TMS som erstatning for Ford Focus?

Startet av OlaHaldor, torsdag 31. mai 2018, klokken 12:55

« forrige - neste »

OlaHaldor

Kona og jeg har en Ford Focus 2014-modell, og vi har stort sett vært fornøyd med den - helt til vi fikk en knøtt i vinter. Da ble det tydelig at bagasjerommet er veldig lite når vi skal på tur, om det er en kort helgetur eller om det er lengre tur til mine foreldre i Trøndelag ved høytider og ferie.

Vi blir nok ikke færre med tiden heller, så plass til babysete, barneseter og barnevogn står høyt.
Vi har vurdert å kjøpe takboks til Focusen før sommerferien, og lurer på om hvis vi kjøper Model S, om vi skulle hatt muligheten til å sette takboks på den også - eller holder bagasjerommene i massevis?

Jeg har hørt at Tesla er romslig, men fikk først nylig en smakebit på det når vi besøkte et vennepar som har Model S, kjøpt i fjor. Nå har jeg sikkert snakket hull i hodet på kona om Tesla siden vi var der, men det ser ut til at hun begynner å fatte interesse.


Vi har stusset litt på at det ser ganske åpent ut mellom bagasjerom og kupèen (kun sett på bilder), med tanke på sikkerhet. Det er ikke alltid like lett å pakke alt i koffert, eske e.l. for stabling. Vippestol o.l. barne-relaterte greier for eksempel.
Går det an å installere et nett, alà det man kan ha i Focusen?

Jeg blir nysgjerrig på om noen har praktisk erfaring med både Focus og Model S, og hvilke tanker dere har om overgangen.

Alternativt er jeg ikke fremmed for å tenke Model X, men det krever jo litt mer plass i garasjen har jeg forstått.  :)

Muffinman

Bagasjerommet er stort, men utformet slik at det er umulig å sette inn en barnevogn uten å legge den sammen. Foran er rommet bittelite på dagens biler, og biler mellom høst 2014 fram til facelift har plass til noe mer (kanskje 3 fulle handlenett?). På de eldste bilene er rommet foran ganske stort og utgjør reell bagasjeplass.

Takboks, da må du ha panoramatak hvis du ikke skal bruke noe med sugekopp.

Så vidt jeg vet er det dårlig med lastenett eller mulighet for å feste dette i TMS for å sikre at last ikke kommer over seteryggen og fremover. Men det er ikke veldig stor glipe og nakkestøttene går nesten i taket, så de største objektene kommer neppe susende.

Vi hadde barnevogn bak i TMS og det var ganske greit, det går fort å klappe sammen de fleste vogner. Når vi skulle på tur og jenta kunne sitte i trille passet den faktisk inn i "kanalen" foran slik at det meste av rommet foran kunne brukes til andre ting.

Barneseter går greit, det er isofix bak. Men det er fort å skade setet om man ikke er påpasselig med å unngå at trekk kommer inn i festene ved montering. Setene deformeres hvor setet går inn i isofix-festene ved langvarig bruk, og jeg er ikke så sikker på at det går an å få det fint igjen. Nakkestøttene bak i biler fra ca. høst 2014 gjør det vanskelig å bruke mange forovervendte seter da de peker veldig framover og ikke er justerbare, slik at stolen berører nakkestøtte og seteryggen bare helt nederst.

Det er i tillegg ganske lav takhøyde bak, noe som kan oppleves som en utfordring når man skal sette knøttet inn og ut. Må bøye seg ganske mye da.

Det vil helt sikkert fungere bra, men alt er ikke bare rosenrødt :)

daktari

Morsomt at du spør siden jeg har Focus estate som lånebil! Model S er vesentlig større - bedre benplass bak, bredere bagasjerom, dypere bagasjerom.

Som nevnt av tidligere taler, Model S er en kombi, så høyden er ikke så bra som en f.eks. S-max hvor barnevogner går rett inn uten å legges sammen.

I praksis får vi 5 slalomhjelmer i frunken og 5 par skisko og slalomsko under gulvet bak. Så et utall duffelbager i forskjellig størrelse. Ikke vær bekymret for bagasjesikring, glippen mellom hodestøtte og taket bak er meget liten - bagasje kommer neppe gjennom der.

Jeg ville derimot vært skeptisk til barneseter i Model S. døren er stor men åpningen er liten og setet lavt plassert. S-max/Grand Picasso etc har store bakdører som åpner 90 grader. Vesentlig enklere å putte barn inn og ut den tiden det varer.



Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

o.b.lix

Sitat fra: OlaHaldor på torsdag 31. mai 2018, klokken 12:55
Alternativt er jeg ikke fremmed for å tenke Model X, men det krever jo litt mer plass i garasjen har jeg forstått.  :)

Jeg er ikke i tvil - Model x er klart det beste valget, fantastiske sidedører gir god tilkomst til barneseter, stort bagasjerom og attpåtil tilhengerfeste til ski, ekstra bagasje, sykler eller tilhenger.

Bilen er noen cm lengre og bredere, men det betyr minimalt. Vingedørene trenger ikke mere takhøyde enn skiboks på focus.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

mthoring

Har emmaljunga city cross og S. Vogna går inn på langs (kun ved å slå sammen på vanlig måte, uten å ta av hjul etc). Plass til to kofferter på høykant ved siden av, og litt ekstra stæsj på toppen nærmest bakseteryggen. Vogna er ikke blant de største, men heller ikke liten. Akkurat nok plass til barnevogn og utstyr til familie på 4 på langtur. Takboks er noe herk å ta av og på, så vil personlig anbefale å se på X, hvis S er for liten.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ToWalkOrDrive

Hvis du går for Model S og finner ut du trenger mer plass kan du alltid kjøpe hengerfeste til den og, og kjøpe bagasjeboks som tar 3-400 liter. Blir fort ekstra 20.000 men veldig praktisk med bror hvis du og tenker å frakte med deg sykler osv. Foretrekker det fremfor takbøyler pga støy og luftmotstand.
https://bilxtra.no/thule-backspace-lasteboks
Tesla Model Y                         2021-

OlaHaldor

Takk for svar, alle sammen!
Jeg leste litt på svarene mens jeg satt på jobb, og begynte å se på både artikler og videoer om Model X.

Når jeg så på de utvendige målene minner den veldig om en VW Caravelle, som er det mine foreldre alltid har hatt, og som jeg har øvelsekjørt med i flere år. Med andre ord: ikke avskrekkende med tanke på størrelse.
Spørs om kona er enig - for hun har lenge sagt at hun aldri skal ha Caravelle - men det mistenker jeg er at den er litt tung i toppen. (Så her er det håp!) :D


mthoring
Vi har en CityGo barnevogn og vi har delt den i understell og bag/sportsdel. Delene hver for seg tar opp hele bredden i bilen vår, så jeg vil tro vognen er relativt stor. Hadde dog vært gøy å teste både i S og X!

Vi har snakket litt om å kjøpe Bugaboo Donkey nå i sommer, både fordi minsten ikke trenger bag lenger, og fordi det, på sikt, vil komme en til. Da kan det være greit å ha rom til å trille begge to på samme vogn.

Kramzz

Vi har 2013 mod s, denne får vi bugaboo buffalos understell nedi Frunken
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Mats S.

Sitat fra: OlaHaldor på torsdag 31. mai 2018, klokken 12:55
Alternativt er jeg ikke fremmed for å tenke Model X, men det krever jo litt mer plass i garasjen har jeg forstått.  :)
Model X er høyere enn Model S,men ellers er de ganske like.

Greit med bagasjeplass i begge,men mye bedre passasjerkomfort og plass til barneseter i X.

1000kwh

Vi stapper så mye greier inn i Model S vår!

Jeg fikk en 180 seng (2X90 rammemadrass) inn i bilen :D (satt ikke spesielt bra, men det gikk).

Model S er langt bedre å kjøre enn X (min mening). Føles lettere ut (både aks, styring og over humper) og du sitter mye lavere. Ha det i bakhodet.

OlaHaldor

Jeg har enda tilgode å sitte i en X, men håper jeg kan få til en prøvekjøring iløpet av sommer/høst.

Etter å ha sett noen videoer av Tesla Bjørn og andre, ser Model X 6-seter ut til å være et godt valg for vår del, selv om 5-seteren kan få enda større plass ved å legge ned andre seterad. Valgets kval..  :D

Trallalala

Mange hjelpsomme folk her, så hvis du forteller hvor du holder til er det slett ikke umulig at noen vil la deg teste litt bagasjeplass med din egen barnevogn.

OlaHaldor

Jeg får av en eller annen grunn ikke lagt inn bosted i profilen, får heller ikke redigert signatur.

Jeg holder til på Rykkinn i Bærum.

Amatøren

Sitat fra: OlaHaldor på søndag 03. juni 2018, klokken 19:16
Jeg får av en eller annen grunn ikke lagt inn bosted i profilen, får heller ikke redigert signatur.

Nei, etter en oppgradering av forum SW for lenge siden så har mye sluttet å virke. I tillegg er gamle vedlegg tapt.....

Forumeier har ikke fått ryddet opp i det til stor frustrasjon hos mange medlemmer.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA