Ny i3s - veldig lav ladefart

Startet av Plenklipper, tirsdag 02. januar 2018, klokken 08:47

« forrige - neste »

02jan

Får ikke opp noe dc sybol ved hlading.

Høres litt snodig ut hvis 94ah er tregere en 60ah ?

Kjenner ikke Kia eller hundai, jeg liker ikke å stå i ladekø, så flott hvis disse er raskere en min i3.

Bruker selv normalt 5-12 minutter på h-lading, er ikke glad i å bruke mye tid på lading. Det viktige er å ha bra temperatur i batteriet, det styrer jeg via batterivarmer før avreise (lader først på mellom 15-25 %). Legger ved eksempel på 6 minutter lading i -5 her på Romerike for noen dager siden , bilde to er hos meg for 2 dager siden for å illustrere hvordan min i3 legger i vinterlige forhold.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Panduck

Sitat fra: 02jan på torsdag 15. februar 2018, klokken 21:56
Høres litt snodig ut hvis 94ah er tregere en 60ah ?

Det gjør den normalt heller ikke, men det er vel ikke rart at et 60Ah batteri kan bli raskere varmt enn et 94Ah batteri?

02jan

Forstår jo at et lite rom er raskere å varme opp en et større rom, med lik varmekilde.

Men Her forutsettter jeg bruk av battterivarmeren er dimmisjonert etter oppgaven. 60ah starter med 10grader, 94 ,som er nyere modell, burde også klare det samme. Optimalt (for rask lading), bør temperaturen komme opp mot 20 grader,  hvordan batteriet oppnår denne temp kan sikkert være fordel 60ah.
Med 94 ,som har mer energi ville jeg heller hatt en knapp for å bruke noe energi for manuelt varme opp batteri før hurtiglading.

Temperaturmåler på batteri har jeg savnet siden dag 1 ( den sirkelvisningen inne i fartsmåler er ikke nøyaktig, dvs den viser Max effekt , selv om batteriet ikke er varmt nok for rask lading.)




Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Egil Fonn

Sitat fra: 02jan på fredag 16. februar 2018, klokken 05:45
Forstår jo at et lite rom er raskere å varme opp en et større rom, med lik varmekilde.

Men Her forutsettter jeg bruk av battterivarmeren er dimmisjonert etter oppgaven. 60ah starter med 10grader, 94 ,som er nyere modell, burde også klare det samme. Optimalt (for rask lading), bør temperaturen komme opp mot 20 grader,  hvordan batteriet oppnår denne temp kan sikkert være fordel 60ah.
Med 94 ,som har mer energi ville jeg heller hatt en knapp for å bruke noe energi for manuelt varme opp batteri før hurtiglading.

Temperaturmåler på batteri har jeg savnet siden dag 1 ( den sirkelvisningen inne i fartsmåler er ikke nøyaktig, dvs den viser Max effekt , selv om batteriet ikke er varmt nok for rask lading.)

94ah forhånds varmer batteriet greit til 10 c. Står den tilkoblet 11kw(minimum 6kw) lading varmes batteriet samtidig med kupe uten bruk av forhåndsinnstilt avreisetid. Merk: batteriet må være ferdigladet før forvarming, ellers prioriteres ikke varme til batteri.

En knapp for oppvarming av batteri uten at bilen må være tilkoblet savner jeg også.

Tips: Ved å bruke effekt/lade visning får du en pekepinn på hvor mye batteriet kan motta av lading.
Kjører du i 100km/t og slipper effekt pedalen på tørt veidekke med god friksjon vil charge ... kw/100km vises. Dette tallet kan direkte overføres til kw/t lading om du måler i 100km/t. Måles lading i 50km/t må tallet avlest i display deles på 2 for å få rett tall i kw/t.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

bobakka

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 16. februar 2018, klokken 08:28

Temperaturmåler på batteri har jeg savnet siden dag 1 ( den sirkelvisningen inne i fartsmåler er ikke nøyaktig, dvs den viser Max effekt , selv om batteriet ikke er varmt nok for rask lading.)

En knapp for oppvarming av batteri uten at bilen må være tilkoblet savner jeg også.

[/quote]

Finnes det ikke en app til en OBD adapter som kan vise dette i sanntid?

På min nå pensjonerte iMiev 2011 modell viste Canion app'en slike detaljer.
Det var egentlig godt å se hvor lang tid det egentlig tok før iMiev batteriet ble ordentlig kaldt.
Det er nok godt isolert.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Pallesnekkern

Kan dele noen erfaringer med i3 94ah og hurtiglading.

Batteritempen må opp til 18 grader for å få full hastighet. Om vinteren er det bare to måter å nå dette på. Forvarming av batteriet vil ta deg til 9-10 grader.

1. Skal du nå 18 grader innen du kommer fram til laderen, bør utetemperaturen være på plussiden og du må ligge i 110-130 på motorveien. Da når du 18 grader ca ved SOC 40%.
2. Du må igjennom en hurtiglading med litt lavere hastighet først.

Indre motstand i batteriet er så lavt at dette er eneste måten å få opp tempen på. Vanlig kjøring er ikke nok. Selv inspirert kjøring i 60-80 soner med mye full gass og regenerering er ikke nok. Er det mange minus og du kjører pent kan du oppleve fallende batteritemperatur hvis du starter med forvarmet batteri.

jan.lrsn

Har innstilling comfort eller eco pro/pro+ noe å si for hvordan bilen varmer batteriene?

SveinJ

Så var kontroll gjennomført hos Bilsalongen:

1. Ny oppdatert SW
2. Maks ladehastighet ved +20 grader!
3. DC-lade/tilkoblingssymbolet lyser opp når lader kobles til.
4. Normal «blå ladekabel med kontakt» lyser i displayet ved DC-lading!

Så da er det bare å følge med. Batteri Temperaturen kom opp i 17 grader ved siste lading på Notodden!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue (solgt)
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Orbit

Sitat fra: jan.lrsn på fredag 16. februar 2018, klokken 18:18
Har innstilling comfort eller eco pro/pro+ noe å si for hvordan bilen varmer batteriene?
Under kjøring er det kun "batterivarming" fra indre tap/motstand i batteriet, ingen aktiv varming med strøm. Dersom du benytter Comfort til også å ha litt hardere gasspådrag og mer regenerering, vil det øke batteritemperaturen noe. Dersom vi holder klimatisering av kupé utenfor, kan du grovt sett regne med at det meste av den energien/rekkevidden du mister i Comfort, blir til batterivarme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jarv!s

Hei!
Masse nyttig info her. Det er fortsatt ingen måte å se i bilen av ladehastighet? Kun på hurtigladeren selv?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Orbit

#25
Nei, du kan ikke direkte se ladeeffekt i kW i bil (eller app). Men du kommer i nærheten ved å ta tiden det tar å lade 1% på batteriet. Jeg har følgende tider i bakhodet som et estimat når jeg lader (på 94Ah):

  • 24 sek = 45 kW (du vil sjelden se noe raskere enn dette)
  • 27 sek = 40 kW
  • 36 sek = 30 kW
  • 54 sek = 20 kW
  • 108 sek = 10 kW
  • 6 min = 3 kW (typisk 16A type-2 lading)
Merk at dette er effekt som er lagret inn på batteriet. På de få laderne som viser tilført effekt på displayet, vil du se 5%+ høyere effekt på grunn av ladetap.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jarv!s

Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

elekTrond

@Orbit: Hvor mange kWh er 1/100 av 94Ah? Hvor lang tid tar f.eks. første  kWh?

Med trillingen min er jeg fornøyd når 1. kWh tar <1m30-40s. #2 <3 min. Deretter ser jeg an etter 5., 6., 10., 12. og 15. minutt for å vurdere brutto ladeeffekt. Ytterst sjelden jeg står ut 20 min (x3 = 1t (kW-effekt)), da mitt lille 16 kWh batteri er småspist.
'13 Mjau

Orbit

1% av batteriet (den utnyttbare delen, som er det som vises i display) er ca 0.295kWh. Gitt riktig temperert batteri, tar det ca 80-90 sek ladetid per kWh inn på batteri. Den første kWh tar ofte litt lenger (opp mot 2 min) da  bil+lader bruker litt tid på å få opp farten.

PS: På veldig tomt batteri blir det ofte maksimal strøm ut av laderen (120-125A) som blir begrensningen på hva den kan levere av effekt på det spenningsnivået, og ikke de teoretiske 50kW som de fleste ladere har i dag. Så da er det en begrensning på ca 40kW i laderen inntil batteriet kommer litt opp i spenning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Panduck

#29
I dag fikk jeg 1.2kW effekt fra GK sin AC lader i Lillestrøm, som skal levere 7.4kW. Kombinert med ekstremt få prosent når vi var på ladegarasjen på Vulkan (selv om jeg satt den til 11kW) gjør meg litt nervøs. Håper det er laderene eller kabelen, ikke bilen, som er årsaken...

oppdatert: prøvde 22kW fortumlader i dag, og fikk 11kW-fart som forventet.  *phew*

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA