atter en ladestasjons tråd

Startet av Mrpositive, tirsdag 20. februar 2018, klokken 18:07

« forrige - neste »

Mrpositive

Hei,

Jeg er helt grønn når det kommer til strøm. Har nettopp hatt elektrikker på befaring. Jeg kan få lagt opp 3-FAS 16amp, om jeg skal ha 3-fas 32amp må jeg øke hovedsikringen, hvor jeg må søke til nettleieselskapet.

Jeg lurer da på om det er noen andre ulemper med å ha 3fas16amp foruten at det går tregere? Jeg har fram til nå ladet på vanlig shucko uten at jeg har hatt behov for hurtigere lading. Kjøper kun ladestasjon fordi jeg må (forskriftsmessig). Er det verdt å søke til kraftselskap/nettleie for å øke hovedsikringen er det jeg lurer på? noen andre fordeler ved 32amp som jeg ikke er klar over?

TB

Kva bil har du eller har du planer om?
Har du 400 V TN eller 230 V IT?

Behovet for å lade raskt vil avhenge av om du kjem heim og skal straks ut att, men må lade for å ha nok strøm på batteriet.

Om dette ikkje hender ofte er mulig behovet for 32 A mindre.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Mrpositive

#2
Sitat fra: TB på tirsdag 20. februar 2018, klokken 18:22
Kva bil har du eller har du planer om?
Har du 400 V TN eller 230 V IT?

Behovet for å lade raskt vil avhenge av om du kjem heim og skal straks ut att, men må lade for å ha nok strøm på batteriet.

Om dette ikkje hender ofte er mulig behovet for 32 A mindre.
oi, beklager det. Kjører en 2016mod E-golf. Nei, har hatt bilen i 3-4 måneder uten noe behov for raskere lading, så jeg klarer meg veldig fint på bare 8 amp(schuko) så lurte da på om det var noe andre ulemper ved å ikke ha 32 amp vs 16? mtp framtidens elbiler etc? Har 400 V TN

jkirkebo

Sitat fra: Mrpositive på tirsdag 20. februar 2018, klokken 18:25
Sitat fra: TB på tirsdag 20. februar 2018, klokken 18:22
Kva bil har du eller har du planer om?
Har du 400 V TN eller 230 V IT?

Behovet for å lade raskt vil avhenge av om du kjem heim og skal straks ut att, men må lade for å ha nok strøm på batteriet.

Om dette ikkje hender ofte er mulig behovet for 32 A mindre.
oi, beklager det. Kjører en 2016mod E-golf. Nei, har hatt bilen i 3-4 måneder uten noe behov for raskere lading, så jeg klarer meg veldig fint på bare 8 amp(schuko) så lurte da på om det var noe andre ulemper ved å ikke ha 32 amp vs 16? mtp framtidens elbiler etc? Har 400 V TN

Du klarer deg fint med 3x16A 400V. Det er 11kW, kun Tesla og Renault Zoe kan lade raskere enn det. eGolfen stopper på 7,4kW.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Måkemannen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. februar 2018, klokken 20:31
Sitat fra: Mrpositive på tirsdag 20. februar 2018, klokken 18:25
Sitat fra: TB på tirsdag 20. februar 2018, klokken 18:22
Kva bil har du eller har du planer om?
Har du 400 V TN eller 230 V IT?

Behovet for å lade raskt vil avhenge av om du kjem heim og skal straks ut att, men må lade for å ha nok strøm på batteriet.

Om dette ikkje hender ofte er mulig behovet for 32 A mindre.
oi, beklager det. Kjører en 2016mod E-golf. Nei, har hatt bilen i 3-4 måneder uten noe behov for raskere lading, så jeg klarer meg veldig fint på bare 8 amp(schuko) så lurte da på om det var noe andre ulemper ved å ikke ha 32 amp vs 16? mtp framtidens elbiler etc? Har 400 V TN

Du klarer deg fint med 3x16A 400V. Det er 11kW, kun Tesla og Renault Zoe kan lade raskere enn det. eGolfen stopper på 7,4kW.
Om ikke merutgiften er så mye, hvorfor ikke bare fleske til med 3*32? Forutsatt at man har mulighet for å styre effektuttaket etter tid på døgnet da.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Mrpositive

Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 20. februar 2018, klokken 21:24
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. februar 2018, klokken 20:31
Sitat fra: Mrpositive på tirsdag 20. februar 2018, klokken 18:25
Sitat fra: TB på tirsdag 20. februar 2018, klokken 18:22
Kva bil har du eller har du planer om?
Har du 400 V TN eller 230 V IT?

Behovet for å lade raskt vil avhenge av om du kjem heim og skal straks ut att, men må lade for å ha nok strøm på batteriet.

Om dette ikkje hender ofte er mulig behovet for 32 A mindre.
oi, beklager det. Kjører en 2016mod E-golf. Nei, har hatt bilen i 3-4 måneder uten noe behov for raskere lading, så jeg klarer meg veldig fint på bare 8 amp(schuko) så lurte da på om det var noe andre ulemper ved å ikke ha 32 amp vs 16? mtp framtidens elbiler etc? Har 400 V TN

Du klarer deg fint med 3x16A 400V. Det er 11kW, kun Tesla og Renault Zoe kan lade raskere enn det. eGolfen stopper på 7,4kW.
Om ikke merutgiften er så mye, hvorfor ikke bare fleske til med 3*32? Forutsatt at man har mulighet for å styre effektuttaket etter tid på døgnet da.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Nei, i følge elektrikkeren på befaring hos meg, så kunne jeg ikke få 3*32 da måtte jeg evt oppgradere hovedsikring. Er det noen som har lyktes med å få gjort dette hos nettleieselskapet? Small sak?

Orbit

Det er helt avhengig av hvor stor restkapasitet det er i knutepunktet du er koblet til (typisk begrensninger i nærmeste transformator), og kabelen derfra til huset ditt.

Har selv oppgradert hovedinntak 40->63A 400V TN, og fikk det uten at netteier (Tinn Energi) skulle ha noe ekstra, kun utgifter til elektriker. Men det er nok unntaket at du kan få det så gunstig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

Selv om du ikke går for 3×32 A nå, kan det være lurt å legge tykk nok kabel til det, så er alt klart til oppgradering dersom du får en bil som kan lade raskere en gang i fremtiden.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rav4_EV

3*16A gir inntil 11kW og vil være nok for fremtiden.
Vil fullade en Tesla i løpet av natten og gi 40 mils rekkevidde.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

Enig med Rav4_EV.
Hvis du noen gang trenger raskere lading enn det så får du dra på en hurtiglader. 
Høyst sannsynlig er du ikke hjemme uansett de 2-3 gangene i året du trenger det.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.7
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA