Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

iOn på "nord-norsk" vinterføre

Startet av Ole Petter Strand, torsdag 01. juni 2017, klokken 22:38

« forrige - neste »

Ole Petter Strand

Vurderer å kjøpe ny iOn. Fikk låne en av forhandler en helg, å den passer vårt bruk som nr. 2 bil perfekt
2017 Peugeot Ion

elekTrond

Neida, dette er en vaskeekte "nannycar". Få på så gode dekk du føler for og gi bånn gass! Med mindre du skrur av anti-moroknappen til venstre for rattet er du ikke i stand til å få ut ræva, på godt og vondt. Du kan gå hardt inn i kurvene, bilen bremser deg bare opp og korrigerer ett og ett hjul.

Jeg berga meg i bratte, ulendte Gjøvik på de fire år gamle, nedslitte, mellomeuropeiske Conti WinterContact dekkene som fulgte bilen. Blank is, tørr som våt gikk overraskende bra. Største problemet (for meg) var blaut nysnø og nullføre. Da kunne jeg stå fast på flatmark hvis jeg ikke fikk lirket den avgårde.

Gjeldende praksis er å trykke og holde inn moroknappen ~10 sekund og deretter utøve konstant, men moderat hjulspinn under framdrift. Virker inn på smilemusklene og senker skuldrene så vel som blodtrykket. Kan og anvendes i hverdagen der ubrøytede småveger og bratte gutuer må forseres.
Advarsel! For mye pådrag kan gi motsatt effekt og uønskede bivirkninger som store karosseriverksted-regninger og i verste fall kondemnering.

The dose makes the poison:
Anbefalt lesning:
'13 Mjau

erik e

???  Vet ikke hvilken bil idag som er en "dårligere" vinterbil .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Beamer Screamer

Jeg synes Trillingen er bra på vinterføre, men så er jeg også vant til og foretrekker bakhjulsdrift. Trillingen er en lett og liten bil og dermed ikke den aller mest stabile og "solide" bilen på vinterføre. Men jeg har i alle fall ingen problemer med den på vinterføre og foretrekker faktisk at den er slik.

Men det kommer litt an på hva du skal bruke den til. Sporete veier over litt kortere distanser i lavereliggende strøk og ved moderate hastigheter vil jeg si ikke er noe problem. Men har du planer om å krysse Saltfjellet midtvinters så er Trilling helt feil redskap.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Stjerneglis

Enig med Beamer Screamer. Trillingen danser hit og dit på vinterføre, men den er så lett og kontrollerbar at den aldri sklir i grøfta slik som med tyngre biler. Langkjøring med trilling er brukerfeil...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Ole Petter Strand

Takk for alle svar :) Tror nok det blir en iOn snart :+1:
2017 Peugeot Ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA