Mulig etablering av ladeplass i borettslaget. Innspill

Startet av André_, mandag 11. desember 2017, klokken 22:10

« forrige - neste »

André_

Vi utreder mulighetene for ladestasjoner i borettslaget. Har sendt forespørsel til Norsk Elbil forening. De kunne ikke utføre befaring før tidligst i mars og det blir for sent. Har gjennomført befaring med elektriker for å se på ulike løsninger. Jeg spør derfor her på forumet for å få litt innspill og hva dere ville ønsket (innen rimelighetens grenser). Har ennå ikke oversikt over antall el-biler i borettslaget, da vi ønsker litt kjøtt på benet før vi presenterer dette for hele borettslaget.

Borettslaget er utenfor Oslo sentrum. Vi har ca. 400 leiligheter og 200 parkeringsplasser med strømstolpe for motorvarmere. Det vil si at det allerede er venteliste for vanlig parkeringsplass. Motorvarmestolpene har ikke nok kapasitet til å lade elbil! Det kommer i ny og ne forespørseler om lading. Av det vi kan observere er det svært få elbiler som disponerer parkeringsplass. (Vi vil i neste fase undersøke hvor mange som har el-bil og hvor mange som tenker på å anskaffe).

Av løsninger som er mulig for oss.
1) 4 ladestasjoner på felles sted som må rulleres på. Disse vil da bli utstyrt med Salto ladestasjoner RFID 32A/3-fase.
2) 16 ladestasjoner på egen plass. 16A (montert med ladestasjon). (Elektriker sier det ikke er lov å legge opp strøm til plassen uten å avslutte med ladestasjon).
3) 8 ladestasjoner på egen plass, samt 4 fellesladere som i punkt 1.

Utfordringen med å etablere mange ladestasjoner på egen plass er at det per nå trolig ikke er så mange elbiler som allerede disonerer plass. Vi har ikke mulighet til å si opp plassene til de som ikke har el-bil for å bygge om til ladeplass. Så derfor er det egentlig vanskelig å bygge ut private ladeplasser før det er nok ellbiler til en rekke.

Er det noen innspill til innskuddordning for ladeplass som finansierer? Jeg har selv ikke el-bil og ingen interesse av dette, men slik er det å bo i borettslag. Sykkelskur og lekeplasser er også kostnader jeg ikke nytter noe av. Vi må derfor ha en plan når dette evt. presenteres på generalforsamlingen.

Har sett flere klager på at det ikke er aktuelt å flytte bilen fra felles ladestasjon når den er fulladet. Stod slike kommentarer i den adnre tråden om lader i borettslag.

Planen er å ha et tilbud på plass før nyttår for å søke tilsagn for infrastruktur. Oslo Kommune kunne ikke garantere at det ble videreført fra 1/1

André_

Det eneste som vil gi el-biler uten allerede parkeringsplass lademulighet er fellesstasjon. Om denne lader fult på 3-4 timer vil det trolig ikke bli tillatt å stå lenger parkert enn dette. Kontrollert av p-selskapet-

elektrolux

#2
Zapchargeren er suveren løsning på dette og alle andre borettslag sine ladebehov.

Samtidig også den rimeligste når en regner ferdig installert, enten det er en eller 100.

Vår samarbeidspartner Abot gir dere gjerne et uslåelig tilbud på å montere en slik eller 2 eller 200....

Obs på 15% prisøkning fra nyttår, så ikke feil å bestille de første allerede i år.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Hei
Bor i borettslag på Lørenskog som i september installerte infrastruktur / kabling for 85 innendørs, og 25 utendørs plasser. 13 plasser har ferdig montert ladeboksen, resten er klargjort, der beboer kan etterbestille og knytte seg til hovedkabelen.

Brukte ZapCharger Pro, som hver enkelt beboer kjøpte / dekket selv. Kostnaden som borettslaget måtte ta pr plass ble ca 2500, uten graving. (Gravingen måtte uansett blitt utført pga. det var feil på eksisterende kabler, for lys osv.)

Få som måtte bytte på plass, og dette har løst seg.

Send gjerne PM for mer informasjon og detaljer om hvordan vi har løst det.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

fredag

#4
Det høres forferdelig knotete ut å måtte lade og flytte bilen etter 4 timer. Det høres ut som en oppskrift på konflikt. Før var det et krav fra Oslo Kommune at ladeplassene måtte være felles for å få tilskudd, men slik er det ikke lengre.

https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/tilskudd-legater-og-stipend/tilskudd-til-ladeinfrastruktur-i-borettslag-og-sameier/

Dere burde sette opp ladebokser med lastdeling, som deler en stor felles kurs. Borettslaget kan få tilskudd fra Oslo kommune på å legge til rette for et lastdelingsopplegg, og så betaler hver enkelt elbileiere selve ladeboksen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elekTrond

Sitat fra: fredag på tirsdag 12. desember 2017, klokken 19:14
Det høres forferdelig knotete ut å måtte lade og flytte bilen etter 4 timer. Det høres ut som en oppskrift på konflikt. Før var det et krav fra Oslo Kommune at badeplassene måtte være felles for å få tilskudd, men slik er det ikke lengre. [...]
Maks fire timer bading?  :police:
'13 Mjau

André_

Takker for svar i tråd og PM.
Da virker det som det elektriker sa om at opplegg må avsluttes i ladestasjon ikke stemmer.

Er det noen flere som kan komme med objektive meninger om ZapCharger Pro?
Er det kun denne laderen som fungerer på opplegget da? Og er dette en lader som er kompatibel med hver enkelt bil?
Er det spesielt krav til størrelse på kurs til dette systemet? Blir nødt til å grave og legge opp ny kurs uansett

elektrolux

#7
Du etterlyser objektive innspill, og samtidig spør om spesifikke data som brukere ikke nødvendigvis er informert om.

Får i alle fall prøve å svare på detaljene, så får andre ( Som ikke har aksjer i Zaptec ) svare på om systemet fungerer tilfredstillende:

Monteres Zapcharger i et bygg er det fortrinnsvis denne som må brukes for at fase, last og køsystemet skal fungere. Selvfølgelig kan andre systemer som har lastballansering se på ledig kapasitet på Zapcharger anlegget og utnytte dette i en slags slave løsning, men det vil på sikt være en dårlig løsning.

Zapcharger kan monteres i stedet for "Defa stikkene"  dere måtte ha, men anbefalt montering er på 3 fase 63A ( 43 kW ) kurser. Når en skal beregne nødvendig kapasitet er 2 kW for hvert punkt tilstrekkelig grunnet den unike fase og lastfordelingsfunksjonen, og inntill 22 kW kapasitet for hvert eneste punkt. ( Første mann frigir raskt kapasitet til neste mann )

Zapchargeren er laget for å utnytte byggets ledige kapasitet. ( Dette i sterk kontrast til andre systemer ) Det aller siste fra Zaptec er fase og lastballansering i forhold til bygget det monteres i,  så strengt tatt skal en aldri trenge å oppgradere strømtilførselen for å kunne tilby alle lademulighet. Dette betyr noe så unikt at i et bygg med mye ledig kapasitet på ene fasen vil Zapcharger systemet bruke denne fasen til lading for å utjevne lasten mellom fasene.

Når systemet er skalerbart fra 1 til uendelig antall enheter og ikke trenger fordelingskap eller kommunikasjons kabler blir det også desidert rimeligst å montere. Sist vi monterte første Zapchargeren i et borettslag på Sandnes kom hele utgiften for første kunden på godt under 20 000 kr. Samtidig er det automatisk tilrettelagt for at neste bruker kan montere sin Zapcharger på anlegget. Se:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/jP9a4e/Na-far-han-lade-elbilen-i-garasjen-igjen

Sakset fra artikkelen:

Nå får han lade elbilen i garasjen igjen
Over natta fikk Erlend Kristensen beskjed om at han ikke lenger fikk lade elbilen sin i borettslaget sin garasje. Nå har funnet en løsning, velsignet av styreren i borettslaget.

OPPDATERT: 21.NOV.2017 16:18   PUBLISERT: 21.NOV.2017 14:17
Julie Teresa Olsen
 
Forrige uke fikk Kristensen og naboene hans brev fra styret i borettslaget om at all lading av el-biler må opphøre umiddelbart.

Anlegget var ikke godkjent for lading av elbiler og dermed måtte Kristensen og en av de andre naboene finne andre måter å lade elbilen på.

Saken skapte stort engasjement i kommentarfeltet.

Borettslag: «All lading av elbiler må opphøre umiddelbart.
Etter en uke med grubling og frustrasjon, har Kristensen nå funnet en løsning på ladeproblemet.


God hjelp fra Elbilhjelpen og Sønnico, samt hurtige avgjørelser av styret, gjør at Erlend Kristensen ikke lenger trenger å bekymre seg for lading av elbilen.
ERLEND KRISTENSEN
– Mandag fikk jeg montert en Zaptec-lader på rekordtid etter klarsignal fra styreleder. Vi har nå klargjort for lading på tre parkeringsplasser. Resten planlegges frem mot generalforsamlingen, forteller Kristensen.


Han fikk et godt tilbud og betalte rundt 15.000 kroner for å installere laderen i garasjen.

– Det kostet selvsagt litt. Men nå kommer jeg til betale halve strømregningen, siden det følger strømavregning med, forklarer Kristensen.

Før har han betalt 200 kroner ekstra i måneden for å lade elbilen sin i borettslagets garasje. Nå slipper han unna med en 100-lapp på grunn av strømavregningen som viser nøyaktig forbruk.

Ifølge Bate boligbyggerlag og Elbilforeningen er lading av elbiler i borettslag en het potet.

– Vi har erfart at noen borettslag har en holdning om at el-bilistene allerede har en rekke goder og at det derfor blir urettferdig at borettslagene skal dekke nye ladestasjoner. Men vi har jobbet aktivt for å snu denne holdningen, sa Njål Nessa, spesialrådgiver i Bate, til Aftenbladet i forrige uke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

André_

#8
Hva skjer med skyløsningen og avlesning av strøm om leverandører skulle gå konkurs? Vil man kunne avlese dette manuelt eller klare seg uten skyløsningen?

Hva skjer med lading om internettforbindelsen faller ned? Vil den da starte å lade automatisk eller er man avhengig av å gå inn via app/sky om man har konfigurert for bruk av dette?

André_

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. desember 2017, klokken 08:47
Du etterlyser objektive innspill, og samtidig spør om spesifikke data som brukere ikke nødvendigvis er informert om.

Får i alle fall prøve å svare på detaljene, så får andre ( Som ikke har aksjer i Zaptec ) svare på om systemet fungerer tilfredstillende:
Takk for utfyllende informasjon. Setter pris på fagkunnskapen fra deg og håpet på erfaringer både positive og negative fra brukerne.

TB

#10
Sitat fra: André_ på fredag 15. desember 2017, klokken 18:15
Hva skjer med skyløsningen og avlesning av strøm om leverandører skulle gå konkurs? Vil man kunne avlese dette manuelt eller klare seg uten skyløsningen?

Hva skjer med lading om internettforbindelsen faller ned? Vil den da starte å lade automatisk eller er man avhengig av å gå inn via app/sky om man har konfigurert for bruk av dette?
Erfaring med ZapCharger Pro så langt er at boksen fungerer i nød / offline modus om internett tilgang er nede, eller skytjensten er ute av drift. (Har berre testa uten internett tilgang så langt.) Kvar boks gir 7-10 A, men det skjer ingen balansering anna enn det som er lagra i boksen før den mister tilgangen. Er det mange bokser på samme kurs kan dermed vern bli overlasta, og sikringen går, og det må innføres manuell lastbalansering ved å justere ladetider i biler.

Forbruk vil ikkje kunne leses av, dette går via skytjenste. Etter erfaring så langt vil ein ZapCharger Pro som er offline ein periode ikkje lagre sitt forbruk til skytjensta når den kjem online igjen. Mulig programvaren blir oppdatert for å internt mellomlagre forbruket ein periode, teknisk sett burde det være mulig.

Går Zaptec konkurs har borettslag som har kjøpt denne ingen muligheit for å lese av forbruket. Om det skulle skje er det å håpe firma starter opp igjen. Det bør være levert mange nok ZapCharger Pro anlegg til at det er poeng å starte opp igjen, men garanti for dette er det neppe nokon som kan gi - og er sikkert spørsmål om rettigheter, og patenter og anna juridiske spørsmål.

Om dette faktisk skjer vil ZapCharger Pro anlegg brått bli ein kostbar ladeboks, som berre gir 7-10A. Men, så lenge anlegget ikkje blir overlasta vil det forsatt fungere, og være tryggere enn gamle anlegg laga for motorvarmere som er det mange borettslag har og bruker idag. Dermed vil beboere framleis kunne lade, og kan gå over til å betale fastpris for forbruk av strøm.

Konkurs vil dermed være uheldig og upraktisk - og redusere verdien av anlegget, men restverdien vil likevel være stor. Restverdien kan bli sammenlikna med eit anlegg med enklere ladebokser. Eit slikt anlegg ville kreve meir kabel, og fleire vern enn ZapCharger Pro anlegget.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Griffel

#11
Zaptecs løsning er basert på internett, men om nette faller ut får en lading ut fra en tildelt offlinestrøm som i nå-løsningen er basert på lik fordeling på antall stasjoner i en fult belastet kurs, og med en fohåndsbestemt fordeling på faser. Dette skjer automatisk når installasjonen er på nett. (Usikker på hvordan det er om det må tildeles mindre enn 6-7A til hver stasjon).
Forbruk under nettutfall oppdateres når stasjonene er tilbake på nett.

Når nettet kommer tilbake oppdateres forbruk. Forhåpentligvis blir Zaptec en suksess som ikke går konkurs, men om så galt skjer vil sikkert noen overta skyløsningen men da med en eller annen ekstrakostnad.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Er det ikke enkelte lignende foretak som hhar en «konkursforsikring»? Dvs en ordning for at sky etc skal fortsette?

TB

#13
Sitat fra: Griffel på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:43
Zaptecs løsning er basert på internett, men om nette faller ut får en lading ut fra en tildelt offlinestrøm som i nå-løsningen er basert på lik fordeling på antall stasjoner i en fult belastet kurs, og med en fohåndsbestemt fordeling på faser. Dette skjer automatisk når installasjonen er på nett. (Usikker på hvordan det er om det må tildeles mindre enn 6-7A til hver stasjon).
Dette stemmer med erfaring så langt. Har ingen kurser som har mindre enn 6-7A til kvar stasjon pr. idag. I praksis er det OV som begrenser bruken, ikkje den enkelte kurs.

Sitat
Forbruk under nettutfall oppdateres når stasjonene er tilbake på nett. Når nettet kommer tilbake oppdateres forbruk.
Nettet er stort sett stabilt, dvs. har ikkje så mykje erfaring på dette. I starten var det ein del utfall der informasjon om forbruk ikkje var med. Min (mulige feilaktige) konklusjon var at forbruk ikkje blir oppdatert om stasjon ikkje har kontakt med nett. Programvaren blir stadig forbedra, så det kan alt være løyst.

Sitat
Forhåpentligvis blir Zaptec en suksess som ikke går konkurs, men om så galt skjer vil sikkert noen overta skyløsningen men da med en eller annen ekstrakostnad.
Det er eit mulig utfall. Den som tar over vil betale ein sum til konkursbuet for å ta over, eller det kan selges ut til fleire ulike aktører. I ein slik situasjon er det å håpe den som tar over velger å ta ein kostnad som blir akseptabel etter tanken om mange som betaler litt er betre enn få som betaler mykje.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

lhosar

Var ansvarlig for en tilsvarende prosess i mitt sameie. Endte med å installere 45 Zapcharger ladestasjoner på 85 husstander som har vært oppe i litt over ett halvt år. Det er vanskelig å generalisere dette siden alle utgangspunkt er forskjellige, men mine hovedlæringspunkter er:

- Velg en fremtidig løsning. Ingen kan spå fremtiden, men dersom du en skal investere av felleskapets midler bør løsningen være fremtidsrettet, og kanskje også skalerbar. Vi endte opp med å installere nesten 3 ganger så mange ladebokser som vi opprinnelig antok.

- Finn de tekniske begrensningene i systemet ditt. Er det sikringsskap, ledningsnett inn, trafo, eller nettet i området som begrenser. 1 eller 3-fasenett? Hvor mye strøm har du reelt sett tilgjengelig?

- Kartlegg behovet skikkelig og finn den beste måten å organisere ladingen på rent praktisk.

- Skaff deg et skikkelig mandat fra borettslaget med en realistisk kostnadsramme til å gjennomføre prosjektet.

- Inviter ulike selskap på befaring og få dem til å sette opp en teknisk løsning og gi et tilbud på denne.

- Ikke se deg blind på pris. I et sameie er det vel så viktig at du får et stødig selskap som har erfaring med tilsvarende installasjoner og som kan gi reell garanti. Spesielt hvis de selger et nytt produkt som Zapcharger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA