvordan man unngår dette?

/Kristian

Zuexi

Nå i disse hetedager er det vel ikke behov for å ha heat på. Jeg kjører bare AC og ikke auto. Justerer luftstrømmen selv.

En annenhver ting jeg syns er irriterende er at bilen starter klimaanlegget med sirkulering på hver gang. Why?

dizapear

Sitat fra: Zuexi på mandag 28. mai 2018, klokken 21:19
Nå i disse hetedager er det vel ikke behov for å ha heat på. Jeg kjører bare AC og ikke auto. Justerer luftstrømmen selv.

En annenhver ting jeg syns er irriterende er at bilen starter klimaanlegget med sirkulering på hver gang. Why?

Skal prøve det. Ang resirkulering i starten er det(og jeg bare gjetter vilt her nå) for å slippe å varme opp/kjøle ned luft utenfra. På den måten vil ønsket temperatur fortere oppnås.

Trig8

At den skal resirkulere lufta i bilen når det er varmere inne i bilen enn utenfor forstår jeg svært lite av... Saktere nedkjøling for å hindre forkjølelse?
Ellers er den også litt for forsiktig med å kjøre på med kaldluft spesielt hvis utetemperaturen er ganske lik innstilt temperatur. Da virker det som at den vil ´spare på strømmen´og bryr seg lite om at det er varmere inne i bilen enn det en ønsker.
Videre virker det også som at den generelt skrur ned viftehastigheten raskt i varmen - også her sikkert for å spare litt strøm.

Helge82

Det er en forskjell om du har Eco på eller ikke.

sylwester

Auto skifter mellom A/C og Heat etter behov. F.eks. min tur fra Uddevalla starta med 25 grader ut og 20 grader på klima. Da vi var fremme i Oslo var det 15 grader ute og den hadde følgelig skiftet fra AC til Heat slik at den opprettholdt 20 grader i kabinen.  Så lenge det er varmegrader så er A/C og Heat varmepumpe i motsatt retning.

Hvis f.eks. temperatursensoren i Leaf er gal så kan det hende den varmer når den egentlig skal kjøle. Det er i såfall noe som må fikses av Nissan. Min 2012 fikk sin byttet uten at jeg hadde sagt noe om at den var feil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

rogersen

Jeg har ECO av, 16 grader på, luftra rett i ansiktet, AC på og vifta på 2-3. Det er for å si det mildt sagt alltid svært friskt og greit i bilen. :)

Trond.m

#7
Sitat fra: dizapear på mandag 28. mai 2018, klokken 20:28
Hei medLeafere:)

Har merket at det til tider blir veldig tett luft i kupeen. Klimaen står på auto med heat og AC, ikke sirkulering. Hadde samme opplevelsen med den forrige Leafen, og håpte alt dette hadde blitt bedre med den nye. Er det andre som opplever dette? Noen som har forslag til hvordan man unngår dette?

/Kristian
Det ser ut som om klimaanlegget i min nye Tekna også virker også eksakt slik ingeniørene i Nissan mener det skal. Kanskje japanere liker tett og dårlig luft, og at jeg derfor ikke kan forvente like god luft som i min bmw ???
Ser ut som om feilen jeg har gjort er å benytte AUTO funksjonen. Hvordan i all verden kunne jeg tro at AUTO skal klare å styre temperaturen automatisk i en 2018 modell ? Det må jo være på et teknologisk nivå med rakettforskning  8)
Vel...jeg får prøve å forske litt selv i dagene framover og kjøpe inn noen termometre og henge opp i kupeen. Det er jo mulig man venner seg til dårlig luft over tid også  ;)

sylwester

Husk at AUTO fremdeles lyser selv om du f.eks. stiller vifta ned på minimum.  I praksis er eneste måten å vite om du virkelig har Auto er å trykke på auto 2 ganger. Det tror jeg resetter det meste.

Likeledes kan du øke vifta uten at Auto slukker.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trond.m

Takk for tips. Veldig intuitiv styring må jeg si

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA