Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel type to til type èn (Leaf)

Startet av Isabell M. Grønnslett, torsdag 28. desember 2017, klokken 16:45

« forrige - neste »

Isabell M. Grønnslett

Hei!
Jeg er helt ny både på elbil og på dette forumet, så lurer på ganske mye.

Tidligere i desember kjøpte jeg Nissan Leaf 2012 (amerikansk). Vi har ingen lademuligheter i borettslaget vi bor i og rekkevidden er betydelig kortere enn det selger informerte om, så vi må lade oftere andre steder enn først antatt.

Laderen som fulgte med bilen kan ikke brukes i kommunens ladestasjoner, så jeg må kjøpe en ekstra. Som jeg forstår etter å ha undersøkt litt, er det type to til type èn (?). Jeg lette etter selgere på Facebook, men får bare beskjed om at jeg får kjøpt det her inne :P Stemmer det? Er ikke dette bare et vanlig forum?

Men om noen selger, er jeg uansett veldig interessert.

Også lurer jeg på om det finnes flere typer ladere? Er det noen som er raskere enn andre? Siden jeg må vente i byen mellom hver lading, er det greit om det går litt fort (med mindre det er dårlig for batteriet?).

Jeg bor forresten i Bodø, dersom det skulle ha noe å si.

Setter pris på alle svar og all hjelp! :D :D


elektrolux

Var vel helst bare forvirrende den tråden der.

Trådstarter trenger en 32A mode 3 type 2 til type 1 ladekabel.

Her er de viktigste kildene til slike kabler :

https://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Du skriv du ikkje har kan lade i borettslaget der du bur. Spørsmål er om det vil være mulig å legge til rette for lading? Tida er perfekt, ved at slikt må opp på generalforsamlingen som brukar være på våren. Kontakt styret og undersøk om det er planlagt lade mulighet. Er det ingen planer, spør om du kan få lov til å undersøke det som skal til. Be leverandører om tilbud. Presentasjon til styret, som legg fram på generalforsamlingen.

Med ein god leverandør, positivt innstilt styre og fleire beboere som ser nytten har du ferdig lade mulighet før ferien.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

elektrolux

Borettslag er nå forpliktet ved lov å legge til rette for lading av elbiler.

Det betyr dessverre ofte at et motvillig styre går inn for en elendig løsning som gjerne er unødvendig kostbar, sannsynligvis grunnet lite kunnskap.

Beste er å be styret vurdere den løsningen som er suveren både på pris og ytelse nemlig https://www.zaptec.com/no/

De kan gjerne vurdere andre også, bare for å ha gjort det, men det skulle vært artig å hørt argumenter for å velge noe annet?



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

#5
Valg av løsning vil avhenge av fleire forhold.

Det enkleste og billigste for borettslaget vil være at den enkelte beboer sjølv må legge opp eigen kabel til sin plass. (Utføres av elektriker.) Ulempen er at dette kan bli svært dyrt for den enkelte beboer, samt samtidig lading fort kan føre til det ikkje er kapasitet til fleire beboere som lader. Det kan dermed slå uheldig og urettferdig ut. Men, på kort sikt ein god løsning for borettslaget og styret som ikkje treng legge mykje arbeid i det.

Eit mindre antall plasser som blir brukt av alle kan og fungere, men er mindre praktisk for beboerne, som må flytte på bilen når den er ferdig lada.
Større kostnader for borettslaget, som blir betalt via bruk av anlegget. Faren er om prisen blir så høg at anlegget blir stående uten bruk.

Zaptec baserer seg på at borettslaget dekker felles infrastruktur, og beboere dekker eigen ladeboks. Er ein praktisk måte så lenge alle har fast plass. Pris pr plass er relativt sett liten, men om det er få beboere som pr idag ser nytten kan det være tungt å få gjennomført.
(Kan sammenligne med felles røyr for vatn i blokk, mange leiligheter deler samme røyr opp igjennom etasjene. Det fungerer fint pga normalt dusjer ikkje alle samtidig. Lading tek lengre tid, samtidig bruk vil skje og boksene må snake sammen for å styre forbruket.)

Nytte vil fyrst vise seg når antall plasser blir over kapasiteten som er ledig.


Har sjølv vore med på installasjon av Zaptec i haust, anlegget fungerer fint det, men det er først når det er kommet til 5-7 nye beboere det faktisk vil være behov for det.  Installasjon av 30 bakplater av 110 plasser, der 13 har den faktiske ladeboksen.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

elektrolux

Det er mange installatører som tror de må "bygge motorvei" med Zapchargeren uansett.

De får ikke med seg at systemet er skalerbart, og gjør den initielle installasjonen unødvendig avansert og kostbar.

Vi "Zappet" nylig et borettslag for totalpris på rundt 20 000 kr om en trekker fra promotering fordelene denne kunden fikk. (Han betalte i praksis kun elbilhjelpen.no prisen på Zapchargeren)

Trikset er å utnytte eksisterende infrastruktur, i dette tilfellet utlagt 16A kurs, og bare bytte ut eksisterende schuko stikk med Zapchargere.

Dette dekker det initielle behovet, og begynner det å skorte kan en "bygge motorvei" eller legge opp de store kursene som trenges når mange skal lade raskt og samtidig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vesterskog

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. desember 2017, klokken 18:24
Var vel helst bare forvirrende den tråden der.

Trådstarter trenger en 32A mode 3 type 2 til type 1 ladekabel.

Her er de viktigste kildene til slike kabler :

https://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/
Er 6,6 kW lader vanlig i gen 1 us leaf?

Eller kan hun klare seg med 16a type 2 - type 1?



Sent fra min Power_2 via Tapatalk


elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Finnes ikke 16A kabel. Under 32A er neste trinn 20A og 13A.

Da det finnes enkelte ladestasjoner som er feilkonstruert og ikke takler 20A kabel anbefales det å benytte 32A slik at man alltid er sikret lading.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Synes det blir helt feil at 10 000 vis av elbilister skal bruke unødvendig tykk og dyr og ressurskrevende kabel bare forde noen ganske få ladepunkter er feil konstruerte.

Vi har kun hatt 1 kunde som måtte oppgradere til 32A kabel så vårt inntrykk er at det er ytterst få slike ladepunkt.

Husk også at VW og flere andre leverer 20A kabler med bilene, og det ville nok blitt skriverier om disse var ubrukelige.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kaiat

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. desember 2017, klokken 10:08
Mener at alle USA Leaf har 6,6 kW lader.

Denne tråden omtaler installasjonen jeg viser til:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37177.msg640931#msg640931

USA-Leafene fikk ikke 6,6 kW-lader før faceliften i 2013. Selv da var det egentlig ekstrautstyr, men i USA ble 6,6 kW-laderen bundlet med hurtigladeporten (som også var ekstrautstyr) slik at de fleste USA-Leafene fra og med 2013 nok har denne installert.

Vesterskog

Sitat fra: kaiat på fredag 29. desember 2017, klokken 22:04
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. desember 2017, klokken 10:08
Mener at alle USA Leaf har 6,6 kW lader.

Denne tråden omtaler installasjonen jeg viser til:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37177.msg640931#msg640931

USA-Leafene fikk ikke 6,6 kW-lader før faceliften i 2013. Selv da var det egentlig ekstrautstyr, men i USA ble 6,6 kW-laderen bundlet med hurtigladeporten (som også var ekstrautstyr) slik at de fleste USA-Leafene fra og med 2013 nok har denne installert.
Trodde også det. Og siden åpningsinnlegg referer til 2012 us leaf er det relevant.


Sent fra min Power_2 via Tapatalk


elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA