Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Justering lade effekt på internlader ?

Startet av Cned86, torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:11

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 26. desember 2017, klokken 20:25
Sitat fra: Cned86 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 18:35
Sitat fra: hanche på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:57
Og 15A · 400V = 6kW, så det er jo omtrent som forventet, ikke sant?

Bare når du kommer oppi effekter ved bruk av chademo du vil få en betydelig lavere lade effekt (20kw istedenfor 40-48kw)
Chademo går vel ikkje via lader i bilen?
Nei, men poenget her var vel (tror jeg) at ladestrømmen ved DC-lading avtar når batteriet begynner å fylles opp, for å skåne batteriet. Med den innebygde laderen er strømmen allerede så lav at dette ikke er et moment, i hvert fall ikke før ladetilstandenen kommer oppunder 100%.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Et tilfeldig utklipp fra 32Amp ladeloggen i tall
1: OBC setter en begrensning på på 30,6Amp trekk fra stolpen som kan gi 32Amp.
2: OBC legger på en ladestrøm på 27,4Amp inn i bilen
3: kW inn i bilen
4: Spenning (Volt) i ladestolpen
5: Effektiviteten på OBC'n
5: Spenning inn på batteriet
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Samme tabell med lading fra 16Amp ladeboxen jeg har i garasjen, samme bilkabel som jeg brukte på 32Amp testen
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Cned86



Sitat fra: Kristian O på tirsdag 26. desember 2017, klokken 20:25
Sitat fra: Cned86 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 18:35
Sitat fra: hanche på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:57
Og 15A · 400V = 6kW, så det er jo omtrent som forventet, ikke sant?

Bare når du kommer oppi effekter ved bruk av chademo du vil få en betydelig lavere lade effekt (20kw istedenfor 40-48kw)
Chademo går vel ikkje via lader i bilen?

Dette stemmer,  men jeg tenkte på at bms tunet ned lade effekt pga topplading og evt pga temp. Noe den gjør om det også er eksternlader (dersom lade effekt kan overgå hva bms ønsker)

Sitat fra: hanche på tirsdag 26. desember 2017, klokken 23:26
Sitat fra: Cned86 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 18:35
Sitat fra: hanche på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:57
Og 15A · 400V = 6kW, så det er jo omtrent som forventet, ikke sant?
Slik jeg har forstått  er internlader bare 230v så den benytter seg bare av 1fase og nøytral med type 2 lader . 15×230 = 3450w
Nå tror jeg du blander kortene. Her er det snakk om strøm og spenning på batteriet, ikke på vekselstrømsiden. Og siden batteriet er på knapt 400V, og strømmen er i overkant av 15A, blir regnestykket slik jeg viste.

Jeg har hatt problemer med tapatalken min så har ikke sett bildene før nå så jeg var ikke klar over at du mente sekundersiden av internladeren + jeg var ikke tydelig på at jeg mente primersiden(tilførsel side) :)

Sitat fra: hanche på tirsdag 26. desember 2017, klokken 23:29
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 26. desember 2017, klokken 20:25
Sitat fra: Cned86 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 18:35
Sitat fra: hanche på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:57
Og 15A · 400V = 6kW, så det er jo omtrent som forventet, ikke sant?

Bare når du kommer oppi effekter ved bruk av chademo du vil få en betydelig lavere lade effekt (20kw istedenfor 40-48kw)
Chademo går vel ikkje via lader i bilen?
Nei, men poenget her var vel (tror jeg) at ladestrømmen ved DC-lading avtar når batteriet begynner å fylles opp, for å skåne batteriet. Med den innebygde laderen er strømmen allerede så lav at dette ikke er et moment, i hvert fall ikke før ladetilstandenen kommer oppunder 100%.

Stemmer :)

Sitat fra: Usikker på onsdag 27. desember 2017, klokken 08:45
Et tilfeldig utklipp fra 32Amp ladeloggen i tall
1: OBC setter en begrensning på på 30,6Amp trekk fra stolpen som kan gi 32Amp.
2: OBC legger på en ladestrøm på 27,4Amp inn i bilen
3: kW inn i bilen
4: Spenning (Volt) i ladestolpen
5: Effektiviteten på OBC'n
5: Spenning inn på batteriet

Det ser i hvertfall ut som at du får det du skal ha av lade effekt av internladeren :).

Hvilken odb leser bruker du?

Sent fra min SGP511 via Tapatalk


Cned86

Sitat fra: Usikker på onsdag 27. desember 2017, klokken 08:58
Samme tabell med lading fra 16Amp ladeboxen jeg har i garasjen, samme bilkabel som jeg brukte på 32Amp testen
Takker for god data:)
Litt overraskende å se hvor lav effektiviteten til internlader er. Hadde egentlig forventet mer 90-95%.

Sent fra min SGP511 via Tapatalk


Usikker

Sitat fra: Cned86 på onsdag 27. desember 2017, klokken 09:08
Det ser i hvertfall ut som at du får det du skal ha av lade effekt av internladeren :).

Hvilken odb leser bruker du?

Sent fra min SGP511 via Tapatalk

Bruker denne etter anbefaling fra div. andre ODB forum
https://www.ebay.com/itm/KONNWEI-KW902-Mini-ELM327-Bluetooth-OBD-II-OBD2-Auto-Diagnostic-Scanner-BLK-/391747542514?hash=item5b35f91df2
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

#21
Nødrop he he... Hvordan fikk dere fixet det sånn at bilder vises? Kjedelig at allt jeg ser er et grått felt delt i 2 (ser forresten bildet av OBDII enheten)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Usikker

Plukka ut loggen for litt over 20 minutter hurtiglading, varme i batteriene ble det også, var -2 grader da jeg lada

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA