Hvordan vil Model 3 påvirke bruktbilprisen til Model S?

Startet av tornaldo, tirsdag 09. oktober 2018, klokken 19:57

« forrige - neste »

hELgenen

Noen snakker om 30.000 M3 til Norge alene. Da blir det vel fort ladekø på SC.
Det alene kan faktisk dra ned prisen på alle Tesla.

Roy Aasen

Med all respekt: Det er da en fullstendig tøvete påstand tatt ut av intet.

Espen Hugaas Andersen

#32
Sitat fra: hELgenen på torsdag 11. oktober 2018, klokken 17:58Noen snakker om 30.000 M3 til Norge alene. Da blir det vel fort ladekø på SC.
Det alene kan faktisk dra ned prisen på alle Tesla.
Med 28.900 Teslaer solgt i Norge hittil ville 30.000 nye Model 3 definitivt øke etterspørselen betraktelig, men samtidig må man huske på:

1. Model 3 har ikke gratis superlading. Dette reduserer unødvendig overforbruk betraktelig.
2. Model 3 er en mindre bil, som er mindre naturlig å bruke på langturer. En del vil f.eks være bil nr 2 i tillegg til en S/X.
3. Model 3 lader enda raskere enn S/X, målt i km/t. Det betyr at en Model 3 trenger mindre tid ved laderene enn S/X.

Jeg tror etterspørselen for superlading vil øke med mer i området 50% enn 100%, ved et salg på 30.000. Jeg tror heller ikke vi vil se 30.000 Model 3 solgt i Norge i 2019. 10-20.000 virker mer oppnåelig. Da er effekten kanskje bare 25% økning i etterspørsel.

Da vil Tesla egentlig bare måtte sette opp omkring 15 nye superladerlokasjoner i 2019 for å holde tritt med etterspørselen. Litt mer enn en i måneden.

Og det tar heller ikke hensyn til at superladenettverket er allerede til dels forspent for Model 3. Rygge har vel aldri vært full, og tviler på at oppgraderte Nebbenes har vært det heller. Har aldri sett Hokksund fullt utnyttet heller. En del superladere nordover er vel også ca aldri spesielt fulle. Det er altså en del ledig kapasitet i nettverket, og ettersom bilparken øker vil Tesla kunne øke utnyttelsen og redusere kostnadene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Roy Aasen

Må vel heller ikke på og og død lade på Tesla sine ladere. Ionity /GK osv er helt sikkert gode alternativer.

Espen Hugaas Andersen

Foreløpig ukjent om Model 3 får CCS-kompatibilitet, og CHAdeMO adapter fungerer ikke ennå med Model 3.

Uansett om Model 3 får CCS/CHAdeMO kompatibilitet tror jeg køene blir betraktelig verre for CCS/CHAdeMO. Nå kommer blant annet i-Pace, som vil bruke 1-2 timer per lading ved 50 kW. CCS/CHAdeMO er også dyrere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Roy Aasen

Må de ikke være CCS kompatible for å kunne selges i Europa?  Det blir jo i tilfelle en grunn til ikke å kjøpe 3'ern. ( Min påstand, andre kan ha avvikende mening

Espen Hugaas Andersen

Nei, Model 3 må ikke være CCS-kompatibel. Men offentlige ladestasjoner som settes opp i f.eks Tyskland må være det.

Jeg hadde håpet vi skulle finne ut om Model 3 fikk CCS-kompatibilitet i Paris, men det er fortsatt ukjent.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Roy Aasen

Aha..takk for oppklaringen Espen.

Er jo å håpe at det blir mulig. Proprietære løsninger er aldri en god ting.

turfsurf

Jeg vil bli veldig overrasket om ikke Model 3 blir CCS kompatibel dog....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Måkemannen

Støtte for CHAdeMO adapter er vel heller ikke noen fremtidssikret løsning, siden man vel går vekk fra den standarden i Europa?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Amoss

Sitat fra: Måkemannen på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:49
Støtte for CHAdeMO adapter er vel heller ikke noen fremtidssikret løsning, siden man vel går vekk fra den standarden i Europa?

Sant nok, men tror likevel den kommer til å få denne støtten for Chademo uansett da bilen også blir levert i markeder der dette fortsatt står sterkt (Japan). Men for oss her vil nok støtte for CCS være bedre og viktigere. Men selv om den skulle komme med kun Chademo støtte, så er det fortsatt bedre enn ingen støtte for andre standarder også her. Men altså lite fremtidsrettet...
Model S 85D

Mazzbot

Sitat fra: Amoss på mandag 15. oktober 2018, klokken 12:09
Sitat fra: Måkemannen på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:49
Støtte for CHAdeMO adapter er vel heller ikke noen fremtidssikret løsning, siden man vel går vekk fra den standarden i Europa?

Sant nok, men tror likevel den kommer til å få denne støtten for Chademo uansett da bilen også blir levert i markeder der dette fortsatt står sterkt (Japan). Men for oss her vil nok støtte for CCS være bedre og viktigere. Men selv om den skulle komme med kun Chademo støtte, så er det fortsatt bedre enn ingen støtte for andre standarder også her. Men altså lite fremtidsrettet...

Vil tro det bare er en software update som skal til for å bruke chademo adapter på model 3
Tesla model 3 reservert 31/3 .

JorEl

Sitat fra: Amoss på mandag 15. oktober 2018, klokken 12:09
Sitat fra: Måkemannen på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:49
Støtte for CHAdeMO adapter er vel heller ikke noen fremtidssikret løsning, siden man vel går vekk fra den standarden i Europa?

Sant nok, men tror likevel den kommer til å få denne støtten for Chademo uansett da bilen også blir levert i markeder der dette fortsatt står sterkt (Japan). Men for oss her vil nok støtte for CCS være bedre og viktigere. Men selv om den skulle komme med kun Chademo støtte, så er det fortsatt bedre enn ingen støtte for andre standarder også her. Men altså lite fremtidsrettet...
Jeg har vel enda til gode og komme til en CCSlader der det ikke står en Chademo ved siden av. Sånn sett er det samme for meg. Alt i tillegg til SC er et pluss.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på mandag 15. oktober 2018, klokken 12:37
Så hvis den kommer med CCS utgang så kan den lade overalt , det er fremtidsrettet !

DET er akkurat hva jeg håper på :)

Sitat fra: JorEl på mandag 15. oktober 2018, klokken 13:24
Jeg har vel enda til gode og komme til en CCSlader der det ikke står en Chademo ved siden av. Sånn sett er det samme for meg. Alt i tillegg til SC er et pluss.

Slik jeg har forstått det vil det nye Ionity nettverket ikke inkludere Chademo på sine ladestasjoner. De er etterhvert ment å bli en betydelig aktør i dette markedet.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA