Cellebalansering

Startet av Lynet, lørdag 01. oktober 2011, klokken 22:59

« forrige - neste »

Lynet

Er det noen som har funnet hvilken måte Nissan har valgt for cellebalansering på Leaf?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

#1
Systemet er beskrevet på en litt kronglete måte.

Batteriet består av 192 flate Li Ion celler/poser der 4 stk er pakket sammen i en modul med celleovervåkning. Vi snakker dermed om 48 moduler med 2 celler i paralell og 2 i serie på ca 7,4V hver.

Slik jeg forstår det gir denne celleovervåkning beskjed til Li-Ion battery controlleren om at dobbeltcellen skal "bypasses" ved for høy ladespenning.

M.a.o. Topballansering med extern shunt likt det vi ser på bl.a Citroen C1 EVie. Det ser likevel ut som at de ikke ballanserer på enkeltcellenivå, men tar 2 og to celler om gangen. Det betyr besparelser i produksjonen, men dyrere reperasjoner, og større fare for behov for dette?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA