Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå er elbilfordelene på vikende front i Trondheim

Startet av tomrh, torsdag 19. mai 2016, klokken 11:14

« forrige - neste »

Burger

Jeg pendler også fra Stjørdal til Lerkendal og jeg prøvde meg ett halvår med buss. Brukte 2.5-3 timer ekstra pr dag på reise med buss, så ga opp etter fire måneder og kjøpte en elbil.

Stjørdal til Trondheim med buss fungerer utmerket om man jobber på bussruten inn til sentrum og reiser i rushtiden, men dersom man må videre så forsvinner utrolig mye tid i midtbyen og stampe i 0 til 30km/t. Må egentlig skryte av rute 310 som kjører motorveien med få stopp og flybusstandard.

Skal Trondheim lykkes med kollektivtransport så må de satse på at bussene bruker omkjøringsveiene og heller har knutepunkt hvor det ofte går buss inn til og fra byen. Flirer av superbusser som skal løse alt, men det som virkelig burde vært invistert i er parkeringshus utenfor byen med veldig god bussforbindelse inn.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

AppleKnocker

#16
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. mai 2016, klokken 17:21
Det blir ca. 1400km kjøring pr. måned for å pendle Stjørdal-Trondheim. Aldri i verden om man kommer ned i 1,- pr. km i marginalkostnad med ny elbil. Strøm, dekk, service, dyrere forsikring og høyere verditap pga. 15.000km lengre kjørelengde pr. år osv. I tillegg kommer risikoen for ekstra utgifter i forbindelse med bøter, ulykker osv.

Sorry, men der tar du nok feil jkirkebo.
Under visse forhold er det fullt mulig å komme ned i en marginalkostnad på 1 kr/km med ny elbil. Totalkostnaden pr km blir selvsagt mye høyere.

De største kostnadene pådrar man seg i det øyeblikket man velger å kjøpe bilen. Når bilen først står i garasjen, er marginalkostnaden for å bruke den lav. Dette gjelder elbiler i enda større grad en kreftkjerrer.

Jeg regner 15 øre/km i strøm for min Leaf med lading hjemme. De som kan lade på jobb eller offentlig stolpe får en lavere kostnad.
Dekk holder i 30' (unntatt for Tesla P85+) og koster kr 4000 for et sett. Det blir 13 øre/km.
Service er litt mer komplisert fordi man må ha det uansett om bilen står stille i ett år. Om man kjører 1 km eller 30' km på et år, blir servicekostnaden for Leaf den samme. Altså ingen marginalkostnad ved å bruke bilen 15' km ekstra innenfor 30' km/år. Forsikring fungerer på samme måte hvor kostnaden øker i trappetrinn. Hvis man går fra 10' til 25' km øker kostnaden med ca kr 2000, eller 13 øre km.

Oppsummert marginalkostnad:
Strøm:         0,15kr/km
Dekk:           0,13kr/km
Forsikring:    0,13kr/km
Service:       0.00kr/km
Delsum:       0,41kr/km
Verditap         ?
Reparasjoner  ?
Totalsum        ?

De store jokerene er verditap og reparasjoner. Hvis man beholder bilen i 8 år, og kjører 15 000 ekstra, kan man tåle et verditap på kr 72 000 ekstra i forhold til eksemplet med kortere kjørelengde og likevel havne under 1 kr/km i marginalkostnad. (39øre ganger 120'km ) En Leaf vil uansett kjørelengde være verdt mindre enn 72 000 om 8 år, altså er det umulig at verditapet kan blir mer enn 72 000 ekstra ved å kjøre lenger i dette eksemplet.
Hvis man er uheldig kan ryke på reparasjoner, men de kan like gjerne henføres til at bilen står seg ihjel som at den brukes daglig til pendling.

Så marginalkostnad på elbil på under 1kr/km er definitivt mulig. Den kan bli både lavere og høyere avhengig av modell, hvor lenge man eier den osv.

Knock out argumentet for de fleste som kjører bil til jobb i stedet for å ta kollektivtransport, er for øvrig at de sparer tid. Tid er penger. Og det er ikke en klisje.

Hvis man tar bussen må man dessuten ta høyde for at man blir utsatt for lommetyver, og det kan være en betydelig kostnad :-\
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. mai 2016, klokken 17:21
Det blir ca. 1400km kjøring pr. måned for å pendle Stjørdal-Trondheim. Aldri i verden om man kommer ned i 1,- pr. km i marginalkostnad med ny elbil. Strøm, dekk, service, dyrere forsikring og høyere verditap pga. 15.000km lengre kjørelengde pr. år osv. I tillegg kommer risikoen for ekstra utgifter i forbindelse med bøter, ulykker osv.
Å kjøpe ny elbil kun for å pendle denne strekningen, ja da er jeg enig. Hvis man allerede har kjøpt elbilen (ut i fra en total betraktning) stiller det seg annerledes, da lønner det seg å erstatte dyrere reisemåter med elbil. Og elbilen kan også kjøpes brukt, behøver ikke være ny. Ut fra vårt tidligere kjøremønster med to bensinbiler regnet jeg ut at mjauen ville tjene seg inn på 4 år (dvs den er inntjent nå) og leafen på 8 år.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#18
Dette er imidlertid et tiltak i riktig retning:
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/2016/05/20/N%C3%A5-blir-toget-billigere-%E2%80%93-om-du-ikke-bor-i-Trondheim-12767216.ece
Men blir også trangere på toget, som det nevnes. Trenger større kapasitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

stefse

Bra oppsummering av AppleKnocker, spesielt likte jeg dette
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 20. mai 2016, klokken 20:09

Knock out argumentet for de fleste som kjører bil til jobb i stedet for å ta kollektivtransport, er for øvrig at de sparer tid. Tid er penger. Og det er ikke en klisje.

Hvis man tar bussen må man dessuten ta høyde for at man blir utsatt for lommetyver, og det kan være en betydelig kostnad :-\
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 20. mai 2016, klokken 20:09
Hvis man tar bussen må man dessuten ta høyde for at man blir utsatt for lommetyver, og det kan være en betydelig kostnad :-\

Ikke stort bedre på veiene med organisert bompengeinnkreving.  >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA