Utvikling i bruktbilpriser på fossilt

Startet av Lindberg, mandag 25. september 2017, klokken 21:07

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Mye av forklaringen kan være at mange har blitt «hybride» med én kurrant og romslig familiebil for langturer, og Leaf etc. som hverdagsbil. Dette var også vårt bilhold siden 2006 frem til vi ble helelektriske med S85D og XC90'n ble solgt (med ett fryktelig tap på både verdifall, service og drivstoffkostnader). Nå skal S85D'n oppdateres med en ny S75D. Uten de voldsomme besparelsen fra XC90 å regne hjem nyinvesteringen, så er det det hyggelige totalregnskapet å eie en Tesla som gjør det lett å ta steget denne gangen. Så hvis det er noen som vil ha en entusiast eiet 85D, send meg en PM.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jonas9

Hehe. Er ikke så lenge siden forhandlere nektet å ta inn brukte elbiler. MEN, nå tror jeg nok ikke brukte biler med bensin eller dieselmotor blir verdiløse over natten, til det er ikke elbilene gode nok enda. De er kortdistansebiler, som er spesielt egnet til jobbpendling, særlig der som det er mye bomringer.

2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

ludwig_holberg

Bilforhandlere er festlige folk. Anti-elbil helt til deres eget merke får en elbilmodell, da snur de 180 grader. Den der greia med å nekte å ta inn brukte elbiler var nok mest av alt et forsøk fra 100% fossile forhandlere på å diskreditere elbiler.

ludwig_holberg

Forøvrig så skal det neppe allverdens økning i bensin- og dieselavgift, kombinert med at oljeprisen kryper seg litt oppover fra 50-tallet, før det gir store utslag i bruktbilprisene på fossilt.

stefse

Sistemann har et poeng. Elastisiteten i markedet el vs. fossil er følsomt for den typen svingninger. Nå har ikke 10-20 kr på oljeprisen så stor betydning reelt sett, men psykologien spiller mye inn, og sammen med avgiftene vil vi kunne få et marked som kan flytte store volumer over til å ønske seg EL.
Dette vil bli tydelig i stor skala når elbil kan konkurrere med fossil på innkjøpspris i land uten bilavgifter. Det vi trenger da er en skikkelig oljekrise, og plutselig vil verden oppdage at den kan klare seg fint uten ICE til personbiler.

Hvis jeg skulle komme med et generelt råd, er det å sky nye/nyere fossile små og mellomstore hverdagsbiler som pesten fremover. Ingen vil ha dem etterhvert. Det samme gjelder en god del hybrider, spesielt de uten lademulighet. Det vil derimot forbli et normalt marked for større biler med stor laste og trekk-kapasitet, samt spesielle biler av prominente merker.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Agmuns

I Norge vil kanskje ikke småbiler være noe særlig med fossilt drivstoff i nær fremtid, men i resten av Europa hvor småbiler er ekstremt populært er jeg ikke fullt så sikker.

Med elbiler har man to valg: "liten" bil med veldig kort rekkevidde eller kjempediger bil med litt kortere enn vanlig rekkevidde.

Man må også huske at vi er litt sære i Norge med lite motorvei og generelt lave hastigheter. Det passer elbilene fint. I Europa kjører de derimot stort sett i 130+ på motorveier over større avstander. Da passer elbilene særdeles dårlig.

Selv når elbilene blir like billig som vanlige biler, så er det ganske stor prisdifferanse mellom en liten bensinbil med uendelig rekkevidde og en diger elektrisk familiebil med god nok rekkevidde for motorveikjøring. Da kan det godt hende bensinbilen lever lenger enn nødvendig, for folk flest er ikke så flinke til å se de totale kostnadene ved bilhold.

stefse

Man må ta utgangspunkt i Norge, og da vi slike biler fort bli upopulære pga bruksavgifter, at generelle kostnader med fossilt bilhold er høyere enn elektrisk, og at det kommer rimelige elektriske alternativer som pusher prisene nedover på brukte biler. Man kan regne med at normalt bilhold vil dekkes rimeligere av elektriske biler.

La oss ta eksempelet med en husmor som trenger en rimelig vogn for å kjøre til jobb, hente unger og ellers ikke stiller så mye krav til bilen annet enn at den er sikker og pålitelig. Denne kjøpergruppen er gjerne late majority og vil komme for fullt når det blir tydelig at EL biler er pålitelige, sikre, rimelige i drift og fungerer riktig så bra, og å koble til stikkontakten på jobben eller hjemme er ikkeno stress.

Hvis man uansett kjøper bil etter spesielle behov som hyttekjøring på kjerreveier med svære hengerlass, bedriver daglig langkjøring i Finnmark, eller ønsker en bil med grom lyd eller høy se-på-meg faktor vil sikkert ikke EL være et tema på en god stund uansett.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

trykkertor

Sitat fra: tiger`n på mandag 25. september 2017, klokken 21:12
Hvordan har du priset deg?
For mange er eneste råd å dumpe prisen. Skikkelig.

Helt enig.
Jeg har langt fartstid på Finn.no, og viktigste faktor for et hurtig salg er pris.
Og ofte må en prise seg selv ned mer enn en er "villig til".
Rett pris gir hurtig salg.

I sommer skulle jeg selge en mc.Trodde jeg visste hva min smertegrense var, men ville prøve meg noe høyere.
Mange klikk på annonsen, ingen tok kontakt.
Den ble priset ned 2 og 3 ganger. Så faktisk lavere enn jeg trodde jeg ville selge for.
Men da den traff rett pris var det "kamp" om å kjøpe den. Flere var villige til å gi prisen uten diskusjon.

Et eksempel til her.
Jeg følge mc-markedet en del og ser fort hvilke priser som er rett.
En kar la i vår ut sin mc til 180.000,- og synes den var "meget spesiell" (i positiv retning for han sikkert. Men for markedet var den stylet helt merkelig.)
Jeg tenkte at den skal i hvertfall ned til 160.000,- kanskje 155.000,- for at han skal få den solgt.
Etter lang tid priset han ned til 175.000,- og "truet" med slik som "siste sjanse" og "nå går den".
Ingen action.
Han stylet mc-en litt tilbake mot normalnivået. Fjernet merkelig ku-sete, styre, klistremerker, frynser og what not.....
Prisen nå er 156.000,- og "skal selges".
Men 156.000,- er feil pris for den mc-en nå om høsten.
Han bør minst prise den for 149.000,- kanskje ned mot 140.000,- hvis den skal bli omsatt nå som høst/vinter slår inn.
Da svir det å ligge inne med en så dyr mc, og det samme gjelder for bil. Hadde han priset den til 160.000,- i våres vil jeg tro den hadde vært solgt, da det er gått en del tilsvarende mc-er i det prissjiktet over sommeren. Nå er det "for sent".

AppleKnocker

Sitat fra: Agmuns på lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:58
Man må også huske at vi er litt sære i Norge med lite motorvei og generelt lave hastigheter. Det passer elbilene fint. I Europa kjører de derimot stort sett i 130+ på motorveier over større avstander. Da passer elbilene særdeles dårlig.
Hvis man ser på geografi, har Norge lite motorvei. Men der folk flest bor langs Oslofjorden og oppover mot Hamar, er det  godt dekket med motor vei. Hvorav mye med 110 sone. Halve Norges befolkning bor i områder det motorvei er hovedferdselsåre. Mange elbiler trives fint i 130 på motorvei, f.eks Model S, Model X og Ioniq og Nissan Leaf. I 110 sonene hvor jeg kjører daglig kryr det av elbiler. Etter hvert som batteriene har blitt litt større, observeres de stadig oftere i venstre felt.

Av biler er særdeles lite egnet for motorvei vil jeg heller trekke frem: Opel Zafira, Renault Kangoo, Toyota RAV og stort sett alle fossilbiler med under 150hk  som må tynes for å holde følge i venstrefelt på E6.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA